هدررفت سالانه ۱۶ تن خاک در هر هکتار/ آبخیزداری راه نجات زیست‌بوم

اقتصاد ایران: رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری گفت: سالانه در هر هکتار ۱۶ تن خاک در کشور از بین می‌رود که راهکار برون‌رفت از این وضعیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. عطاالله ابراهیمی، رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در جمع خبرنگاران گفت: مباحث مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری در اسناد بالادست به شکل پررنگ از سیاست‌های کلی نظام تا تأکیدات رهبری آمده است.

وی افزود: بر اساس قانون باید تا سال ۱۴۰۴ با استفاده بهینه از منابع آب و از طریق آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۵ درصد به حجم آب استحصالی کشور اضافه شود.

وی ادامه داد: کشور با بحران‌هایی مانند تغییر اقلیم که به تبع آن کاهش منابع آبی رودخانه‌ها است، فرونشست زمین، فرسایش سالانه حدود ۱۶ تن خاک در هر هکتار و تولید رسوب، افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی، تشدید فرسایش بادی، بهره برداری بی‌رویه از اراضی کشاورزی و… مواجه است که توجه بیشتری در تحقیقات آبخیزداری را می‌طلبد.

ابراهیمی با بیان اینکه از ۶۰۹ آبخوان موجود کشور ۴۳۲ آبخوان وضعیت بحرانی دارد و این زنگ خطر بزرگی است که باید با مطالعات و تحقیقات مناسب از این بحران عبور کنیم.

این مسئول دولتی با اشاره به سیلاب‌ها اظهار کرد: سهم سرانه منابع آبی در کشور کاهش یافته و سیلاب‌ها روند تصاعدی داشته و سهم کشور از ۱۹۳ سیل در دهه ۴۰ به ۲ هزار مورد در دهه ۹۰ رسید.

راهکار برون‌رفت از وضعیت فعلی چیست

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود عنوان کرد: یکی از راهکارها برای جبران کسری منابع زیرزمینی و جلوگیری از هدر رفت ۱۶ تن خاک به طور سالانه در هر هکتار و البته جلوگیری از فرونشست‌ها باید پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری جدی تر گرفته شود.

در حال تکمیل…

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ