ارزش‌های دفاع مقدس به صورت مؤلفه‌های گفتمانی احصا شوند

اقتصاد ایران: دبیر علمی همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان گفت: ایثار و شهادت از جمله ارزش های دوران دفاع مقدس بودند که باید آن‌ها را به صورت مؤلفه‌های گفتمانی احصا کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان به مناسبت هفته دفاع مقدس پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور، با حضور مرضیه حاجی پور دبیر همایش و سیمین حاجی پور دبیر علمی همایش، معصومه نادری مدیر بخش فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس و جمعی از اصحاب رسانه در سالن شهدای اروند موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای نشست مرضیه حاجی‌پور دبیر همایش ملی زنان مقاوم و مقاومت زنان ضمن گرامیداشت یاد شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: این همایش برای نخستین بار و به صورت ملی توسط کمیته مطالعه بین رشته‌ای انجمن علوم سیاسی ایران و سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: دومین همایش زنان مقاوم؛ مقاومت زنان سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

زمان برگزاری همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان

در ادامه سیمین حاجی پور دبیر علمی همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان گفت: در طول تاریخ ایران زمین، زنان در کنار مردان در برهه‌های زمانی مختلف حضور داشتند و به مردان جامعه برای پیروزی کمک می‌کردند. مهم‌ترین آن زمان انقلاب مشروطه بود. «بی بی مریم»، یکی از همان بانوانی بود که در کنار مردان و در میدان بهارستان سنگر گرفت و به مبارزه پرداخت و پیروزی انقلاب مشروطه را رقم زد.

وی افزود: این اتفاق در انقلاب اسلامی رخ داد و زنان در کنار مردان برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند. درواقع تلاش زنان در کنار مردان در زمان هشت سال دفاع مقدس، تداوم تلاش در زمان انقلاب اسلامی بود. زنان در هشت سال دفاع مقدس ارزش آفرینی کردند و این ارزش‌ها در گفتمان دفاع مقدس ظهور و بروز داشت.مهم‌ترین این ارزش‌ها شهادت بود.

حاجی‌پور گفت: زنان در هشت سال دفاع مقدس با نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های عاطفی و با آماده سازی همسر و فرزندان شان برای رفتن به جبهه‌های جنگ و با تشکیل کمیته‌های پشتیبانی، امدادرسانی، پرستاری، درمان جانبازان جنگ و حضور میدانی نقش‌آفرین بودند.

دبیر علمی همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان در ادامه گفت: مسأله‌ای که برای ما ایجاد سؤال کرد این بود که چرا طی این سال‌ها چنین ارزش‌هایی به نسل جوان منتقل نشده است. البته این مشکل نسل جدید(نسل Z و آلفا) نیست. بلکه باید به عقب برگردیم تا ببینیم طی این سال‌ها چه اتفاقی افتاده است که به نظر می‌رسد مهم‌ترین آن سیاستگذاری است. سیاست‌هایی که باید تبدیل به قانون می‌شد اما با نادیده گرفته شدن بانوان، آن ارزش‌های دفاع مقدس به طور دقیق سیاستگذاری فرهنگی نشده است. سیاستگذاری که تبدیل به قانون شود.

حاجی‌پور گفت: در بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گردهم آمدیم تا بتوانیم این مشکلات را بررسی کنیم. در این مسیر یک سری اهداف تعیین شد و در این راستا شاهد تعیین محورهای مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاستگذاری بودیم. در این بررسی ها نقش زنان در دفاع مقدس و در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی مورد توجه قرار گرفت.یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در آن دوران شاهد بودیم ایستایی جوانی و نوجوانی زنان بود. در آن زمان بانوان از جوانی و نوجوانی خود گذشتند و تعیین ذهنیت برای پیروزی تلاش کردند که برای جامعه ارزشمند بود.

ارزش‌های دفاع مقدس به صورت مؤلفه‌های گفتمانی احصا شود

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایثار و شهادت از جمله ارزش های دوران دفاع مقدس بودند که باید آن‌ها را به صورت مؤلفه‌های گفتمانی در طول همایش احصا کنیم تا در نتیجه تحلیل گفتار به مفصل‌بندی گفتمانی برسیم و از این مفصل‌بندی برای حکمرانی مطلوب و علوی در جامعه استفاده کنیم. تا پیش از برگزاری همایش اصلی دو پیش نشست برگزار خواهیم کرد که در روزهای ۱۷ مهر در سالن هویزه و یک روز از آبان ماه خواهد بود که پس از مشخص شدن زمان نهایی نشست آبان ماه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

دبیر علمی همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان گفت: تلاش‌مان را خواهیم کرد تا جامعه را برای شنیدن صحبت‌های نخبگان سیاسی و اجتماعی آماده کنیم و در نهایت به یک راهکار اساسی برای جامعه در حل این روند تاریخی کمک بگیریم. در اقدام بعدی سعی بر چگونگی انتقال مفاهیم ارزشی به نسل جوان خواهیم داشت. در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که آستانه تحمل بانوان در آن شرایط سخت بسیار بود و همه این ارزش ها باید به دختران و زنان امروز منتقل شود و از این تاب آوری‌ها الگو بگیرند.

حاجی‌پور گفت: شناسایی مؤلفه‌های فرهنگی در دفاع مقدس و راه حل آشتی سیاسی میان بانوان نسل‌های مختلف باید صورت بگیرد تا از نتیجه آن الگویی بسازیم تا با معرفی این الگو بتوانیم به بانوان و دختران امروز کمک کنیم. همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان دوم دی ماه مقارن با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. در این همایش پس از شناسایی مؤلفه‌ها و احصای آن، به جامعه به ویژه به دختران و زنان معرفی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قرار است در این همایش بانوان به عنوان الگو به جامعه معرفی شوند، گفت: این کار را نخواهیم کرد. چون معتقدیم آدم‌ها ممکن است به مرور تغییر کنند و با این اقدام ممکن است مورد قضاوت قرار بگیریم. هدف ما معرفی مؤلفه ها و احصای آن در جامعه است. ما در جایگاه قضاوت نیستیم بلکه در جایگاه پژوهشگری برای شناسایی مؤلفه و معرفی آن به جامعه هستیم.

دبیر علمی همایش ملی زنان مقاوم؛ مقاومت زنان در ادامه گفت: آثار ابتدا به صورت چکیده مقالات به همایش ارسال می شود که متقاضیان تا ۲۰ آبان فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را به دست ما برسانند. این چکیده مقالات در دو مرحله داوری خواهد شد و در نهایت پس از پذیرش فرصت دارند تا اصل مقالات را تا دوم اسفندماه کامل و ارسال کنند.

حاجی‌پور ادامه داد: قرار است از میان چکیده مقالاتی که ارسال می شود، معیار ارزش‌های نوآوری را در آن لحاظ کنیم و مورد بررسی قرار دهیم و پس از انتخاب این چکیده مقالات براساس معیار مورد نظر، اصل مقالات را از نویسندگان آن دریافت خواهیم کرد و نویسندگان آن در روز همایش سخنرانی می کنند. همچنین کتابی از چکیده مقالات تهیه و منتشر خواهد شد که روز همایش در اختیار حاضران قرار می گیرد. کتابی از مقالات پذیرفته شده پس از دوم اسفند، تهیه و تدوین می شود و در سال آینده منتشر خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا محور زنان تلاش گر مقاومت در این همایش مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: این دوره از همایش ملی است البته چندان هم اصرار بر ملی بودن آن نداریم و اگر مقاله‌ای در حوزه مقاومت به دست مان برسد آن را در داوری‌ها مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما کار اصلی ما ارزش‌های دفاع مقدس است و تلاش خواهیم کرد تا مقاومت بانوان هشت سال دفاع مقدس را با نگاه جدیدی مورد بررسی قرار دهیم. بخش دیگری از همایش مربوط به تجربه‌های زیستی بانوان در آن زمان بوده که با عنوان تاریخ شفاهی است. بسیاری از بانوان تلاشگر آن دوران به مرور زمان از دست مان می‌روند و باید هرچه سریع‌تر دست به کار شویم و تجربیات آنها را مکتوب کنیم.

نسل امروز در خلأ هویتی دنبال الگو است

معصومه نادری مدیر بخش فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس سخنران بعدی این‌مراسم بود که گفت: سازمان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری با موضوع الگوی سوم و نگاه نو به بانوان هشت سال دفاع مقدس وارد میدان شد تا چنین همایشی را برگزار کند. قرار است در این همایش یک اندیشه نو به این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: قرار است در این همایش به چگونگی زیست بانوان در آن دوران بپردازیم بانوانی که از بسیاری اقدامات تفریطی دوری کرده بودند؛ اقداماتی که متأسفانه امروزه گریبانگیر بانوان شده است.

مدیر بخش فرهنگی سازمان نشر آثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس در پایان گفت: امروز نسل کنونی در هویت بخشی و تبیین هویت نیازمند یک الگوست. نوجوانان و جوانان امروز مان در این حوزه دچار خلأ هستند. آنها در خلأ هویتی به دنبال چهره‌هایی هستند که از آن به عنوان الگو بهره‌مند شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ