هشدار جدید: سیگارهای الکترونیکی مغز دانشجویان را تهدید می‌کند

اقتصاد ایران: مطالعات جدید نشان می‌دهد که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند تأثیرات منفی جدی بر عملکرد مغزی دانشجویان داشته باشد. پژوهشگران دریافتند که دانشجویانی که به طور مداوم از این نوع سیگارها استفاده می‌کنند، در آزمون‌های شناختی مانند یادگیری، حافظه و حل مسئله، عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دانشجویانی دارند که سیگار مصرف نمی‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز،مطالعه‌ای جدید هشدار می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی که ممکن است برای جوانان جذاب به نظر برسند، آسیب‌های جدی به مغز وارد می‌کنند. پژوهشگران متوجه شدند دانشجویانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، در آزمون‌های شناختی شامل یادگیری، حافظه، حل مسئله و تفکر انتقادی، نمرات پایین‌تری به دست می‌آورند.

بر اساس این تحقیق، دانشجویانی که روزانه بین ۱۰ تا ۲۰ پک از سیگارهای الکترونیکی می‌کشند، به طور متوسط ۹ درصد نمره کمتری در این آزمون‌ها داشتند، در حالی که مصرف‌کنندگان بیش از ۲۰ پک، نزدیک به ۱۴ درصد افت عملکرد داشتند. این در حالی است که کسانی که سیگار نمی‌کشند، نمرات بالاتری در آزمون‌ها کسب کرده‌اند.

دکتر «لینکر وینان پاوکار»، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کاتولیک سانتیاگو د گوایاکیل در اکوادور، با اشاره به این یافته‌ها تأکید کرد که مصرف سیگار الکترونیکی تأثیرات منفی بر عملکرد شناختی افراد دارد و می‌تواند باعث مسمومیت عصبی و آسیب به سلول‌های مغزی شود.

در این مطالعه، محققان عملکرد شناختی بیش از ۴۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۳۰ ساله را بررسی کردند. از این تعداد، برخی تنها سیگار الکترونیکی یا سنتی مصرف می‌کردند و برخی از هر دو نوع سیگار استفاده می‌کردند. نتایج نشان داد که تمام افرادی که از سیگار استفاده می‌کردند، نسبت به دانشجویانی که سیگار نمی‌کشیدند، در آزمون‌های شناختی عملکرد ضعیف‌تری داشتند.

این یافته‌ها نگرانی‌هایی را در خصوص تأثیرات بلندمدت مصرف سیگار الکترونیکی، به ویژه در افراد جوان، ایجاد کرده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ