چطور گوگل بدون دردسر، کمیسیون‌های کلان از ناشران تبلیغات دریافت کرد؟

اقتصاد ایران: گوگل به‌پشتوانه‌ی شبکه‌ی گسترده‌ی تبلیغ‌دهندگان خود، کمیسیون بالایی از ناشران تبلیغات دریافت می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا در تلاش است که ثابت کند غول دنیای جست‌وجو، سرورهای تبلیغاتی ناشران و پلتفرم AdX خود را نه برای ارائه‌ی خدمات بهتر، بلکه برای حفظ انحصار خود در بازار تبلیغات آنلاین و دریافت کمیسیون‌های بالا به یکدیگر مرتبط کرده است.

گوگل تا سال‌های متمادی ۲۰ درصد کمیسیون برای تبلیغاتی که از طریق پلتفرمش منتشر می‌شد، دریافت می‌کرد، حتی اگر این میزان بیشتر از هر بازیگر دیگری در صنعت محسوب می‌شد. مدیران گوگل نگران بودند که توجیه کمیسیون‌های کلان دشوار خواهد بود. اکنون، وزارت دادگستری ایالات متحده استدلال می‌کند که این موضوع نشانه‌ای کلیدی از انحصار گوگل بر تبلیغات آنلاین است.

لوگو پلتفرم معاملات تبلیغات گوگل adx

نرخ سهم گوگل از تبلیغات آنلاین، در دومین دادگاه ضد انحصار وزارت دادگستری علیه این شرکت در کانون توجه قرار گرفت. وزارت دادگستری با استناد به ایمیل‌های داخلی فاش شده در سال ۲۰۱۸ و شهادت کریس لاسالا، مدیر سابق فروش تبلیغات گوگل، سعی داشت نشان دهد که این شرکت به‌دلیل تسلط غیرقابل انکارش بر بازار، با وجود اینکه می‌دانست مبلغی که دریافت می‌کند بیشتر از رقبایش محسوب می‌شود و از شکایات مشتریان در مورد ابزارهایش آگاه بود، هرگز در چارچوب واقعی قیمت‌گذاری قرار نگرفته است.

براساس ایمیل‌هایی که در دادگاه ارائه شد، مدیران گوگل نگران بودند که چگونه کمیسیون ۲۰ درصدی را که AdX (پلتفرم فروش تبلیغات گوگل) برای تسهیل معاملات دریافت می‌کند توجیه کنند. جاناتان بلک، یکی‌دیگر از مدیران تبلیغات گوگل، در ایمیل داخلی شرکت در سال ۲۰۱۸ نوشته بود که «این هزینه در بلندمدت قابل دفاع نیست.»

اما گوگل شیوه‌ی قیمت‌گذاری‌اش را ادامه داد، عمدتاً به این دلیل که می‌توانست دسترسی به شمار زیادی از تبلیغ‌دهندگان را از طریق شبکه‌ی تبلیغاتی خود کنترل کند و به ناشران اجازه دهد که فقط از طریق AdX به آن بازار دسترسی داشته باشند.

لاسالا در یکی دیگر از ایمیل‌های ۲۰۱۸، اشاره کرد که هزینه‌ی خرید و فروش تبلیغات آنلاین «به این دلیل پایدار است که حجم تقاضای منحصر به‌فردی از سوی AdWords به‌همراه دارد که به هیچ روش دیگری دردسترس نیست.» او گفت که معتقد است «سهم درآمد از سمت فروش قاعدتاً باید به ۱۰ درصد محدود شود، اما یونیکورن بودن گوگل ادز تنها دلیلی است که ما می‌توانیم ۲۰ درصد را حفظ کنیم.»

پیام‌های بین مدیران گوگل نشان می‌دهد که آن‌ها متوجه شدند قدرت AdX برای پیوند میان ناشران محتوا و تبلیغ‌دهندگان به این شرکت اجازه می‌دهد که کمیسیون غیرمعمولی دریافت کند.

جکی برته، سخنگوی گوگل، در بیانیه‌ای گفت: «ناشران در هنگام استفاده از فناوری تبلیغاتی گوگل، اکثریت قریب‌به‌اتفاق درآمد خود را حفظ می‌کنند و هزینه‌های ما شفاف و در راستای نرخ‌های رایج است. حتی زمانی که فقط از ابزارهای گوگل برای خرید و فروش تبلیغات استفاده می‌شود، ناشر حدود ۷۰ درصد از درآمد را به‌دست می‌آورد. گوگل فرصت خواهد داشت تا شاهدان خود را معرفی و در برابر وزارت دادگستری از خود دفاع کند.»

مقالات مرتبط
  • شاهد دادگاه ضدانحصار: گوگل بر تبلیغات آنلاین سلطه دارد؛ اما ناشران احساس «گیر افتادن» می‌کنند
  • حکم قاضی آمریکایی: گوگل انحصارطلب است و قرارداد ۲۰ میلیارددلاری با اپل قانونی نیست

با وجود دفاعیات تمام قد خالق پیکسل از سرویس گوگل ادز، کارمندان شرکت متوجه شده‌اند که تغییر سرورهای تبلیغاتی برای ناشران بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود. لاسالا شهادت داد که تغییر سرورهای تبلیغاتی «کار سنگینی است» و فقط یک ناشر را به یاد می‌آورد که چنین کاری کرده باشد: دیزنی؛ شرکتی که به‌جای تغییر به ابزار دیگر، سرور تبلیغاتی خودش را ساخت.

تام کرشاو، مدیر فناوری سابق پلتفرم معاملات تبلیغاتی Rubicon، در دادگاه بیان کرد: «من می‌توانم از گرسنگی بمیرم، اما این گزینه را انتخاب نمی‌کنم» و اشاره کرد که خروج از شبکه‌ی تبلیغ‌کنندگان گوگل از طریق دورزدن AdX شبیه همین‌کار است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ