تداوم اختلاف کلیسا با پاشینیان علی‌رغم دعوت به مراسم تقدیس

اقتصاد ایران: کلیسای اچمیادزین علی‌رغم انتقادات شدید از نخست‌وزیر ارمنستان و درخواست استعفای وی، به طور رسمی از وی برای شرکت در مراسمی مذهبی دعوت کرده است. این تصمیم کلیسا، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته و پرسش‌هایی را در مورد ماهیت رابطه کلیسا و دولت مطرح می‌کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان هنوز تصمیم نگرفته که آیا دعوت کلیسای جامع اچمیادزین را بپذیرد و در مراسم تقدیس مجدد این کلیسا شرکت کند یا خیر. دفتر نخست‌وزیر ارمنستان اطلاع داد که این موضوع هنوز در حال بررسی است.

اما چرا کلیسای جامع اچمیادزین که همواره پاشینیان را مورد انتقاد قرار می‌دهد و خواستار استعفای اوست، تصمیم گرفته به دولت دعوت‌نامه ارسال کند؟ در کلیسا معتقدند که در مورد رویدادهای ملی باید بین دعوت و درخواست استعفا تمایز قائل شد.

روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، اسقف اعظم آرشک خاچاطریان، دبیر کلیسای جامع اچمیادزین، این موضوع را چنین تفسیر کرد: دعوت از مقامات به مراسم و رویدادهای ملی به هیچ وجه نباید به این معنی تفسیر شود که کلیسا از مواضع خود دست کشیده است و کلیسا وفاداری کامل به خط سیاسی اتخاذ شده توسط دولت نشان می‌دهد.

این موضوع تعامل پیچیده میان دولت و کلیسا در ارمنستان را نشان می‌دهد. کلیسای اچمیادزین، علی‌رغم انتقادات شدید از نخست‌وزیر پاشینیان و درخواست استعفای وی، به طور رسمی از دولت برای شرکت در مراسمی مذهبی دعوت کرده است. این تصمیم کلیسا، واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته و پرسش‌هایی را در مورد ماهیت رابطه کلیسا و دولت مطرح کرده است.

کلیسای اچمیادزین در توجیه این تصمیم، بر اهمیت تفکیک بین رویدادهای ملی و مسائل سیاسی تأکید کرده است. به عبارت دیگر، کلیسا معتقد است که حضور در مراسمی مذهبی به معنای تأیید سیاست‌های دولت نیست. این موضع‌گیری، نشان‌دهنده تلاش کلیسا برای حفظ استقلال خود و در عین حال ایفای نقش خود به عنوان یک نهاد ملی است.

مراسم افتتاحیه و تقدیس مجدد کلیسای جامع اچمیادزین در اواخر ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. تاکنون تنها آلن سیمونیان، رئیس مجلس ارمنستان به این دعوت پاسخ داده است.

وی گفت: متأسفانه من اینجا نخواهم بود، زیرا در سفری رسمی در کانادا هستم و نمی‌توانم شرکت کنم، اما اگر اینجا بودم، قطعاً شرکت می‌کردم.

درهای کلیسای جامع اچمیادزین به دلیل تعمیرات حدود 6 سال به روی بازدیدکنندگان بسته بود. امیران بادیشیان که مسئول اصلی این تعمیرات است، در تور خبرنگاران گفت که کلیسا از پایه تا صلیب بازسازی شده است.

روابط میان کلیسا و دولت ارمنستان پس از جنگ 44 روزه قره‌باغ به‌شدت تیره شد، به طوری که کاتولیکوس (رهبر عالی‌رتبه کلیسای ارمنی) از نیکول پاشینیان خواست که استعفا دهد.

در این سال‌ها، انتقادات متقابل بین دو طرف کم نبوده است. در آستانه سال نو میلادی، تلویزیون دولتی ارمنستان برخلاف سنت، پیام تبریک سال نو کاتولیکوس که معمولاً پیش از پیام رئیس‌جمهور پخش می‌شد را پخش نکرد. همچنین در تاریخ 28 مه، پلیس ارمنستان تلاش کرد تا مانع ورود کاتولیکوس به یادمان تاریخی سارداراپات شود که واکنش‌های شدیدی را برانگیخت.

اسقف اعظم آرشک خاچاطریان اعتراف کرد که با توجه به تنش‌های موجود، حتی روحانیون نیز در مورد دعوت از مقامات تردید داشتند. به همین دلیل، این موضوع در بالاترین سطح یعنی در جلسه شورای روحانیون مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

دبیرخانه کلیسای جامع اچمیادزین اطمینان می‌دهد که این دعوت هیچ معنایی ندارد و موضع آن‌ها تغییر نکرده و نگرانی‌هایشان برطرف نشده است.

خاچاطریان تأکید کرد: دعوت شدن به هیچ وجه به معنای تغییر موضع ما نیست. شما به یاد دارید که در طول تاریخ استقلال اخیر جمهوری ارمنستان و در طول تاریخ کلیسا، کلیسا همواره از دولت و مقامات حمایت کرده است. البته، گاهی اوقات مابین دولت و مقامات تمایز قائل می‌شویم، اما این مرز بسیار ظریف است و انتقاد از مقامات بدون نگرانی از آسیب رساندن به دولت بسیار دشوار است. با این حال، هنگامی که شرایط به نقطه‌ای می‌رسد که جایگزینی وجود ندارد، به این معنی است که باید این مسیر را طی کرد.

اسقف اعظم ناتان هوهانیسیان مدیر روابط بین‌الملل اچمیادزین با رد ادعای مقامات مبنی بر دخالت کلیسا در سیاست، تأکید کرد که کلیسا به دنبال قدرت سیاسی نیست. اما، اسقف اعظم باگرات گالستانیان، رهبر کلیسای تاووش، با تعلیق خدمات مذهبی، کاندیداتوری خود را برای نخست‌وزیری اعلام کرده و خواستار استعفای پاشینیان شده است. دبیرخانه کلیسای جامع اچمیادزین با اشاره به اینکه این بهترین آرزوی باگرات اسقف اعظم نبوده است، این اقدام را ناشی از شرایط اجباری دانست.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ