سایت آموزشی codeinfarsi.org تحریم شد

اقتصاد ایران: انجمن تجارت الکترونیک تهران اعلام کرد سایت آموزشی‌ codeinfarsi.org در سیاست‌های تحریمی گوگل‌کلاد قرار گرفته و دیگر برای کاربرهای ایرانی در دسترس نیست.

بررسی‌های کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران نشان می‌دهد سایت آموزشی‌ codeinfarsi.org برای کاربرهای ایرانی دیگر در دسترس نیست و به‌دلیل قرار گرفتن در سیاست‌های تحریمی گوگل‌کلاد، به صورت پیش‌فرض کاربرهای ایرانی را تحریم می‌کند. 

اهمیت تحریم سایت codeinfarsi.org برای ایرانی‌ها در آن است که این سایت با تلاش داوطلبانه‌ی متخصص‌های حوزه‌ی شبکه در داخل و خارج از ایران برای فارسی‌زبان‌ها پایگاهی برای یادگیری بود. در این سایت افراد دانش تخصصی و مرجع به زبان انگلیسی را برای فارسی‌زبان‌ها ترجمه می‌کردند. در ماموریت  codeinfarsi.org آمده: «ایرانی‌ها سابقه‌ی پرافتخاری در زمینه‌ی علوم مختلف دارند و ما با احیای آن ایده از شما می‌خواهیم که در گسترش دانش کامپیوتر به ما کمک کنید». 

هادی پرتوی، موسس این وب‌سایت بارها از ایرانی‌هایی که توانستند به پروژه‌ی Codeinfarsi.org کمک کنند، تشکر کرده بود. اما امروز که این وب‌سایت به بانک اطلاعاتی قابل‌استنادی تبدیل شد، از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است. درواقع این تحریم به معنی از دست رفتن نتیجه‌ی تلاش جمعی و داوطلبانه‌ی داخل و خارج از ایران برای فارسی‌سازی یک بانک اطلاعاتی معتبر برای ایرانی‌ها است.

گوگل‌کلاد اجازه‌ی خروج  هیچ packet با مقصد ایران از شبکه‌اش را نمی‌دهد

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران برای بررسی علت ناگهانی در دسترس نبودن این سرویس با دو فرض فیلترینگ و تحریم کیفیت دسترسی به اوپراتورهای مختلف را با trace route امتحان کردند. 

ابتدا در سازوکار trace route مسیر درخواست کاربرها را در ساختار اینترنت بررسی می‌شود و اگر یک درخواست در ایران و پیش از مرحله‌ی  شرکت زیرساخت، قطع شود، یعنی آن سایت فیلتر است. اما اگر درخواست کاربر از ایران خارج شود و پس از آن این محدودیت دسترسی اتفاق بیفتد، یعنی دامنه‌ی بررسی‌شده تحریم است. نتیجه بررسی به عمل آمده نشان از آن دارد که «تحریم»، علت محدودیت پیش‌آمده برای کاربرهای ایرانی است. 

تست‌های بررسی دامنه‌ی codeinfarsi.org نشان می‌دهد که درخواست‌های که با ip ایرانی بود، از ایران خارج شد، حتا تا یک مرحله قبل‌ از گوگل می‌رسد اما از آن‌جا قطع می‌شود.  این تست با پروایدرهای مختلف بررسی شده و  نتیجه یکسان بود. در نقطه مقابل پاسخ درخواست با یک ip غیرایرانی یا یک شرکت غیرایرانی برگشت و دسترسی ممکن بود. 

انجمن تجارت الکترونیک به نمایندگی از بخش خصوصی و کاربران اینترنت ایرانی، مساله تحریم را خلاف حقوق بین‌المللی شهروندان ایرانی می‌داند. به‌این‌ ترتیب در قالب ایمیل‌هایی به موسس‌های این وب‌سایت، درخواست پیداکردن راه‌حلی برای این مساله را داشته است.  

کارزار «مخالفت با تحریم‌های فناوری علیه مردم ایران»

انجمن تجارت الکترونیک در تاریخ هشتم خرداد کارزاری با نام مخالفت با تحریم‌های فناوری علیه ایران راه‌اندازی کرد و تا امروز حدود  ۴۵۰۰ نفر از فعالین کسب‌وکارهای دیجیتال کشور  آن را امضا کردند. هدف از این کارزار آمده است که تحریم‌های فناوری در مغایرتی آشکار با حقوق بشر و دسترسی آزاد انسان‌ها به اطلاعات است. تحریم‌های گسترده‌ی فناوری مشکلات زیادی برای مردم ایران ایجاد کرده است.

امضاکنندگان این کارزار، تحریم‌های فناوری به‌خصوص موارد زیر را محکوم می‌‌کنند:

  • محدودیت کاربران و آی‌پی‌های ایرانی در استفاده از خدمات عمومی سرویس‌های بین‌المللی، به‌خصوص سرویس‌های ابری
  • محدودیت‌ها در خرید اینترنت و اتصال شرکت‌های ایرانی به شبکه‌های IXP بین‌المللی
  • تحریم شرکت‌های زیرساختی ایرانی (Infrastructure Level)
  • حذف ایران به‌عنوان ملیت در فرم‌های ثبت‌نام و ناممکن بودن ثبت‌نام با شماره تلفن‌های ایران (۹۸+)

کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران از تمامی افراد و رسانه‌ها دعوت می‌کند تا با مشارکت در این کارزار و اطلاع‌رسانی به هم وطنان، در افزایش تعداد امضای آن و به ثمر رسیدن این تلاش کمک کنند. بی‌شک همکاری و حمایت عمومی می‌تواند نقش موثری در تسهیل این کنش‌گری و تحقق هدف کارزار داشته باشد باشد.برای ورود به صفحه کارزار اینجا کلیک کنید.

گفتنی است در تاریخ یکم شهریور نامه‌ای تحت عنوان «درخواست رفع انسداد دسترسی به وب سایت های فارسی برای کاربران ایرانی» به codeinfarsi.org زده شد اما تا امروز جوابی از سمت مسئولان این سایت به نامه انجمن تجارت الکترونیک تهران داده نشده است

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ