بازار داغ خرید و فروش نوشت افزار در ایلام/ نظارت ها افزایش یافت

اقتصاد ایران: ایلام-خرید و فروش نوشت افزار در آستانه بازگشایی مدارس در حالی در استان ایلام رونق گرفته که نظارت ها هم بر بازار افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: هرسال با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر آغاز می‌شود؛ کودکان با شور و شوق فراوان دست در دست خانواده‌های خود راهی فروشگاه‌ها جهت خرید و تهیه اقلام نوشت افزار، لباس فرم مدرسه، کیف و کفش و.... می‌شوند.

امسال نیز در حالی که شمارش معکوس برای بازگشایی مدارس آغاز شده و دانش‌آموزان کمتر از یک هفته دیگر راهی مدرسه می‌شوند، شلوغی بسیاری در بازار نوشت افزار حکم فرماست.

بسیاری از دانش آموزان تمام اقلام مورد نیاز و رنگارنگ خود را تهیه و در حال آماده سازی وسایل خود برای آغاز سال تحصیلی جدید می‌باشند؛ بسیاری از دانش آموزان نیز با اینکه کمتر از یک هفته به بازگشایی مدارس مانده هنوز نتوانسته‌اند وسایل مورد نیاز خود را خریداری کنند.

شایان ذکر است در استان محروم ایلام دانش آموزان بسیاری هستند که به علت گرانی وسایل نوشت افزار و تنگدستی خانواده‌ها برای خرید وسایل اولیه مورد نیاز خود با مشکل جدی مواجه هستند؛.

طبق بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر گرانی نوشت افزار و کیف و کفش و کیفیت پایین برخی از این لوازم امسال هم در آستانه بازگشایی مدارس موجب سرگردانی و گلایه شهروندان و خانواده‌های ایلامی شده، به گونه‌ای که خانواده‌های کم‌درآمد ایلامی بسیاری به علت قیمت بالای نوشت افزار از خرید مورد نیاز خود منصرف شده و شرمنده کودکان خود می‌شوند.

در این راستا خبرنگار مهر برای اطلاع از وضعیت خرید و قیمت‌های امسال نوشت افزار، سری به بازار نوشت افزار زد و با خانواده‌ها به گفت‌وگو پرداخت.

نگرانی خانواده‌ها از خرید نوشت افزار

هدی لاله ماژین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر سال اواخر شهریورماه به دلیل تکاپوی خانواده برای تهیه نوشت افزار و کیف و کفش، بازار و حتی دست فروشان کنار خیابان‌ها رنگ و بوی دیگری از نوع بوی مهر و مدرسه به خود می‌گیرند.

وی افزود: لوازم التحریر و نوشت افزارهای رنگارنگی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند نه تنها دانش آموزان بلکه والدین آنان را نیز به شور و شوق وا می‌دارد.

لاله ماژین ادامه داد: با این وجود در سال‌های اخیر درس خواندن بچه‌ها و خرید چند قلم لوازم التحریر آن قدر به خانواده‌ها فشار آورده که باعث شده بسیاری از والدین جلوی بچه‌ها شرمنده شوند.

گرانی در بازار نوشت افزار

علی یوسفی از دیگر شهروندان ایلامی با اشاره به اینکه کودکان بی خبر از قیمت‌ها و فشار بر والدین به دنبال انتخاب نوشت افزار رنگارنگ هستند، عنوان کرد: تا الان نزدیک چند میلیون تومان برای فرزندم نوشت افزار خرید کرده‌ام، به این مبلغ هزینه لباس فرم، سرویس مدرسه و سایر هزینه‌ها را هم اضافه کنیم تصور کنید خانواده‌ها چقدر دچار سختی می‌شوند.

این شهروند ایلامی افزود: خانواده‌هایی که از شغل مناسبی برخوردارند باز هم از بس هزینه‌های سنگین دانش آموزان خود بر نمی‌آیند چه برسد به خانواده‌های کم بضاعت که توان خرید وسایل مورد نیاز فرزندان خود را ندارند.

انتظار کودکان نیازمند برای تهیه نوشت افزار

مونا مرادی پور کارشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون در روزهای پایانی تابستان دانش‌آموزان با شوق زیادی منتظر پوشیدن یونیفرم‌های نو، استفاده از کیف و کفش حلجدید و ملاقات دوباره با دوستانشان هستند، از نیمه شهریور ماه در انتظار روز اول مهر می‌نشینند تا به مدرسه بروند و لوازم‌التحریر تازه خود را به یکدیگر نشان دهند.

وی افزود: بعضی کودکان هم نه تنها برای آمدن مهر خوشحال نیستند بلکه بسیار ناراحت و غمگین هستند، زیرا توانایی خرید وسایل مدرسه را ندارند یا حتی نمی‌توانند به مدرسه بروند.

مرادی پور با اشاره به اینکه لوازم تحریر از واجبات هر دانش‌آموز برای تحصیل است، گفت: به نظر می‌رسد دولت محترم و مؤسسات خیریه باید برای تأمین نیاز این قشر از جامعه فکر اساسی بیندیشند و با حمایت‌ها و کمک‌های خود شرایط تحصیل را برای تمام دانش آموزان برابر کنند.

تهیه اقلام نوشت افزار برای کودکان نیازمند

علی درویشی مدیر کل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه لوازم تحریر از واجبات هر دانش‌آموز است که برای تحصیل نیاز دارد، اظهار داشت: خرید لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند نتیجه‌های مثبتی از قبیل بهبود وضعیت تحصیلی و روانی آن‌ها به همراه دارد، همچنین این اقدام می‌تواند اعتمادبه‌نفس کودکان را افزایش دهد، زیرا آن‌ها احساس برابری و آمادگی بیشتری برای شرکت در فعالیت‌های آموزشی خواهند داشت.

وی افزود: درواقع دسترسی به ابزارهای مناسب، انگیزه و علاقه به یادگیری را تقویت کرده و به پیشرفت تحصیلی آن‌ها کمک می‌کند، از سوی دیگر این حمایت‌های جامعه‌پسند حس تعلق و توجه را در کودکان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که مورد توجه و حمایت قرار دارند؛ به طور کلی، تهیه لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند گامی مهم در راستای ارتقای عدالت آموزشی و بهبود کیفیت زندگی آنان است.

بازار داغ خرید و فروش نوشت افزار در ایلام/ نظارت ها افزایش یافت

مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام تصریح کرد: در راستای حمایت از دانش آموزان نیازمند اقدامات چشمگیری با همکاری کمیته امداد شهرستان‌ها صورت گرفته است که تأثیر بسزایی بر تأمین وسایل مورد نیاز دانش آموزان برای آغاز سال تحصیلی بر عهده دارد.

درویشی ادامه داد: تمهیدات لازم با همکاری خیرین و کمیته امداد استان ایلام در نظر گرفته شده تا بیش از هشت هزار بسته تحصیلی به دانش‌آموزان نیازمند توزیع شود.

وی در پایان گفت: با توجه به فرا رسیدن جشن عاطفه و برگزاری این جشن در بیش از ۹۰۰ مدرسه و توزیع بیش از ۶۵ هزار پاکت مخصوص اهدای کمک در میان دانش‌آموزان، امکان کمک به نیازمندان از طریق کمک‌های مردمی نیز فراهم می‌شود.

طرح نظارتی ویژه صنوف مرتبط با مدارس در ایلام آغاز شد

سید مهدی محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان ایلام گفت: طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس با هدف نظارت بر فروشگاه‌های نوشت افزار، کیف و کفش وپوشاک با حضور مأموران تعزیرات حکومتی تا ۱۵ مهر ادامه دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام افزود: این طرح با رویکرد پیشگیرانه در حمایت از حقوق مصرف کنندگان، کنترل بازار، و تشدید نظارت در جلوگیری از هرگونه گرانفروشی با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌های نظارتی انجام می‌شود.

محمدی ادامه داد: شهروندان گرامی در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی با مراجعه به سایت اینترنتی ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی یا تماس با سامانه ۱۲۴ سازمان صمت می‌توانند گزارشات مورد نظر را ثبت کنند.

کودکان نیازمند به خصوص کودکان کار با چالش‌های مختلفی برای خریدن لوازم تحریر روبرو هستند؛ از این رو لازم است جهت رفع مشکل این قشر از جامعه و حمایت از آنان اقدامات ویژه ای توسط مسئولان مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ