بررسی مشکلات حوزه کشاورزی خراسان جنوبی

اقتصاد ایران: بیرجند- مشکلات حوزه کشاورزی خراسان جنوبی در جلسه شورای اسلامی استان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی ملکی، رئیس شورای اسلامی استان سه شنبه شب در جلسه شورای اسلامی استان که رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و معاونانش حضور داشتند، گفت: در شهرستان‌های استان زرشک بیشترین محصول کشاورزی است که باید صادرات این محصول استراتژیک در اولویت قرار گیرد.

در ادامه دیگر اعضای شورا هم به بیان مسائلی چون نبود مشکل موجود در آسفالت جاده‌های بین مزارع، ارتقای چارت نمایندگی‌های جهاد کشاورزی، الزام خرید کود فسفات همراه با اوره، مشکل اراضی موقوفه پلاک ۱۵۶ بشرویه، خرابی بخشی از چی پی اس های نصب شده بر روی ماشین آلات کشاورزی، کمبود اعتبار احیای قنوات، مشکل باغداران فردوس در زمینه خرید انار و فرآوری آن، مشکل در توزیع کود و گرانی نهادهای کشاورزی، تداوم سند دار کردن اراضی کشاورزی، ضرورت برند سازی محصولات کشاورزی استان، ایجاد بازار بورس محصولات کشاورزی پرداختند.

در این جلسه همچنین تاکید شد که از ظرفیت نمایندگان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها برای طرح مشکلات در قالب ارائه طرح باید استفاده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در ادامه این جلسه گفت: چون جهاد کشاورزی بهره بردار جاده‌های بین مزارع نیست، نمی‌تواند آنها را بعد از آسفالت تحویل بگیرد و باید جاده بین مزارع تحویل کشاورزان شود.

محمد حسین اکبری با اشاره به اینکه با دعوت از مسئولان مربوط در این حوزه باید در این خصوص تصمیم گیری شود، افزود: در خصوص ارتقای نمایندگی‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها کاری نمی‌توانیم انجام دهیم و در آینده اداره کل امور عشایری هم باید در این سازمان مستقر شود.

وی خاطر نشان کرد: پیگیری لازم برای حل مشکل پلاک ۱۵۶ بشرویه انجام شده تا با دادن زمینی به اوقاف در جای دیگری این مشکل حل شود.

اکبری با بیان اینکه سال گذشته از سهمیه سوخت بخش کشاورزی استان کاسته شده بود، خاطرنشان کرد: با پیگیری که در تهران انجام شد در سال جاری مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی در ادامه متذکر شد: با نصب پنل‌های خورشیدی، برق چاه‌های کشاورزی استان تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه اگر پول برای خرید زرشک نداشته باشم، برگزاری جشنواره زرشک خنده دار است، گفت: با پیگیری انجام شده تسهیلاتی در سال جاری برای خرید زرشک، انار و شیر پرداخت خواهد شد.

اکبری خاطرنشان کرد: گرانی کود مشکل کشوری است و به زودی کود به شکل امانی توزیع خواهد شد.

به گفته وی ۷ هزار رشته قنات در استان است و ۱۰ میلیارد تومان با پیگیری انجام شده برای این منظور پیش بینی شده که منتظر ابلاغ آن هستیم.

اکبری در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد: سند دار کردن اراضی کشاورزی درگذشته بر عهده ثبت اسناد بود اما به تازگی برعهده جهاد کشاورزی گذاشته شده است که با ابلاغ دستورالعمل آن، در این خصوص اقدام خواهیم کرد.

به گفته وی دولت تنها حمایت کننده از برندسازی محصولات توسط بخش کشاورزی است اما از برندسازی محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به زرشک، انار و دیگر محصولات کشاورزی استان بر اثر گرمای زیاد در سال جاری حدود ۸ میلیارد تومان خسارت وارد شد، گفت: در زمینه نهادهای دام و طیور مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت حوزه کشاورزی موجود در خراسان جنوبی، الگو کشت در استان مشخص است و دو انبار بورس محصولات کشاورزی در شهرستان‌های خراسان جنوبی وجود دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ