استقبال قمی ها از ۵ نمایشگاه عرضه لوازم التحریر

اقتصاد ایران: قم- در آستانه بازگشایی مدارس ۵ نمایشگاه عرضه لوازم التحریر و نوشت افزار ایرانی در نقاط مختلف شهر قم برپا شده که مورد استقبال قرار گرفته است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: این روزها و در آستانه فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، خانواده‌های قمی در تکاپوی تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان خود هستند که البته این امر برای بخشی از جامعه با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی موجود و گرانی نوشت افزار و سایر ملزومات رفتن به مدرسه از جمله لباس و کیف و کفش نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

امسال ۳۱۵ هزار دانش آموز قمی در ۱۱ هزار کلاس درس، سال تحصیلی جدید را از اول مهر آغاز می‌کنند و این تعداد از دانش آموزان این روزها در حال خرید ملزومات مدرسه هستند که عدد قابل توجهی است.

این روزها با گذری در بازار لوازم التحریر قم می‌بینیم که شماری از خانواده‌ها به خصوص آن دسته از خانوارهایی که دارای چندین فرزند محصل هستند، تلاش می‌کنند تا خرید اقتصادی‌تری را داشته باشند و به خرید اقلام ضروری‌تر و با قیمت مناسب‌تر بسنده کنند و یا اینکه نوبت‌های خرید خود را در طول سال تقسیم کنند تا فشار مالی زیادی به آنان وارد نشود.

با بررسی‌های صورت گرفته در شهر قم که در سالهای اخیر همواره از جمله شهرهای ارزان کشور در بخش‌های مختلف از جمله مواد غذایی، پوشاک و خدمات بوده، قیمت لوازم التحریر در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در این شهر، افزایش حداکثری ۱۰ تا ۱۵ درصد داشته است.

استقبال قمی ها از ۵ نمایشگاه عرضه لوازم التحریر

میزان خرید اقلام لوازم التحریر برای دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و متوسط هزینه در این بخش برای هر نفر ۷۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود.

فروشندگان لوازم التحریر نیز علت اصلی قیمت بالای این ملزومات را وابسته بودن این اجناس به قیمت ارز بیان می‌کنند و می‌گویند به دلیل واردات مواد اولیه بخش عمده‌ای از لوازم التحریر، شاهد گرانی‌ها در این بخش هستیم و در طول یک سال اخیر نرخ این دسته از اقلام رشد داشته است.

اداره کل تعزیرات استان قم نیز در این روزها با هدف پیشگیری از وقوع تخلف گران فروشی و حمایت از حقوق مصرف کننده نظارت بر بازار لوازم التحریر را تشدید کرده و اعلام داشته که این طرح نظارتی را تا ۱۵ مهرماه سال جاری ادامه خواهد داد و سامانه ۱۳۵ این سازمان آماده دریافت و ثبت شکایات از سوی شهروندان قمی برای رسیدگی در اسرع وقت به تخلفات است.

برای فراهم آوردن شرایط مساعد جهت خرید لوازم التحریر تعداد ۵ نمایشگاه در نقاط مختلف شهر قم دایر شده که با استقبال خوب شهروندان قمی مواجه شده است و بخش قابل توجهی از خانواده‌ها در این نمایشگاه‌ها خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید را انجام می‌دهند.

زینب علیزاده مادر یکی از دانش آموزان قمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از آفت‌هایی که در بازار لوازم التحریر قم همانند سایر شهرهای کشور به چشم می‌خورد، وجود اقلامی با تصاویر شخصیت‌های غیر بومی و خارجی و اساساً غیر فرهنگی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از فروشگاه‌ها بر روی دفتر و کیف و دیگر اقلام مربوط به تحصیل دانش آموزان تصاویر شخصیت‌های کارتونی، سینمایی و ورزشکاران غربی دیده می‌شود که این موضوع می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر روی فرزندان بگذارد.

وی بیان کرد: در سالهای اخیر بر روی این مسئله مطالبه گری بسیاری صورت گرفته که هر چند اقدامات خوبی در تولید نوشت افزار ایرانی با تصاویر قهرمانان و شخصیت‌های مطرح ایرانی صورت گرفته اما رضایت بخش نیست.

حسین عباسعلی زاده پدر یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: بخش عمده‌ای از لوازم التحریر موجود در بازار که به دلیل وارداتی بودن آنان که عموماً از کشور چین است، در حقیقت یک تهاجم فرهنگی است و به نظر می‌رسد دیگران قصد دارند از این راه‌ها با ایجاد جاذبه‌های مختلف، فکر و ذهن کودکان و نوجوانان را از همین دوران به سمت و سویی که خودشان دوست دارند بکشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سایه عدم نظارت کافی در این عرصه از سوی متولیان امر حتی تصاویر نیمه برهنه نیز بر روی نوشت افزارها به چشم می‌خورد که اثرات مخربی بر اذعان فرزندان دارد و ساماندهی این حوزه حداقل انتظار است.

زهرا سادات علوی که به همراه فرزند خود برای خرید به یکی از نمایشگاه‌های نوشت افزار آمده می‌گوید: قیمت لوازم التحریر در این نمایشگاه کمتر از بازار است و از سویی دیگر بیشتر اجناس آن تولید داخل است که خرید ما در واقع می‌تواند به چرخه تولید در کشور کمک کند.

استقبال قمی ها از ۵ نمایشگاه عرضه لوازم التحریر

وی بیان کرد: نوشت افزار ایرانی در سالهای اخیر از نظر کیفیت و کمیت شرایط بهتری را نسبت به محصولات خارجی پیدا کرده‌اند و از طرفی تصاویر نقش بسته شده قهرمانان ایرانی در عرصه‌های مختلف برای فرزندان ما پیام‌هایی به همراه دارد که در طول سال با دیدن این تصاویر که اغلب از شهدای شاخص کشور هستند به نوعی موجب آشنایی بیشتر با این عزیزان می‌شود.

وی در خصوص گرانی محصولات نیز می‌گوید: قدرت خرید ما هر سال کاهش می‌یابد و از طرفی قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل سعی می‌کنیم تا صرفاً اقلام ضروری را برای فرزندان تهیه کنیم.

وی ابراز کرد: هزینه‌های آماده سازی بچه‌ها برای رفتن به مدرسه صرفاً به هزینه‌های خرید لوازم التحریر بر نمی‌گردد و سرویس مدرسه، لباس فرم، کیف و کفش و خرید کتاب و دیگر موارد هم بخش دیگری از هزینه‌ها است که با این شرایط اقتصادی و میزان درآمدها به نظر می‌رسد برای بخش قابل توجهی از جامعه دغدغه آور و نگران کننده است.

حصاری مسئول برگزاری نمایشگاه ایران نوشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این نمایشگاه به دنبال ارائه محصولات کاملاً ایرانی اسلامی و متناسب با فرهنگ کشور است.

وی بیان کرد: در حال حاضر در ۷ مرکز استان از جمله قم نمایشگاه ایران نوشت دایر شده و تا ۵ مهرماه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

حصاری گفت: در این نمایشگاه بیش از ۵۰۰ قلم انواع لوازم تحریر و کیف متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی در حال عرضه است.

مسئول نمایشگاه ایران نوشت قم افزود: همه محصولات این نمایشگاه، تولید داخل و ایرانی است و به دلیل اینکه محصولات این نمایشگاه به طور مستقیم و بدون واسطه از تولیدکنندگان به شهروندان عرضه می‌شود از قیمت مناسب‌تری نسبت به بازار برخوردار است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ