افزایش ریسک امنیتی در نبود خدمات پس از فروش رسمی

اقتصاد ایران: یکی از مسائل مهمی که خلا آن در کشور ما حس می‌شود ضرورت حضور نمایندگی‌های رسمی است چرا که در این شرایط ریسک امنیتی فروش محصولات کاهش پیدا می‌کند و نمایندگی‌های رسمی ناچار به پذیرش مسئولیت پس از بروز حوادث هستند.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با توجه به اتفاقی که در لبنان رخ داد و همچنین توضیحاتی که برند تولیدکننده پیجرهای منفجر شده در لبنان ارائه کرده است، باید نسبت به چرخه ورود کالاهای بدون نظارت کافی و همچنین عدم حضور نمایندگی‌های رسمی در ایران هشیار بود.

در حال حاضر نظارت جدی در حوزه واردات محصولات فناور محور وجود ندارد و بعضاً اجناس کارکرده زیادی از خارج وارد می‌شوند. این در حالی است که مورد پیجرها در مورد کالاهای نو اتفاق افتاده است. بنابراین ریسک موارد مشابه در خصوص موارد کارکرده بالاتر خواهد بود. نمونه بارز این موارد که طی دو سال اخیر تعداد زیادی از آنها وارد کشور شده است، آیفون‌های رفرش و ریپک شده هستند.

تقارن ضرورت خدمات پس از فروش و نمایندگی رسمی و چالش  پیجرهای انفجاری

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که اگر شرایطی فراهم شود تا نمایندگی‌های رسمی در کشور فعالیت داشته باشند، چنین خطراتی کاهش پیدا خواهد کرد چرا که به این ترتیب سطح عرضه کالاهای فیک و تقلبی یا فروش کالاهای دست دوم به اسم کالاهای نو کاهش پیدا خواهد کرد.

در عین حال، نمایندگی‌های رسمی موظف به ارائه خدمات پس از فروش هستند و مسئولیت‌های اشکال در محصولات را نیز باید برعهده بگیرند. به همین سبب به نظر می‌رسد که تحقق این حدف که ایجاد نمایندگی‌های رسمی در ایران است، باید جزو اولویت‌های اصلی مسئولان این حوزه باشد.

نقش شرکت‌های ODM در انفجار پیجرها

به نظر می‌رسد که رئیس شرکت گُلد آپولو که در حقیقت شرکت و برند پیجرهای منفجر شده است، اعلام کرده است که پیجرهای منفجرشده در لبنان توسط این شرکت ساخته نشده و  این محصول فقط نام تجاری این شرکت را داشت. در حقیقت این محصولات را یک شرکت اروپایی به نام «بی‌ای‌سی» تولید کرده است. 

در حقیقت به نظر می‌رسد در اینجا از مدل ODM یا OEM برای تولید استفاده شده است. به این معنا که تولید توسط شرکت دیگری انجام شده اما برند شرکت دیگری بر روی آن به ثبت رسیده است. موارد مشابه این اتفاق در کشور ما نیز وجود دارد. در حال حاضر محصولات برخی شرکت‌ها در کشورهای دیگر تولید و به نام برند آنها وارد کشور می‌شود.

سودجویی ازODM بدون انتقال فناوری در حوزه تلفن همراه

پیشتر موضوعاتی در خصوص استفاده از سازوکارهای مذکور برای دریافت ارز و تسهیلات ریالی ارزان قیمت بدون انتقال فناری به کشور مطرح شده بود. هرچند تا کنون مسئولان مربوطه در این خصوص موضع گیری مشخصی نداشته اند و ظاهرا مسیر سود جویی بدون انتقال فناوری از سازکار ا دی ام در حوز تلفن همراه بدون مانع است.

مواردی نیز در خصوص مونتاژ قطعات خارجی و فروش آنها به نام برند خارجی(نوعی تقلب) و یا فروش به نام برند داخلی در محصولات فناور محور مشاهده می‌شود. با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است به نظر می‌رسد که دستگاه‌های اجرایی باید در استانداردها و نظارت‌ها در حوزه‌های مختلف تولید و واردات محصولات فناور محور اقدامات جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ