وظیفه داریم کمک کنیم نقص ها برطرف شود

اقتصاد ایران: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در اولین نشست حکمت سیاسی اسلام در قرآن گفت: امروز پیشرفت برای کشور ما یک ضرورت است و وظیفه داریم پشتیبانی کنیم و کمک کنیم نقص‌ها برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دور جدید از سلسله جلسات سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با موضوع حکمت سیاسی اسلام در قرآن با عنوان به اتّفاق؛ به منظور بررسی مبانی نظری «اتفاق» در اندیشه سیاسی اسلام عصر سه‌شنبه ۲۷ شهریور در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

سعید جلیلی با بیان اینکه حدود ۶۷ جلسه با مبنای قرآن حول محور گفت‌وگوهای سیاسی برگزار کردیم، اظهار کرد: اگر حرکت سیاسی داریم باید مبتنی بر دین باشد. در جامعه باید مسائل و پاسخ صحیح آنها را بدانیم و این اطمینان را داشته باشیم که در فهم مسائل دچار خطا نشویم.

وی با بیان اینکه برخی از مفاهیم اگر خوب فهمیده نشوند، دچار کج‌روی می‌شوند و بعد از انقلاب شاهد فهم نادرست از مسائل مختلف بودیم، افزود: جمعیتی امروز در دیدگاه‌های مختلف، گفتمان مشترک پیدا و پیشنهاد کردند جلساتی به صورت هفتگی داشته باشیم و ضمن گفت‌وگو، از مسائل مختلف کشور نیز بی‌تفاوت عبور نکنیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این افتخار را داشتیم که جلسات ما با هفته وحدت آغاز شد و ماموستا رستمی از اهل سنت، مباحث خوبی را در ابتدای جلسه مطرح کردند. ان‌شاء‌الله اینجا محفلی شود و دوستان نقش پُرشکوهی را که می‌توانند، ایفا کنند.

جلیلی به موضوع حکمت سیاسی اسلام اشاره کرد و گفت: اندیشه دینی در مسائل مختلف از جمله مسائل سیاسی مورد توجه است که در زندگی فردی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ما جریان خواهد داشت و اگر این نگاه را داریم، برآیند آن در اندیشه سیاسی، حکمت است.

وی همچنین بیان کرد: بحثی که این روزها به صورت گسترده مطرح می‌شود، وفاق است. نسبت ما با این وفاق چیست؟ مبحثی است که همه آن را می‌پسندند و کسی نمی‌تواند آن را رد کند. اما مهم این است که درست فهمیده شود. وحدت و وفاق مباحث خوبی است و بعضی وقت‌ها اعتدال مطرح می‌شد. مهم است که همه می‌گویند وحدت خیلی بهتر از تفرقه است و این مبحث را آیات قرآن هم داریم. امام راحل رمز پیروزی را وحدت می‌دانستند و همینطور برای پشت سر گذاشتن مشکلات پس از انقلاب، وحدت کلمه را امام رمز پیروزی معرفی کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه حول کدامین کلمه وحدت داشته باشیم مهم است و با فهم مشترک بر یک موضوع شکل می‌گیرد. اجماع بر روی مفهوم وفاق و وحدت که قرار هست بر روی چه هدفی متمرکز باشد، مهم است. یک حرکت حقیقت است و نمایشی نیست. اگر قرار باشد به حق و باطل هر کسی بگوید همه با هم هستیم، این خود منشأ اختلاف‌هاست.

جلیلی در بخشی از سخنانش بیان کرد: برخی از ویژگی‌های طبیعی انسان در قرآن معرفی شده و حتی در برخی از اندیشه‌های غربی نیز به ویژگی‌های انسان پرداخته شده و در مباحث دینی به ویژگی‌های فطری توجه می‌شود. موضوع این است که فطرت غلبه می‌کند به ویژگی‌های طبیعی که مبنای انسان بر اساس وحدت است.

وی یادآور شد: پیامبران آمدند که وحدت را حول محور کلمه توحید ایجاد کنند. اگر این موضوع درست فهمیده نشود، مفهوم وفاق و وحدت غلط فهمیده می‌شود. مرحوم شاه‌آبادی عارفی است که در اواخر عمر، کتاب شذرات المعارف نوشتند.

جلیلی تصریح کرد: با گریز از فهم صحیح مساله نمی‌توان وفاق را ایجاد کرد. حضرت آقا فرمودند اگر ندانیم نسبت منافع ملی با مسائل چیست و درک مشترکی از منافع ملی نداشته باشیم، کاری از پیش نمی‌بریم. وفاق در جامعه بحث جدی است و قرآن تاکید می‌کند بنیان مرصوص. مسلمانی ما حول هویت ملی شکل می‌گیرد و وفاق ملی در این چارچوب شکل می‌گیرد.

وی گفت: جامعه حول راستی شکل می‌گیرد. اگر جامعه می‌خواهد به سمت پیشرفت حرکت کند، وفاق باید بر مبنای درستی باشد و بر مبنای مبارزه با فساد باشد. اگر ما از حکمت سیاسی اسلام در قرآن صحبت می‌کنیم، برای این است که در محضر قرآن بدانیم با مسائل روز چگونه مواجه شویم.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. جلیلی در پاسخ به پرسشی پیرامون مبارزه با فساد و پرونده کرسنت بیان کرد: مبارزه با فساد موضوعی است که همه روی آن وفاق دارند. رئیس جمهور در مورد قیمت بنزین و ناترازی سوخت صحبت کرده است. اگر می‌گوئیم که این میزان بنزین را با این قیمت می‌فروشیم و منطق ندارد و ناترازی ایجاد کرده است، سوال می‌پرسم که اگر با همین میزان نفت و بنزین را تولید کنیم و یا وارد کنید و بعد عده‌ای حجم زیادی از آن را به یغما ببرند، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ لازم است میترینگ را مورد توجه قرار دهیم تا سوخت تا ۲ درصد هدر نرود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون گفتمان دولت مستقر و وفاق و اهمیت وفاق در جبهه خودی، در پاسخ به این پرسش که چرا وفاق بین نامزدهای شاخص انقلاب در انتخابات حول یک کلمه، شکل نگرفت، گفت: این بحث مهمی است. تا وقتی جایگاه رئیس جمهور و ویژگی‌های رئیس جمهور و مسئولیت‌های آن را درک نکنیم، در ادامه نمی‌توانیم به اشتراکات برسیم. اینکه کار ویژه رئیس جمهور چیست؟ رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف در شهادت اسماعیل هنیه باید به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی تصمیم می‌گرفت و بحث من این است که رئیس جمهور بتواند تصمیم لازم را در مواقع مختلف اتخاذ کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی که ولایت حضرت علی (ع) و امین بودن کارگزاران الهی را با انتصاب‌های اخیر دولت مقایسه کرد، گفت: در عرصه رفتار سیاسی حضرت موسی از خداوند می‌خواهد که کمکش کند تا از بین اهل خود انتخاب کند و ملاک اهل، عمل صالح است و حتی فرزند پیامبر که عمل غیر صالح داشته جزو اهل محسوب نمی‌شود.

جلیلی در پاسخ به پرسشی در رابطه با کرسی‌های نظریه پردازی عنوان کرد: حق، قابل دفاع است. باید در موضوعات مختلف، این بسترها را فراهم کنیم. در مباحثی که می‌توان به نتایج مثبت رسید در عرصه‌های مختلف می‌توان این کار را انجام داد. در محضر قرآن قرار می‌گیریم و راه‌حل‌ها مشخص است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز پیشرفت برای کشور ما یک ضرورت است و باید کمک کنیم و اگر جایی خطایی هست، نباید چشم ببندیم و وظیفه داریم پشتیبانی کنیم و کمک کنیم نقص‌ها برطرف شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ