تحولات اوکراین| استولتنبرگ: ناتو بخشی از مناقشه نیست

اقتصاد ایران: انتقاد از سیاست "حمایت هرچقدر لازم باشد" واشنگن از اوکراین، دیدگاه بورل درباره عدم توافق اتحادیه اروپا برای حمله به عمق خاک روسیه و حضور ۱ میلیون مرد مشمول قانون بسیج اوکراینی در کشورهای اروپایی، از جمله مهمترین رویدادهای پیرامون جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که ائتلاف آتلانتیک شمالی بخشی از مناقشه نظامی در اوکراین نخواهد شد، حتی اگر کشورهای عضو به کی‌یف اجازه دهند با استفاده از تسلیحات آنها به عمق خاک روسیه حمله کنند.

او روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی "فارین پالیسی" در این باره گفت: «صحیح نیست که بگوییم ما بخشی از مناقشه اوکراین خواهیم شد». استولتنبرگ همچنین اضافه کرد که ایران و کره شمالی را به دلیل ارسال احتمالی تسلیحات نظامی به مسکو، بخشی از مناقشه اوکراین نمی‌داند.

علاوه بر این، دبیرکل ناتو احتمال صلح بلندمدت در اوکراین را تا زمانی که کی‌یف به عضویت این ائتلاف درنیاید، منتفی دانست. با این حال، او یادآور شد که کشورهای عضو ناتو هنوز در خصوص دعوت اوکراین برای عضویت در این ائتلاف به اجماع نرسیده‌اند. او گفت: «هنوز دعوتی صورت نخواهد گرفت تا زمانی که کشورهای عضو به توافق کامل برسند. برای این کار نیاز به اجماع داریم و هنوز به آن دست نیافته‌ایم».

یک روز قبل، راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو، تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین حق دارند برای دفاع از خود به عمق خاک روسیه حمله کنند. بائر تأکید کرد که هر کشوری حق دارد به‌طور مستقل محدودیت‌های استفاده از تسلیحاتی را که به اوکراین ارسال می‌کند، تعیین کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سیو هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

واشنگتن پست: تاکید بر حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد با واقعیت‌های جنگ همخوانی ندارد

روزنامه "واشنگتن پست" در تحلیلی نوشته است که حمایت کاخ سفید از اوکراین در برابر روسیه با شعار «هرچقدر و تا هر زمان که لازم باشد» با وضعیت واقعی در جبهه نبرد همخوانی ندارد.

در این مقاله آمده: «رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، نسبت به این مناقشه اشتباه است، زیرا اوکراین نیروی انسانی کافی برای مقاومت در برابر ارتش قدرتمند روسیه، به‌خصوص در یک جنگ طولانی‌مدت ندارد. نویسنده این مقاله تأکید می‌کند که ارتش اوکراین به دلیل جنگ مداوم پهپادها که هیچ مشابهی در تاریخ نظامی ندارد، خسته و فرسوده شده است.

نویسنده این مطلب یادآور شد که با ده‌ها سرباز اوکراینی زخمی و معلول صحبت کرده و به گفته آن‌ها، ارتش اوکراین متحمل تلفات سنگینی شده و بدین ترتیب مشخص است که اوکراین نیروی انسانی کافی برای ادامه جنگی بی‌پایان ندارد.

پیش از این، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرده بود که بایدن در ماه‌های باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری‌اش حمایت از اوکراین را تقویت خواهد کرد. به گفته او، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس‌جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، دیدار خواهد کرد تا استراتژی اوکراین برای ادامه جنگ را پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده بررسی کنند.

پنتاگون: حضور هواپیماهای روسی در نزدیکی مرز آمریکا پدیده‌ای غیرعادی نیست

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) افزایش ناگهانی در تعداد حضور هواپیماهای روسی در نزدیکی مرزهای آمریکا را مشاهده نکرده است. این مطلب را سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، شب گذشته، دوشنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد.

سینگ در واکنش به گزارش فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) درباره حضور دو فروند هواپیمای نظامی روسیه در تاریخ 13 سپتامبر در نزدیکی سواحل آلاسکا، تأکید کرد که این اقدامات غیرعادی نیست و به‌عنوان تهدیدی امنیتی در نظر گرفته نمی‌شود. او گفت: «همان‌طور که به یاد دارید، هفته گذشته اعلام کردیم که روسیه قصد دارد در اواسط سپتامبر مجموعه‌ای از مانورهای نظامی را انجام دهد. ایالات متحده مدت‌هاست که این تمرینات برنامه‌ریزی‌شده را زیر نظر دارد و آن‌ها تهدیدی برای آمریکا و ناتو به‌شمار نمی‌روند».

این مقام پنتاگون در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره افزایش تعداد این قبیل موارد، گفت: «افزایش ناگهانی در این خصوص مشاهده نشده است. تا جایی که من می‌دانم، هیچ نقض حریم هوایی ایالات متحده یا کانادا رخ نداده است. NORAD نیز تاکید کرده که هواپیماهای روسیه در حریم هوایی بین‌المللی باقی ماندند و نقضی رخ نداده است».

وزارت خارجه اوکراین: یک میلیون مرد در سنین بسیج از کشور خارج شده‌اند

آندری سیبیگا، وزیر امور خارجه اوکراین، روز دوشنبه در یک کنفرانس در کی‌یف اعلام کرد که حدود یک میلیون مرد اوکراینی که در سنین خدمت نظامی اجباری قرار دارند، در حال حاضر در خارج از کشور زندگی می‌کنند.

سیبیگا گفت: «طبق برآوردهای طرف اوکراینی، در حال حاضر حدود 300 هزار اوکراینی در سنین خدمت نظامی بسیج در لهستان زندگی می‌کنند. در مجموع، حدود یک میلیون نفر در خارج از کشور هستند».

وزیر خارجه همچنین یادآور شد که کی‌یف در حال بررسی پروژه‌ای با ورشو برای آموزش یک یگان نظامی در لهستان است که قصد دارند از داوطلبان اوکراینی مقیم خارج از کشور تشکیل دهند.

بورل: مخالفت با حملات به عمق خاک روسیه اعتماد به اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا ابراز عقیده کرد که مخالفت برخی کشورها با حملات نیروهای مسلح اوکراین به عمق خاک روسیه با استفاده از تسلیحات اروپایی، اعتماد به حمایت اتحادیه اروپا را تضعیف می‌کند.

بورل گفت: «اعضای اتحادیه اروپا تعهد کرده‌اند که هر کاری که ممکن است برای کمک به اوکراین در حوزه دفاعی انجام دهند». او در بلاگ خود نوشت: «از نظر من، اوکراین باید بتواند به منبع حملات روسها هدف بگیرد - به تیراندازها، نه فقط به تیرها».

بورل همچنین تأکید کرد که برخی کشورها با موضع او مخالف بوده‌ و بسیاری از آن‌ها معتقدند که هر کشور می‌تواند به‌طور مستقل تصمیم بگیرد. او همچنین افزود که اتحادیه اروپا به یک موضع گیری مشترک و واحد در این زمینه نرسیده است. علاوه بر این، او یادآور شد که اتخاذ چنین تصمیمی به معنای ورود کشورهای ثالث به جنگ با روسیه نخواهد بود.

پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اجازه نخواهند داد که کی‌یف با موشکهای غربی به عمق خاک روسیه حمله کند. نگرانی از تشدید مناقشه یکی از دلایلی است که هنوز به اوکراین اجازه داده نشده تا حملات مورد نظر را انجام دهد.

امیدواری وزیر خارجه ایتالیا برای برگزاری زودتر اجلاس صلح اوکراین

آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، نسبت به زمان برگزاری کنفرانس جدیدی برای حل‌وفصل مناقشه اوکراین اظهار نظر کرده و یادآور شد: «امیدوارم که تا پایان سال بتوانیم یک کنفرانس صلح جدی برگزار کنیم».

تایانی همچنین یادآور شد که ایتالیا به اوکراین کمک‌هایی ارائه کرده است. او به کمک‌های ارائه‌شده توسط ایتالیا به اوکراین اشاره کرده و گفت: «ما به کی‌یف کمک‌های نظامی، غیرنظامی و مالی بی‌قید و شرط ارائه کرده‌ایم و اکنون قصد داریم دومین سامانه دفاعی SAMP-T را ارسال کنیم».

در عین حال، سوئیس برنامه‌ای برای برگزاری دومین کنفرانس صلح در سال 2024 ندارد و وزارت خارجه سوئیس شایعات مربوط به مذاکرات جدید را تکذیب کرده است.

پیش‌تر، چند روز قبل، ایگور ژاوکوا، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد که اوکراین از طریق کشورهایی که با روسیه «گفتگو» دارند، طرحی برای حل‌وفصل مناقشه به مسکو ارائه خواهد کرد.

پوتین فرمان داد تعداد نیروهای مسلح روسیه افزایش یابد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه فرمانی صادر کرد که بر اساس آن، تعداد نیروهای مسلح روسیه به 2 میلیون و 389 هزار و 130 نفر افزایش یابد، که شامل 1.5 میلیون نیروی نظامی می‌شود. این فرمان در تاریخ 16 سپتامبر در پورتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد.

علاوه بر این، دولت موظف شده است بودجه‌ای از خزانه فدرال برای اجرای این فرمان به وزارت دفاع اختصاص دهد. این دستور از اول دسامبر سال جاری اجرایی خواهد شد.

از تاریخ اول دسامبر 2023، وزارت دفاع روسیه افزایش تعداد نیروهای مسلح این کشور به 1 میلیون و 320 هزار نفر را آغاز کرده است. همچنین اعلام شده بود که تمامی برنامه‌های تجهیز ارتش و نیروی دریایی در طول سال محقق شده و تعداد نظامیان به 1 میلیون و 150 هزار نفر رسیده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ