جای دارا و سارا در کیف مدرسه خالی است/ بوی ماه مهر با چاشنی گرانی

اقتصاد ایران: ساری- بوی ماه مهر با نوشت افزارهای رنگین خارجی ذائقه و سلیقه دانش آموزان ایرانی و مازندرانی را تغییر داده و جای دارا و سارا روی لوازم و کیف مدرسه خالی است.

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بازار فروش لوازم التحریر نوشت افزارها در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس داغ و پررونق است اما همچنان جای لوازم با برند داخلی و بومی خالی است.

مازندران ۵۲۷ هزار دانش آموز دارد و از این تعداد ۴۲ هزار نفر کلاس اولی هستند و قرار است اول مهرماه اولین روز مدرسه خود را شروع کنند.

حضور رنگارنگ برندهای خارجی و بیگانه با فرهنگ و آئین ایران و مازندران سبب شده که ذائقه خانواده‌ها و کودکان به سمت خرید نوشت افزارهای مارک‌های بیگانه و خارجی تغییر پیدا کند و این آغاز یک تجربه تلخ است.

جشن کلاس اولی‌ها روز گذشته در مناطق مختلف مازندران برگزار شد و حضور دانش‌آموزان با کیف‌های با نشان‌های خارجی و ناسازگار با فرهنگ بومی و محلی نشانه‌های خوبی نیست.

گشت در بازار لوازم التحریر مازندران حکایت از آن دارد که دسترسی به نوشت افزارهای خارجی و البته بی‌کیفیت به نسبت وسایل بومی و داخلی بیشتر است گشت در بازار لوازم التحریر مازندران حکایت از آن دارد که دسترسی به نوشت افزارهای خارجی و البته بی‌کیفیت به نسبت وسایل بومی و داخلی بیشتر است و برخی فروشندگان نیز برای فروش محصولات از برندهای خارجی استفاده می‌کنند.

یک فروشگاه لوازم التحریر ساری که این روزها پاتوق خانواده‌ها برای خرید لوازم التحریر است و شلوغ به نظر می‌رسد، را برای خرید ابزار مورد نیاز دانش آموزی در این نظر می‌گیریم. مادری همراه فرزند کلاس اولی در این فروشگاه لیستی در دست دارد و در بین غرفه‌ها مشغول انتخاب لوازم التحریر است.

جای دارا و سارا در کیف مدرسه خالی است/ بوی ماه مهر با چاشنی گرانی

دختر پایه اولی وی که معنا نام دارد، بیشتر از لوازمی خوشش می‌آید که روی آن برچسب‌های خارجی است. از باب اسفنجی تا نشان‌های دیگری که در کارتن‌های خارجی دیده می‌شود.

«مرد عنکبوتی، بت من، نینجاها و غیره». روی نوشت افزارهای دانش آموزی به صف ایستاده‌اند و تلاش برای برای خرید نوشت افزاری با برند بومی و داخلی نتیجه بخش نیست.

مادر مهنا که خود را محمدی معرفی می‌کند می‌گوید: قیمت اجناس بالاست و از سوی دیگر بیشتر مارک‌های خارجی دارند.

وی با بیان اینکه خرید یک کوله پشتی با چهار تا دفتر مشق، مداد رنگی، جامدادی، خمیر بازی، آبرنگ، پاکن، مداد تراش و لیوان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان روی دستم گذاشت.

وی ادامه داد: باید در آستانه شروع مدرسه نمایشگاه‌های نوشت افزارهای ایرانی با قیمت‌های مناسب برپا شود زیرا بسیاری از خانواده‌های دارای چند دانش آموز برای خرید لوازم دانش آموزی دچار مشکل هستند.

سری به غرفه‌های متنوع فروشگاه می زنیم، انواع تجهیزات از وایت برد گرفته تا قمقمه، قلم مو، پرگار، خط کش، مقاله و غیره خودنمایی می‌کند و نرخ‌های متفاوتی روی آنها درج شده است.

ماهان دانش آموز متوسطه اول که به همراه پدرش برای خرید آمده است، می‌گوید: برای هر کتاب درسی به دفتر جداگانه نیاز داریم و باید تهیه کنیم.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دوست دارم تجهیزاتی با برند داخلی بخرم گفت: برخی لوازم نسبت به مشابه خارجی گران‌تر هستند و یا کیفیت لازم را ندارند.

قیمت‌ها افزایش یافته است

یک فروشنده ساروی نیز با بیان اینکه قیمت نوشت افزارهای نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری یافته است، گفت: خانواده‌ها حق دارند و نباید بر آنان خرده گرفت.

جعفر احمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر بالا بودن قیمت‌ها سبب شده تا استقبال مردم کاهش یابد و یا خریدهایشان محدود شود، افزود: بیشتر دانش آموزان و خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از وسایل خارجی استفاده کنند و این بازار تولید داخل را کساد کرده است.

جای دارا و سارا در کیف مدرسه خالی است/ بوی ماه مهر با چاشنی گرانی

وی با اظهار اینکه هرچند بازار نوشت افزار متنوع است، ادامه داد: با این حال فروش لوازم التحریر با نشان‌های خارجی بیشتر است.

بازار لوازم التحریر زیر ذره بین بازرسان

طرح نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت در مازندران برای کنترل قیمت‌ها و اطمینان از توزیع مناسب کالاها، نظارت‌ها بر بازار نوشت افزار از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و تا ۱۵ مهرماه ادامه خواهد داشت.

نادعلی کهنسال مدیرکل صمت مازندران در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این نظارت‌ها شامل بررسی واحدهای تولیدی، صنفی و عرضه کنندگان پوشاک، کیف و کفش و نوشت افزار است.

همزمان با شروع سال تحصیلی ۵۲۷ هزار دانش آموز مازندران روانه کلاس درس می‌شوند و اگر به طور میانگین برای خرید تجهیزات و لوازم التحریر هر دانش آموز دو میلیون تومان هزینه شود، گردش اقتصادی بالایی دارد.

فروشگاه‌های لوازم التحریر مازندران نیز همانند. دیگر مناطق کشور شلوغ است و ویترین مغازه‌ها هم از این وسایل پر شده است و به اعتقاد خانواده‌ها نرخ‌ها نسبت به سال قبل رشد پیدا کرده است.

با آنکه سال گذشته طی قرارداد کارخانه چوب و کاغذ مازندران و وزارت آموزش و پرورش، کاغذ مورد نیاز کتب دانش آموزی توسط این کارخانه تأمین شد و دانش آموزان ایران، کتاب‌هایی با کاغذ ایرانی داشتند اما در بازار نوشت افزار و دفترچه‌های دانش آموزی همچنان برندهای خارجی وجود دارد.

فرارسیدن آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان، تعزیرات حکومتی طرح نظارتی ویژه سال تحصیلی و بازگشایی مدارس نیز در دست اجرا است.  

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ