سیگار الکترونیکی به مغز دانشجویان آسیب می رساند

اقتصاد ایران: یک مطالعه جدید هشدار می دهد که سیگار الکترونیکی ممکن است برای جوانان جالب به نظر برسد، اما به نظر می رسد که به مغز دانشجویان آسیب می رساند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش دادند دانش‌آموزانی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند نمرات عملکرد شناختی پایین‌تری نسبت به کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند دارند.

محققان دریافتند که هر چه دانش‌آموزان بیشتر از این نوع سیگارها استفاده کنند، در آزمون‌های یادگیری، حافظه، حل مسئله و تفکر انتقادی نمره کمتری کسب می‌کنند.

محققان دریافتند دانش‌آموزانی که روزانه ۱۰ تا ۲۰ پُک دود می‌کنند، ۹ درصد امتیاز کمتری نسبت به دانش‌آموزانی داشتند که سیگار نمی‌کشیدند، در حالی که آن‌هایی که بیش از ۲۰ پک در روز دود می‌کردند، تقریباً ۱۴ درصد امتیاز کمتری داشتند.

«لینکر وینان پاوکار»، محقق ارشد در دانشگاه کاتولیک سانتیاگو د گوایاکیل در اکوادور، گفت: «تحقیقات ما نشان‌دهنده تأثیر سیگار الکترونیکی بر عملکرد شناختی است.»

محققان گفتند، مطالعات قبلی نشان داده است که سیگار کشیدن می‌تواند با کوچک کردن مغز و کاهش جریان خون به سلول‌های مغز بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. نیکوتین همچنین باعث ایجاد مسمومیت عصبی می‌شود که به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند.

پاوکار گفت: «این خطر ممکن است در افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند بیشتر باشد.»

پاوکار گفت: «افرادی که در این مطالعه قبلاً سیگاری بودند، معمولاً هفته‌ای سه یا چهار سیگار می‌کشیدند، اما با روی آوردن به سیگار الکترونیکی، اکنون دو برابر، سه برابر یا بیشتر سیگار می‌کشند، به خصوص اگر هر دو سیگار الکترونیکی و سنتی را باهم استفاده نمایند».

پاوکار گفت: «سیگارهای الکترونیکی با حداکثر ۲۰۰۰۰ پُک قرار است سه ماه دوام بیاورند، اما ما متوجه شدیم که بسیاری از دانش‌آموزان آن‌ها را قبل از ماه اول تمام کرده‌اند و شروع به استفاده از یکی دیگر می‌کنند.»

برای این مطالعه، محققان تست شناختی را روی بیش از ۴۰۰ دانشجوی ۱۸ تا ۳۰ ساله در اکوادور انجام دادند. از این تعداد، ۶۴ نفر فقط سیگار الکترونیکی می‌کشیدند، ۳۱ نفر فقط سیگار سنتی می‌کشیدند و ۱۱۱ نفر هر دو نوع سیگار را استفاده می‌کردند.

نتایج نشان داد کسانی که سیگار سنتی می‌کشیدند، سیگار الکترونیکی می‌کشیدند یا هر دو را استفاده می‌کردند در آزمون‌های شناختی نسبت به کسانی که هیچ نوع سیگاری نمی‌کشیدند، امتیاز پایین‌تری کسب کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ