کشف ارتباط شگفت‌انگیز بین مرگ‌ومیر نوزادان با کاهش جمعیت خفاش‌ها

اقتصاد ایران: طبق یک مطالعه، بدون وجود خفاش‌ها‌ی حشره‌خوار، کشاورزان از آفت‌کش بیشتری استفاده می‌کنند و همین امر باعث افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان شده است.

خفاش‌ها حشرات را می‌خورند؛ اما هنگامی که یک بیماری کشنده به جمعیت خفاش‌ها آسیب می‌زند، کشاورزان از آفت‌کش‌های بیشتری برای محافظت از محصولات استفاده می‌کنند و طبق مطالعه‌‌ای جدیدی، این امر به افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان منجر می‌شود.

براساس تحقیقی که به‌تازگی در مجله‌ی ساینس منتشر شده است، کشاورزان در شهرستان‌هایی که با کاهش جمعیت خفاش‌ها مواجه شده‌اند، استفاده از حشره‌کش‌ها را تا ۳۱ درصد افزایش دادند و در آن مکان‌ها، مرگ‌و‌میر نوزادان حدود ۸ درصد افزایش یافت.

کارمن مسرلیان، همه‌گیرشناس تولید‌مثل در هاروارد که در مطالعه مشارکت نداشته، معتقد است نتایج پژوهش می‌تواند راهگشای مطالعات آتی باشد. به‌گفته‌ی او، یافته‌های جدید و مهم ممکن است نحوه‌ی درک مردم از ارتباط بین محیط‌زیست و انسان را تغییر دهد.

مطالعه‌ی جدید عوامل جایگزین‌ مختلفی را آزمایش کرد تا ببیند آیا چیز دیگری مانند بیکاری یا مصرف بیش‌از‌حد مواد مخدر، ممکن است باعث افزایش مرگ‌ومیر کودکان شد باشد. اما هیچ عامل دیگری برای ایجاد چنین تاثیری یافت نشد.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که وقتی طبیعت از تعادل خارج می‌شود چگونه سلامت انسان آسیب می‌بیند
- کیم راف، نیویورک تایمز

دکتر مسرلیان، که چگونگی تأثیر محیط بر باروری، بارداری و سلامت کودک را مطالعه می‌کند، به نیویورک‌تایمز گفت: «تحقیقات روزافزون، اثرات سلامتی مواد شیمیایی سمی در محیط ما را نشان می‌دهند، حتی اگر دانشمندان نتوانند علت دقیق پیوند‌ها را متوجه شوند.» او معتقد است اگر بتوانیم مواجهه‌ی گسترده با آفت‌کش‌ها را کاهش دهیم، به کاهش مستقیم نرخ مرگ‌و‌میر به‌ویژه در میان نوزادان کمک می‌کنیم و راه‌حل نجات به‌همین سادگی است.

مطالعه‌ی تازه‌منتشر‌شده، جدیدترین تحقیقی است که عواقب ناگوار از‌بین‌رفتن تعادل اکوسیستم‌ها را برای انسان‌ها را نشان می‌دهد. تحقیقات اخیر ایال فرانک، نویسنده‌ی مطالعه و اقتصاددان محیط‌زیست در دانشگاه شیکاگو، نشان داد که مرگ کرکس‌ها در هند به مرگ بیش از نیم‌میلیون منجر انسان شده است، زیرا لاشه‌های پوسیده‌ی دام‌ها، آب را آلوده کردند و جمعیت سگ‌ها‌ی وحشی را افزایش دادند و سگ‌ها نیز در گسترش بیماری‌های ناشی از آب و هاری نقش داشتند.

دکتر فرانک می‌گوید ما انسان‌ها اغلب توجه زیادی را به انقراض‌های جهانی که در ‌آن، گونه‌ها به‌طور کامل ناپدید می‌شوند، معطوف می‌کنیم؛ اما خیلی قبل‌تر از جلب‌شدن توجهمان، شروع به تجربه‌ی ضرر و زیان ناشی از آن می‌کنیم.

دکتر فرانک تجزیه‌و‌تحلیل عمیقی برای درک ارتباط بین کاهش جمعیت خفاش‌ها و سلامت عمومی انجام داد. او روی مناطقی تمرکز کرد که سندرم بینی سفید، بیماری کشنده برای خفاش‌ها، در آن مناطق شناسایی شده بود. وی با بررسی داده‌های استفاده از آفت‌کش‌ها توسط کشاورزان و پیامدهای بهداشتی، روند نگران‌کننده‌ی افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان را کشف کرد.

دکتر فرانک از تکنیک‌های آماری پایه و پیشرفته برای تأیید یافته‌های خود استفاده کرد و نتایج مشابه قبل بود. از‌بین‌رفتن خفاش‌ها که به‌طور معمول جمعیت حشرات را کنترل می‌کنند، کشاورزان را وادار کرد تا به مواد شیمیایی بیشتری تکیه کنند. دکتر فرانک تعداد مرگ‌و‌میر نوزادان را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ در ۲۴۵ شهرستان تحت‌تأثیر سندرم بینی سفید، ۱۳۳۴ مورد تخمین زد.

سندرم بینی سفید بیماری ناشی از قارچ است که در طول خواب زمستانی به حیوانات حمله می‌کند و سه گونه از خفاش‌ها در آمریکای شمالی دراثر ابتلا به آن، از‌بین‌رفته‌اند. محققان برای اولین‌بار در اواسط دهه‌ی ۲۰۰۰ خفاش‌های بیمار و در حال مرگ را با پوزه‌های سفید روی بینی، گوش‌ها و بال‌هایشان در شمال‌شرقی ایالات متحده کشف کردند. این قارچ ممکن است روی لباس‌ها، کفش‌ها و وسایل زندگی کند، به همین دلیل دانشمندان معتقدند که احتمالاً از اروپا به آمریکای شمالی رسیده است. از آن زمان، خفاش‌های مبتلا به سندرم بینی سفید در ۴۰ ایالت ایالت متحده و ۹ استان تایید شده است. محققان در حال تلاش برای یافتن راه‌هایی برای کمک به خفاش‌ها برای زنده‌ماندن از این بیماری هستند.

به‌طور گسترده‌تر، ۵۲ درصد از گونه‌های خفاش در آمریکای شمالی به دلیل عوامل مختلفی از جمله از‌دست‌دادن زیستگاه، گرمایش جهانی و برخورد با توربین‌های بادی، طی ۱۵ سال آینده با خطر بالایی از کاهش جمعیت مواجه هستند.

نقش مهم خفاش‌ها در کنترل آفات توسط عموم نادیده گرفته می‌شود

در حالی که زیست‌شناسان مدت‌هاست متوجه شده‌اند که خفاش‌ها نقش مهمی در کنترل حشرات آفات دارند، اهمیت آن‌ها اغلب توسط عموم نادیده گرفته می‌شود. اکوسیستم‌ها پیچیده هستند و روابط به‌هم‌پیوسته‌ی زیادی دارند که دانشمندان هنوز به‌طور کامل آن را درک نکرده‌اند و در نتیجه اندازه‌گیری تنوع زیستی بسیار چالش برانگیز است. با‌این‌حال، اقتصاددانان تلاش می‌کنند تا این کار را انجام دهند.

دکتر فرانک به دنبال آزمایش‌های طبیعی برای مطالعه است و مورد خفاش‌ها را به‌طور تصادفی کشف کرد. پس از دانلود برخی از داده‌ها از سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، او حوصله‌ای برای شروع تجزیه‌و‌تحلیل نداشت و در‌عوض شروع به جستجو کرد تا ببیند چه اطلاعات دیگری در وب‌سایت وجود دارد و به مقاله‌ای در مورد خفاش‌ها و سندرم بینی سفید رسید. دکتر فرانک از آموزش‌های خود در محیط زیست، می‌دانست که خفاش‌ها برای کنترل حشرات و گرده‌افشانی مهم هستند و به عنوان یک اقتصاددان، می‌دانست که به اتفاق نادری برخورد کرده است.

دکتر فرانک معتقد است که مشاهده‌ی گسترش بیماری از شهرستانی به شهرستان دیگر و ویران‌شدن جمعیت خفاش‌ها، احساسات اقتصاد‌دانی او را تحریک کرد. او تحقیقات و اقدامات لازم را آزمایش طبیعی ایده‌آلی می‌داند که فرصتی نادر برای مطالعه‌ی تأثیرات تغییرات جمعیت خفاش در مقیاس بزرگ و معنی‌دار فراهم می‌کند؛ چیزی که تکرار آن از طریق دستکاری مستقیم در طبیعت غیرممکن است.

یک مطالعه قبلی تخمین زده بود که خفاش‌ها احتمالاً با کنترل آفات سالانه، میلیاردها دلار برای کشاورزان صرفه‌جویی می‌کنند و مطالعه دیگری نشان داد که در مناطق تحت‌تأثیر سندرم بینی سفید، هزینه‌‌ی اجاره زمین‌های کشاورزی کاهش یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ