سه نوع «آبله» که انسان در معرض ابتلا به آن است

اقتصاد ایران: مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه سه نوع آبله وجود دارد، به تشریح ویژگی‌های این بیماری ویروسی پرداخت.

ایسنا: مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه سه نوع آبله وجود دارد، به تشریح ویژگی‌های این بیماری ویروسی پرداخت.

دکتر سیمین خیاط زاده با اشاره به اینکه یکی از این آبله‌ها، در سال‌ ۱۳۴۰ اتفاق افتاد که ضایعات پوستی ایجاد شده بعد از بهبود در بدن می‌ماند، گفت: واکسن این آبله جزو اولین واکسن‌هایی بود که انسان توانست آن را بسازد و تولید کند که به ریشه‌کن شدن این بیماری منجر شد.

وی با بیان اینکه در نوع دوم که همان آبله مرغان است، جای ضایعات پوستی باقی نمی‌ماند مگر اینکه بزرگ باشد، افزود: کسانی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار هستند این نوع آبله آسیب رسان خواهد بود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان کرد: مبتلا شدن به آبله مرغان در سنین بالا سخت‌تر بوده چراکه تب و طول درمان بیشتر بوده و اذیت کننده است.

وی ادامه داد: اگر مادر بارداری به آبله مرغان مبتلا شود، این ویروس تغییراتی به جنین در داخل شکم وارد کرده و کودک به صورت سالم به دنیا نمی‌آید، بنابراین توصیه می‌کنیم مادرانی که در کودکی این بیماری را نگرفته‌اند در این ایام با کسانی که آبله مرغان گرفته‌اند در تماس نباشند.

وی گفت: عامل آبله میمونی یک عامل ویروسی است که با انتقال از طریق حیوان به ویژه میمون اتفاق می‌افتد اما از طریق حیوان‌های دیگر نیز به انسان انتقال پیدا می‌کند.

خیاط زاده با بیان اینکه این بیماری از انسان به انسان نیز انتقال پیدا می‌کند، اظهارکرد: انتقال این بیماری برخلاف سایر آبله‌ها، از طریق تماس جنسی نیز اتفاق می‌افتد. 

وی افزود: این بیماری اولین بار در کشورهای آفریقایی و مکان‌هایی که میمون وجود دارد دیده شده اما اکنون به دلیل رفت و آمدها و ارتباط کشور ایران با همه‌ی کشورها دیده شدن آن در کشور ما نیز دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه این سه نوع آبله با یکدیگر در علائم اختلاف دارند، گفت: در آبله میمونی غدد لنفاوی بزرگ می‌شود و همه‌ی ضایعات پوستی در یک شکل هستند.

خیاط زاده خاطر نشان کرد: در برخی موارد اگر فرد از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردار باشد نیاز به بستری خواهد داشت.

وی افزود: آبله میمونی دو مرحله اولیه و ثانویه دارد. وقتی این ویروس وارد بدن می‌شود ممکن است بین یک تا دو هفته هیچ علائمی نداشته باشد اما وقتی دوره کمون و پنهان آن تمام شود با علائم عمومی از جمله تب، سردرد شدید، درد عضلانی، کاهش انرژی بدن، کمر درد، تورم غدد لنفاوی و با حالتی شبیه سرماخوردگی شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق برخی مقالات افرادی که آبله قدیمی گرفته یا بر علیه آن واکسن زده‌اند تا حدودی بدن ایمنی در مقابل آبله میمونی دارند، گفت: شستشوی دست‌ها و رعایت بهداشت فردی در بیماری‌های عفونی اصل اساسی پیشگیری است. 

وی ادامه داد: در بیماری‌هایی که از طریق تنفس انتقال پیدا می‌کند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی اصل دوم پیشگیری است.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه خوشبختانه تا کنون در کشور ما هیچ مورد ابتلا به آبله میمونی تأیید نشده است، گفت: تمام بیماری‌های عفونی احتمال فوت به ویژه در افراد مسن، کودکان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند را دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ