دلایل عدم نقش آفرینی تعاونی ها در اقتصاد کشور آسیب شناسی شود

اقتصاد ایران: تهران- استاندار تهران بر ضرورت آسیب شناسی دلایل عدم نقش آفرینی تعاونی ها در اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا فخاری ظهر سه شنبه در نوزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان تهران که در سالن همایش صداوسیما برگزار شد، از دست‌اندرکاران این جشنواره که به تعبیری با نشانه‌گذاری و حساسیت به شناسایی اسوه‌های بسیار مهم و ارزشمند اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و اقتصادی توجه داشته و عزیزانی را به‌عنوان تعاونی‌های برتر که در اقتصاد نقش ویژه‌ای دارند، انتخاب کرده‌اند تقدیر کرد.

استاندار تهران انتظارات از تعاونی‌ها را فراتر از وضعیت فعلی دانست و گفت: آنچه در سند توسعه تعاون به آن اشاره شده حقیقتاً برای پربار کردن نقش تعاونی‌ها در اقتصاد ملی است؛ اما آنچه که انتظار می‌رفت یک‌سوم ظرفیت‌های اقتصادی را به خودش اختصاص دهد امروز خیلی عدد ناچیزی و در حدود ۵ درصد است و این یعنی در جایی اشکال وجود دارد. ک

وی همچنین بر ضرورت آسیب شناسی دلیل عدم نقش‌آفرینی لازم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور تاکید کرد.

فخاری گفت: بعد از تشکیل شورای توسعه تعاون در استان تهران به این مواردی اشاره شده اما هنوز به یک نقطه مشترک که چرا تعاونی‌ها نتوانستند ظرفیت لازم را برای جمع‌آوری اقتصادهای خرد اجتماعی و تبدیل آن به یک اقتصاد کلان به کار بگیرند نرسیده ایم.

استاندار تهران با بیان این مطلب که باید بین یک شرکت تجاری که تابع قانون تجارت است و تعاونی‌ها تفاوت قائل شد عنوان کرد: ما در بخش‌های مختلف اقتصادی و به طور خاص در بخش‌های تجاری به واسطه کسب جمعیت در تشکیل تعاونی توفیقات بهتری داریم و اعداد و ارقام این را نشان می‌دهد اما در حوزه مسکن این توفیق را نداریم.

استاندار تهران افزود: اگر از اهداف مقدس تشکیل تعاونی‌ها ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی است چرا ما سازوکارهای لازم را برای برون‌رفت از سیستم‌های حمایتی که به تعبیری فضای اجتماعی ما را به‌عنوان یک فضای یک‌طرفه و ستادی کمک تبدیل می‌کند نداریم؟ و ما تا کی باید جریان‌های حمایتی را روزبه‌روز به تعداد نفرات افزایش دهیم؟

وی گفت: تعاونی‌ها باید خرده سرمایه‌ها را جمع و تبدیل به سرمایه‌ای کلان کنند که می‌تواند در گردش مالی برای خودش ثروت مضاعفی را ایجاد کند، و باید بررسی کنیم تا چه حد در این خصوص موفق بوده اند.

استاندار تهران با اشاره به لزوم تغییر روند راه اندازی تعاونی‌ها اظهار کرد: اصولاً هدف‌گذاری تعاونی‌ها برای جبران عقب‌ماندگی قشر ضعیف و محروم جامعه است چرا که قشر مرفه و یا کسی که توان مالی برای سرمایه‌گذاری دارد لازم نیست از طریق تعاونی به عرصه سرمایه‌گذاری ورود کند.

وی گفت: باید در رتبه‌بندی‌ها این موضوع را رعایت کنیم تا فردا یک شرکت تجاری تابع قانون تجارت و یک شرکت‌تعاونی تابع قانون تعاون و قانون تجارت وجود داشته باشد چرا که این دو از هم متمایز هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ