ایجاد بازار سیاه متادون در کشور

اقتصاد ایران: رییس هیات مدیره کانون مراکز درمان سوءمصرف درمان موادمخدر، گفت: عمده فعالیت ما در مراکز درمان سوءمصرف مواد، درمان نگهدارنده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی غلامی، روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ در حاشیه دومین سمینار ملی تازه‌های درمان اعتیاد و چالش‌های آن در ایران که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: مراکز درمان اعتیاد سالی ۳ هزار میلیارد تومان با فروش داروهای ترک اعتیاد به وزارت بهداشت سود می‌رسانند.

وی با اشاره به فعالیت ۹ هزار مرکز درمان سوءمصرف موادمخدر در کشور، افزود: تولیت این مراکز با وزارت بهداشت بوده و با کمپ‌های ترک اعتیاد که توسط بهزیستی مجوز می‌گیرند، متفاوت است.

غلامی تصریح کرد: درمان متادون به دلیل القائات نادرست برجسته شده و ۶۰ میلیون دُز اکسیکودون (دارویی است که برای درمان درد استفاده می‌شود و ماده آن مشابه هروئین است) در کشور مصرف می‌شود که آسیب زا است در حالی که باید توسط وزارت بهداشت عرضه این دارو کنترل شود.

وی تاکید کرد: تولید مصرف ماده اولیه متادون برای تأمین نیازهای مراکز ۲۶ تُن است در حالی که بالای ۴۰ تُن در کشور است و مجوز صادرات این دارو به افغانستان و پاکستان داده شده ولی در بازار سیاه عرضه می‌شود و بیماران ما رغبت ندارند به مراکز درمان سوءمصرف مواد مراجعه کنند.

غلامی با بیان اینکه یک بیمار معتاد ۱۰ نفر را نیز به سمت مصرف موادمخدر سوق می‌دهد، گفت: بیمارانی که از مصرف موادمخدر پرخطر به سمت مصرف مواد کم خطر ترغیب داده می‌شود، از درمان نگهدارنده برخوردارند و متادون مصرف می‌کنند، زیرا با این دارو ۷۰ درصد عملکرد خود را به دست می‌آورند و به جامعه بر می‌گردند.

وی تاکید کرد: عمده فعالیت ما در مراکز درمان سوءمصرف مواد، درمان نگهدارنده بوده ولی تولید ماده اولیه دارویی متادون بیش از نیاز مراکز درمان سوءمصرف مواد است.

در ادامه، رضا مکری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هشدار نسبت به افزایش مصرف حشیش و ماری جوانا در کشور، گفت: زمانی افراد مواد محرک برای سرخوشی، بی خوابی به خصوص در زمان امتحانات و…، مصرف می‌کردند ولی اکنون حشیش و ماری جوانا جایگزین این مواد به خصوص در قشر جوان کشور شده است.

آرمین محمدی عضو هیأت کانون کشوری درمان اعتیاد نیز گفت: گل در میان جوانان بسیار خوشنام شده و به باور غلط در بین نوجوانان و جوانان این ماده مخدر به عنوان محرک بی عارضه رواج پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: امروزه حشیش، ماری جوانا و گُل با ترکیبات سیگار مخلوط و مصرف می‌شوند، در حالی که سلامت جسمی و روانی نوجوانان و جوانان را به خطر می‌اندازد و باید اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم در این جمعیت و آگاهی رسانی به خانواده‌ها انجام شود.

محمدی تصریح کرد: آموزش اولین قدم برای پیشگیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر است باید آموزش و پرورش اجازه اطلاع رسانی و آموزش را در مدارس میان دانش آموزان در مورد خطرات و پیشگیری از اعتیاد بدهد.

به گفته وی، وزارت بهداشت باید پروتکل‌های درمانی اعتیاد را ویرایش و به روز رسانی کند زیرا شیوه‌های آن برای ۱۰ سال پیش است.

محمدی ادامه داد: پروتکل‌های درمانی اعتیاد ما وارداتی است و بومی سازی نشده است ضرورت دارد این شیوه‌ها بر اساس پراکندگی جغرافیایی، فرهنگ استان‌ها و…، اجرایی شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ