به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی با دستاوردهای حوزه هوش مصنوعی

اقتصاد ایران: دبیر ستاد هوش مصنوعی به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی دانشگاه با جدیدترین دستاوردهای علمی هوش مصنوعی را از اهداف فراخوان آموزش‌های کاربردی هوش مصنوعی در سایر رشته های دانشگاهی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، آیین تجلیل از برگزیدگان فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

در این مراسم که عصر سه شنبه با حضور افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، خیاطیان، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک و جمعی از استادان دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد، از ۵۰ طرح برگزیده در حوزه فنی مهندسی، علوم پزشکی، علوم پایه، کشاورزی و علوم‌انسانی تجلیل شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری، طی سخنانی در رویداد تدوین سرفصل، به نگاه راهبردی رهبر معظم انقلاب به ‎هوش مصنوعی در مراسم تنفیذ دکتر پزشکیان اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم بر دسترسی به لایه های عمیق هوش مصنوعی تاکید کردند.

بهروز مینایی به حمایت ستاد هوش مصنوعی و همکاری بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت طراحی فراخوان توسعه آموزش‌های کاربردی هوش مصنوعی در سایر رشته‌های دانشگاهی اشاره و اظهار کرد: غنی‌سازی و به‌روزرسانی برنامه‌های آموزشی دانشگاه با جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه هوش مصنوعی، ایجاد فرصتی برای اساتید جهت اشتراک گذاشتن تخصص و تجارب خود در حوزه هوش مصنوعی، ارتقای دانش و مهارت دانشجویان در زمینه هوش مصنوعی و کاربردهای آن در رشته‌های تخصصی و ایجاد مخزن پیکره‌های دادگان داخلی مناسب الگوریتم‌های هوش مصنوعی ۴ هدف اصلی این فراخوان است.

وی، به ضرورت تقویت الگوریتم‌های هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: مهندسین که در رشته‌های مختلف شیمی، حمل و نقل، فیزیک و … در حال فعالیت هستند؛ به طور درست و دقیق با مفهوم هوش‌مصنوعی آشنا نیستند همین عدم‌آگاهی و شناخت دانشجویان از کارکرد رشته هوش‌مصنوعی سبب شده نرخ مهاجرت بالا برود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک ادامه داد: فراخوان تدوین سرفصل‌های آموزشی هوش مصنوعی در رشته‌های دانشگاهی، سعی دارد تا ضمن ایجاد زمینه ارتقای شناخت و دانش نخبگان، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان خلاق از این حوزه جدید، فرصتی ایجاد شود تا با کمک ایشان از ظرفیت‌های هوش مصنوعی کاربردی در رشته‌های مختلف درسی دانشگاه بهره‌گیری شده تا طیف گسترده‌ای از دانشجویان علاقمند بتوانند با جدیدترین متدها و شیوه‌های روز دنیا آشنا شوند.

مینایی، اخذ مجوز از گروه علمی دانشکده مربوطه برای تدریس ۳ واحد درس اختیاری طراحی شده، ارسال سرفصل‌های طراحی شده به معاون آموزشی دانشگاه جهت ارسال به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اجرای دوره طراحی شده حداکثر تا انتهای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ را از جمله فرآیندهای اجرای دوره برشمرد.

نیروی انسانی، مهم‌ترین عامل توسعه هر فناوری در جهان

حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هم طی سخنانی، مهم‌ترین عامل توسعه هر فناوری در جهان را «نیروی انسانی» خواند و افزود: مبنای تغییر، تحول و پیش‌رفتن‌ها در جهان امروز، دستیابی به فناوری است. از سوی دیگر با توجه به اینکه هوش‌مصنوعی درحال تقلید فعالیت‌های مغز انسان است، از نظر من اشرف این فناوری‌ها را می‌توان هوش مصنوعی دانست.

وی ادامه داد: باتوجه به این باور و اعتقاد، اگر ما ساخت یک کشور توانمند و مقاوم را در نظر داریم که نه تنها بتواند موج های فعلی هوش‌مصنوعی را مدیریت کند، بلکه بتواند هر آنچه در آینده خواهد آمد را تنظیم‌گری کند، تربیت نیروی انسانی ماهر و آگاه در این زمینه یک ضرورت است.

تجلیل از ۵۰ طرح برگزیده

در حاشیه این مراسم، از میان ۱۷۹ طرح رسیده که ازسوی دبیرخانه فراخوان مورد ارزیابی قرار گرفت، ۵۰ طرح برگزیده و طی این مراسم با اهدا لوح از آنان تجلیل شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ