علت بی اشتهایی و احساس سیری زودرس

اقتصاد ایران: اگر احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا ادامه پیدا کرد، تعیین علت اصلی آن بسیار مهم است. چرا که این وضعیت می تواند نشان دهنده سایر بیماری های زمینه ای و جدی باشد که نیاز به درمان فوری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، اگر تنها پس از چند لقمه احساس سیری کنید چه؟ می تواند خسته کننده و نگران کننده باشد، زیرا ممکن است از لذت بردن از وعده های غذایی یا دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن شما جلوگیری کند.

علاوه بر این، ممکن است از مشکلات اساسی مختلف رنج ببرید. بنابراین، اگر این الگوی احساس سیری ادامه یابد، ضروری است که برای درک علت و اطمینان از تغذیه مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

دلایل زیر توضیح می دهد که چرا بعد از خوردن چند لقمه غذا فورا سیر می شوید: 

گاستروپارزیس

احساس سیری تنها پس از چند لقمه می تواند ناشی از وضعیتی به نام گاستروپارزی باشد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که غذا برای مدت طولانی در معده بماند. با توجه به مطالعات StatPearls گاستروپارزی معمولاً ایدیوپاتیک است، به این معنی که خود به خود یا به دلیل ناشناخته ای ایجاد می شود. با این حال، برخی از علل شایع عبارتند از: دیابت، جراحی و پس از تجربه کردن عفونت. زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می شوند. به غیر از سیری زودرس، سایر علائم رایج عبارتند از:

  • نفخ
  • حالت تهوع
  • سوزش سردل
  • درد معده یا شکم
  • از دست دادن اشتها
     

یبوست

یبوست یک مشکل گوارشی است که دفع مدفوع را دشوار یا کم می کند و اغلب با مدفوع سفت یا خشک مشخص می شود، افراد ممکن است حرکات دردناک روده را تجربه کنند.

افرادی که از یبوست رنج می برند اغلب از احساس سفتی در شکم خود یا درد گرفتگی در معده شکایت دارند.این وضعیت همچنین به آنها احساس سیری دائمی می دهد که منجر به سیری زودرس می شود.

برای جلوگیری از این اتفاق یا درمان این بیماری، متخصصان نوشیدن مایعات فراوان و خوردن غذاهای غنی از فیبر را توصیه می کنند. 

رفلاکس اسید

رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسیدهای معده به مری برگشته و باعث سوزش سر دل یا سوء هاضمه می شود. یکی از علائمی که کمتر مورد بحث قرار می گیرد، سیری زودرس است، که در آن افراد تنها پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می کنند. این به این دلیل رخ می دهد که ریفلاکس و تحریک در مری می تواند منجر به احساس پری یا نفخ شود و مصرف وعده های غذایی معمولی را دشوار می کند.

علاوه بر این، التهاب ناشی از رفلاکس اسید می تواند روند هضم را کند کند و باعث شود غذا برای مدت طولانی تری در معده بماند و به احساس سیری دامن بزند. مدیریت ریفلاکس اسید شامل تغییرات رژیم غذایی سالم و مشورت با پزشک است.

زخم معده

زخم معده به زخم باز در پوشش معده اشاره دارد که به نام دوازدهه نیز شناخته می شود که اولین قسمت روده کوچک است. عوامل زیادی می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند، از جمله عفونت با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori)، استفاده طولانی مدت ازداروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، استرس یا غذاهای تند.

این نوع زخم همچنین می‌تواند باعث سیری زودهنگام شود، زیرا می‌تواند مانع از حرکت غذا در دستگاه گوارش شود که باعث احساس سیری می شود. اما از آنجایی که احساس سیری سریع می‌تواند نشان‌دهنده سایر بیماری‌ها نیز باشد، بررسی علائم مرتبط ضروری است که عبارتند از:

  • درد در قسمت بالای شکم یا پشت
  • وقتی معده خالی است درد بدتر می شود
  • سوء هاضمه یا سوزش سر دل
  • استفراغ 
  • کاهش وزن


سیری زودرس ممکن است نشانه سرطان باشد؟

بر اساس تحقیقات، سیری زودرس نیز می تواند نشانه سرطان باشد.

با توجه به مطالعه منتشر شده در ژورنال Enfermería Clínica، احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا یکی از علائم رایج بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال است. این مطالعه توضیح می دهد که تجربه کردن این احساس ناخوشایند می تواند به دلیل انسدادهای فیزیکی در روده، تهوع و استفراغ و سایر عوامل مرتبط با بیماری یا درمان آن باشد.

نکته کلیدی این است که اگر علائم سرطان را تجربه کردید،  وضعیت جسمی خود را بررسی کنید که می تواند از تغییرات پوستی و خونریزی غیرقابل توضیح گرفته تا درد مداوم و تغییر در عادات روده و مثانه متغیر باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ