ضرورت آمادگی دستگاه‌ها برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو گفت: اهتمام دستگاه‌ها در مشارکت همه جانبه با نگاه پیشگیرانه در شرایط زمانی حاضر که آغاز بارش‌های پاییزه است می‌تواند موجب پیشگیری حداکثری و جلوگیری از بروز تلفات و خسارات شود.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سیف‌الله آقابیگی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو اظهار داشت: براساس الگوی بارش‌ها در کشور، حدود 70 درصد بارش‌های ایران غالباً در فصل پاییز و زمستان با پراکندگی‌های متفاوت رخ می‌دهد.

وی افزود: الگوهای بارش و تغییرات اقلیم موجب شده است که معمولاً در انتهای فصل گرم، به دلیل فراوانی رطوبت و افزایش میزان پتانسیل بارشی ابرها، غالباً بارندگی‌های شدید در زمان کوتاه اتفاق بیفتد که اگر اقدامات همه جانبه توسط دستگاه‌های مختلف به ویژه اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، شاهد کمترین تلفات و خسارات ناشی از سیلاب‌های احتمالی خواهیم بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو بیان داشت: خوشبختانه در کشور ما براساس اسناد جامع بالادستی مانند سند جامع کاهش خطرات و سوانح و همچنین دستورالعمل مدیریت یکپارچه سیلاب، تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: مطمئناً اهتمام دستگاه‌ها در مشارکت همه جانبه با نگاه پیشگیرانه در شرایط زمانی حاضر که آغاز بارش‌های پاییزه است، می‌تواند موجب پیشگیری حداکثری و جلوگیری از بروز تلفات و خسارات برای بخش‌های مختلف چه در زمینه زیرساخت‌ها و چه در زمینه حفاظت از جان و اموال مردم شود.

وی گفت: زمانی این اقدامات می‌تواند مفید باشد که با نگاه توأمان اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای شامل همه فعالیت‌های مدیریت سیلاب، اقدامات آبخیزداری در بالادست، طرح‌های ساماندهی در داخل شهرها و خارج از شهر و روستاها و اقدمات مربوط به رفع نقاط فاقد آبگذاری ایمن، اقدامات مربوط به لایروبی و بازگشایی مجاری انتقال آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها که باعث تسهیل عبور جریان آب می‌شود، همراه باشد

آقابیگی در زمینه اقدامات سازه‌ای نیز افزود: اقدامات غیرسازه‌ای نظیر مدل‌های پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع هشدار بارش‌ها و رواناب می‌تواند در جلوگیری از غفلت مردم، رهگذران و مسافران نسبت به خطرات سیلاب بسیار موثر باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو ادامه داد: علاوه بر این‌ها لازم است برای تعیین و آماده‌سازی مکان‌های ایمن به منظور اسکان اضطراری، پیش از فصل بارش و وقوع سیلاب اقدام شود.

وی ادامه داد: رفع تجاوزات به بستر و حریم رودخانه باید در زمان مناسب صورت گیرد. همچنین جلوگیری از تخلیه پسماند، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی که باعث ایجاد ممانعت جریان آب و تنگ شدن عرض مجاری سیلاب شده و خسارات سیلاب را شدت می‌بخشد، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

آقابیگی با بیان اینکه "این اقدامات باید از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه تخلیه سیلاب به صورت منسجم و هماهنگ انجام شود"، گفت: بدیهی است هر قدر مشارکت و همراهی مردم در رعایت نظامات ایمنی در برخورد با سیلاب و آگاهی‌بخشی به منظور پیشگیری از اقدامات مخاطره‌آمیز، بیشتر باشد، یقیناً ضمن کاهش شدید تلفات و خسارات، علاوه بر حفظ جان خود، موجب وارد آمدن خسارات کمتر به اموال و جان دیگر شهروندان نیز می‌شود. ​

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ