خطر افزایش مصرف مواد مخدر "گل" و "حشیش" در میان نوجوانان

اقتصاد ایران: افزایش استفاده از مواد مخدر جدید مانند «گل» و «حشیش» در میان نوجوانان و جوانان، زنگ خطری جدی برای سلامت عمومی است. در پی نگرانی‌های فزاینده، کارشناسان روانپزشکی و درمان اعتیاد نسبت به عوارض و پیامدهای این مواد جدید هشدار داده و خواستار اقدامات فوری برای مقابله با این بحران شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی غلامی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر کشور، در نشست خبری اخیر خود از افزایش تعداد معتادان تحت درمان در کشور خبر داد. وی بیان کرد که در حال حاضر، یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در مراکز درمانی مواد مخدر ثبت شده و تحت درمان هستند. غلامی افزود که مسئولیت تاسیس کلینیک‌های درمان سوءمصرف مواد مخدر به وزارت بهداشت سپرده شده و این وزارتخانه عضوی از ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

غلامی همچنین به مشکل نشت داروهای متادون از کارگاه‌های زیرزمینی اشاره کرد و تصریح کرد که این داروها به‌طور غیرقانونی در جامعه توزیع می‌شود. وی گفت: «پیش‌سازهای مواد مخدر در کارگاه‌های زیرزمینی به متادون تبدیل شده و این مسئله باعث شده که داروهای متادون به‌صورت زیاد در جامعه توزیع شوند.»

آذرخش مکری، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این نشست به افزایش استفاده از مواد مخدر «گل»، «حشیش» و «ماریجوانا» در میان جوانان اشاره کرد و گفت: «این مواد جدید جایگزین مواد سنتی شده‌اند و ایجاد حس کاذب و توهم برای مصرف‌کنندگان می‌کنند.» وی اضافه کرد: «اثرات اصلی این مواد تقریباً مشابه است و می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی، انزواطلبی و مشکلات روانی در نوجوانان شود.»

مکری همچنین به اهمیت حمایت اجتماعی و نقش خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: «فرایند بلوغ در جوانان بسیار مهم است و عدم حمایت صحیح اجتماعی می‌تواند آنها را به سمت مواد مخدر سوق دهد.» وی تأکید کرد که مشکلات فردی، اجتماعی و اقتصادی نیز به اعتیاد دامن می‌زنند و تنها عامل اعتیاد نیستند.

آرمین محمدی، عضو هیات مدیره کانون مراکز ترک سوءمصرف اعتیاد، درباره تأثیرات منفی گل و حشیش گفت: «گل به اشتباه به‌عنوان یک ماده خوشنام تلقی می‌شود در حالی که اثرات آن مشابه حشیش و ماریجوانا است.» وی از عدم اجازه آموزش و پرورش برای بحث درباره اعتیاد در مدارس انتقاد کرد و افزود: «پروتکل‌های درمانی اعتیاد که به‌روز نشده‌اند، یکی از مشکلات عمده است.»

بیتا میرزایی، نایب رئیس مراکز درمان اعتیاد، درباره باورهای غلط در مورد متادون گفت: «این باور که متادون عوارض زیادی دارد، ناشی از تبلیغات قاچاقچیان است. مصرف بی‌رویه هر دارویی می‌تواند عوارض داشته باشد.»

شهرام شمس، عضو انجمن پزشکان عمومی کشور، نیز در این نشست اظهار کرد که حدود دو میلیون نفر در حال حاضر تحت درمان در مراکز ترک اعتیاد هستند و با فعالیت‌های درمانی این مراکز، سالانه از توزیع ۲ هزار تن مواد مخدر در جامعه جلوگیری می‌شود.

این نشست به‌طور کلی تأکید کرد که مقابله با افزایش مصرف مواد مخدر جدید نیازمند همکاری جدی و اقدامات مؤثر از سوی تمامی بخش‌های جامعه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ