همایش تحقیقات بازی‌های دیجیتال از ایستگاه دوم به هفتم پرید

اقتصاد ایران: اخیرا فراخوان برگزاری هفتمین همایش بین‌المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال منتشر شده درحالی‌که دومین دوره این رویداد در سال ۱۳۹۷ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیریت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده است. در این‌دوره صنعت بازی شاهد برکناری یکباره مدیرانی بوده که سالیان متمادی به اداره حوزه‌های پژوهش، آموزش، رده‌بندی و رتبه بندی می‌پرداختند.

اخیراً فراخوان برگزاری هفتمین همایش بین المللی تحقیقات بازی‌های دیجیتال منتشر شده است؛ در حالی‌که آخرین دوره برگزاری این رویداد با عنوان دومین کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال و در قالب دومین دوره در سال ۱۳۹۷ به میزبانی دانشگاه صداوسیما بوده است.

پس از این رویداد و همزمان با دوره مدیریت صادق پژمان از سال ۱۳۹۸ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصمیم به برگزاری رویداد بین المللی جایزه بازی‌های جدی گرفت و در تمام این سال‌ها با هدف توسعه بنیادین و صنعتی بازی جدی در ایران همپای عرصه جهانی، تلاش کرد.

این رویداد که سال ۱۴۰۲ با حواشی مختلفی همراه بود و پس از آن دبیر رویداد و معاون پژوهش و آموزش بنیاد کنار گذاشته شد، در دوره فعلی تغییر نام داده و با عنوان همایش تحقیقات قرار است با میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شود؛ این در حالی است که ششمین دوره رویداد جایزه بازی جدی در سال گذشته با محوری متفاوت برگزار شده و حالا هفتمین دوره رویداد تحقیقات بازیهای دیجیتال، بدون اینکه حتی سومین، چهارمین، پنجمین و ششمین دوره آن برگزار شده باشد، با نامگذاری اشتباه منتشر شده است.

از سویی دیگر، در سایت این رویداد به نشانی DGRCONF.IR اثری از کمیته علمی، ساختار سازمانی، فرمتی برای ارسال مقالات دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد مهلت بسیار کمی برای محققان تا آذرماه برای ارسال مقاله دیده شده است. همچنین کمیته علمی یا حتی شورای سیاستگذاری که مبنای برگزاری سالیانه چنین رویدادهایی است، معرفی نشده و گویا خبری از همکاری اساتید دانشگاههای مطرح کشور برای برگزاری این رویداد نیست.

هدفی که قول مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره تغییر نام و روند برگزاری رویداد جایزه بازی جدی به تحقیقات بازی‌های دیجیتال به گوش رسیده است، مبنی بر این است که به دلیل استقبال کم و فراوانی اندک مخاطبان و شرکت کنندگان رویداد جایزه بازی جدی، تصمیم به برگزاری رویدادی جامع تر گرفته شده است.

به نظر می‌رسد کمیت شرکت کنندگان رویداد برای مدیرعامل بنیاد اولویت داشته باشد، زیرا صادق پژمان و معاون پژوهش وقت در سال ۹۸ اعلام کرده بود که به دلیل موازی بودن دو رویداد مشابه در تهران و دانشگاه اصفهان، برگزاری رویداد جامع به عهده دانشگاه اصفهان گذاشته می شود و بنیاد متولی توسعه صنعت بازی جدی در کشور می شود.

در این زمینه حتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای موفق به جذب مقالات علمی مؤثر، حمایت از بازی‌های جدی تراز و سرمایه گذارانی برای ترویج این حوزه شد و توقف یکباره آن در سال ۱۴۰۳ با تردید همراه است؛ این در حالی است که در تمام بخش‌های فراخوان این رویداد، از لفظ بازی رایانه‌ای به جای بازی دیجیتال که اصطلاحی جامع‌تر و کامل‌تر است استفاده شده و به نظر می‌رسد شاید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پس از سال‌ها تلاش پژوهشی برای جااندازی اصطلاح بازی دیجیتال به عنوان لفظی جامع در اطلاق به تمام پلتفرم‌های بازی حالا به دوران قبلی بازگشته است.

همچنین تاکنون مشخص نشده مقالات سال جاری قرار است در کدام پایگاه داخلی یا بین المللی نمایه شوند. البته تا سال گذشته همه مقالات رویداد جایزه بازی جدی در پایگاه IEEE منتشر می شدند، اما حتی امسال نمایه ISC هم در وبسایت این رویداد دیده نمی‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ