تقویت واردات خودرو با صدور دستور ارزی

اقتصاد ایران: با اختصاص یک‌میلیارد دلار ارز به‌واردات خودرو برای امسال و همچنین اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر باز شدن گره واردات، حالا این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده که آیا قرار است تحولی عظیم در بازار خودرو کشور از حیث کاهش انحصار و افزایش رقابت رخ بدهد؟

روز دوشنبه ابتدا این وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که در فضای مجازی خبر از باز شدن گره کور واردات خودرو داد.

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. تمام صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند و منافع ملت ایران در رقابت است.»

کمی بعد از آن، رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز خبری را اعلام کرد که نشان داد منظور همتی از باز شدن گره کور واردات دقیقا چه بود.

این مقام مسئول گفت: «یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص داده شده است.» محمدرضا فرزین با اشاره به‌برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور وزرا و مدیران سازمان‌های ذی‌ربط تاکید کرد: «یک‌میلیارد دلار به‌واردات خودرو اختصاص داده شده و این یک سیاست مستمر است که تا پایان سال ادامه دارد.»

به‌گفته فرزین، برای سال آینده نیز ارز برای واردات خودرو تخصیص داده خواهد شد. اظهارات این دو مقام اقتصادی کشور، مهر تاییدی است بر خبرهای چند روز اخیر مبنی بر متوقف بودن ثبت سفارش خودرو در سال جاری. در خبرها عنوان شد که همه خودروهای واردشده به‌کشور در سال جاری، تحت ثبت سفارش سال گذشته بوده‌اند و هیچ ثبت سفارش جدیدی در سال ۱۴۰۳ انجام نشده است.

هرچند مهدی ضیغمی، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت تعلیق ثبت سفارش خودرو را تکذیب کرد، اما گفته‌های وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک‌مرکزی نشان می‌دهد ثبت سفارش واقعا متوقف بوده است. به‌هر حال طبق آن‌چه این دو مقام اقتصادی کشور عنوان کرده‌اند، یک میلیارد دلار به‌واردات خودرو برای سال جاری اختصاص یافته و قرار است با این اقدام، گره کور واردات باز شود و رقابت در بازار خودرو شکل بگیرد.

البته در سال نخست آزادسازی واردات خودرو نیز اعلام شد که یک‌میلیارد دلار ارز به‌واردات اختصاص یافته و قرار است (طبق آیین‌نامه واردات خودرو) ظرف یک سال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.

این درحالی است که نه آن یک‌میلیارد دلار اختصاص پیدا کرد و نه طبعا ۲۰۰ هزار دستگاه وعده‌داده‌شده وارد شد. بر این اساس از زمان ازسرگیری واردات خودرو به‌کشور در اوایل سال ۱۴۰۱ تا به امروز، کل ارزی که به‌واردات خودرو اختصاص پیدا کرده به ۶۵۰ میلیون‌دلار نیز نمی‌رسد. همچنین کل خودروهای واردشده به‌کشور در این مدت کمتر از ۳۲ هزار دستگاه تخمین زده می‌شود.

البته در این‌که واردات خودرو از این پس سرعت بیشتری به‌خود خواهد گرفت، جای تردید نیست؛ چراکه اظهارات وزیر اقتصاد و اعلام تخصیص یک میلیارد دلار ارز به‌واردات، از قصد دولت برای گردش سریع‌تر چرخ واردات خودرو حکایت می‌کند.

برخی فعالان عرصه واردات معتقدند نهایتا نصف رقم وعده‌داده‌شده، برای واردات خودرو در سال جاری تخصیص داده می‌شود. به‌گفته آن‌ها، با ۵۰۰ میلیون‌دلار می‌توان ۲۵ هزار دستگاه خودرو - با متوسط قیمت ۲۰ هزار دلار - وارد کرد. اگر متوسط قیمت را ۱۵ هزار دلار در نظر بگیریم، امکان واردات نهایتا ۳۵ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم امسال وجود دارد.

درعین حال اگر همین تعداد خودرو نیز در نیمه دوم سال به‌کشور وارد شود، به‌نوبه خود اهمیت زیادی دارد؛ چراکه در کل دو سال گذشته از آزادسازی واردات، این تعداد خودرو وارد کشور نشده است.

بنابراین اگر ظرف ۶ ماه به‌اندازه دو سال خودرو وارد شود، خود اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. به‌هر حال اگر این تعداد خودرو در نیمه دوم سال وارد شود، تعداد کل خودروهای واردشده به‌کشور در سال جاری به‌رقم ۵۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

همچنین با توجه به‌واردات بالغ بر ۱۱ هزار دستگاهی سال گذشته، کل خودروهای واردشده به‌کشور پس از لغو ممنوعیت ۵ ‌ساله، به‌حدود ۶۶ هزار دستگاه خواهد رسید.

افزایش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲)

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۵ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رانا پلاس پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۲) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۶۸ میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۹ میلیون‌تومان، کوییک GXH (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۴۶ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۹ میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۱۲ میلیون‌تومان و نیسان دوگانه آپشنال (دریچه سیمی) (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۴۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۸۹۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۸۴۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۱۱۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ