هشدار درباره موج شیوع آنفلوانزا در مدارس

اقتصاد ایران: با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس، احتمال شیوع بیماری‌های واگیردار همچون آنفلوانزا افزایش می‌یابد. کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند که افراد، به‌ویژه گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و مادران باردار، حتماً واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. این واکسن می‌تواند از بروز عوارض جدی آنفلوانزا جلوگیری کرده و جان میلیون‌ها نفر را در فصل سرما نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس، شیوع بیماری‌های واگیردار مانند سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی نیز افزایش می‌یابد. محیط‌های عمومی مانند مدارس به‌عنوان مراکز اصلی انتقال این بیماری‌ها عمل می‌کنند و با انتقال آن‌ها به منازل، موج بیماری‌های واگیردار شدت می‌گیرد. سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت واکسیناسیون آنفلوانزا برای گروه‌های پرخطر تاکید دارد.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیان کرد که تزریق واکسن آنفلوانزا به تمامی افراد بالای ۶ ماه توصیه می‌شود. این واکسن می‌تواند خطر ابتلا به آنفلوانزا و عوارض جدی آن را در فصل‌های سرد سال کاهش دهد. ناجی افزود: بیشتر افراد به یک دوز واکسن آنفلوانزا در هر دوره نیاز دارند و بهترین زمان برای تزریق آن شهریور و مهرماه است.

ناجی همچنین به اهمیت واکسیناسیون مادران باردار اشاره کرد و افزود: زنان باردار در سه ماهه سوم می‌توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند. کودکانی که به دو دوز واکسن نیاز دارند، باید اولین دوز را در اولین فرصت پس از در دسترس بودن واکسن دریافت کنند. واکسن‌های امسال آنفلوانزا نیز چهارظرفیتی هستند و در برابر ویروس‌های آنفلوانزای A و B محافظت می‌کنند.

مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های خاصی ضروری است، افزود: کودکان بالای ۶ ماه، زنان باردار، سالمندان و افرادی که مشکلات ضعف سیستم ایمنی دارند باید سالانه این واکسن را دریافت کنند. او تاکید کرد که بهترین زمان تزریق واکسن، اواخر شهریور و اوایل مهر است تا بدن پیش از فصل زمستان ایمنی کافی را کسب کند.

مردانی تصریح کرد که واکسن آنفلوانزا برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج، افرادی که تحت شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی هستند، و کسانی که با داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی درمان می‌شوند، ضروری است. همچنین، زنان باردار بدون توجه به سن بارداری باید این واکسن را دریافت کنند. وی افزود که حتی افراد چاق یا کسانی که کاندیدای عمل جراحی لاغری هستند نیز باید این واکسن را تزریق کنند.

مردانی به عوارض جانبی واکسن اشاره کرد و گفت: این واکسن در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد سوزش، خارش و یا تب خفیف شود. او تاکید کرد که واکسن آنفلوانزا سیستم ایمنی را تضعیف نمی‌کند و باعث تقویت بدن در برابر ویروس آنفلوانزا می‌شود.

او همچنین به یک باور نادرست اشاره کرد و گفت: برخلاف تصورات عمومی، واکسن آنفلوانزا موجب تضعیف سیستم ایمنی نمی‌شود و علائم سرماخوردگی پس از تزریق واکسن نیز ناشی از شباهت برخی علائم آن با آنفلوانزا است. واکسن آنفلوانزا نمی‌تواند افراد را از سرماخوردگی محافظت کند، زیرا سرماخوردگی ناشی از ویروس‌های دیگری است.

4o

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ