تیغ گرانی زیر گلوی بازار نوشت‌افزار در کرمانشاه

اقتصاد ایران: کرمانشاه- گرانی بازار نوشت افزار در کرمانشاه روزهای پایانی فصل تابستان را به کام خانواده‌هایی که چندین دانش آموز دارند را تلخ کرده تا سال تحصیلی جدید برای خانواده ها سخت آغاز شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ شهریور که از نیمه می‌گذر رنگ و بوی بازارها مدرسه‌ای می‌شود و گوشه و کنار بازارها بساط فروش نوشت افزار برپا می‌شود و حتی دست فروشان را به کنار خیابان‌ها می‌کشاند و بوی ماه مهر و مدرسه در گوشه گوشه شهرها میپیچد.

بازار لوازم التحریر و نوشت افزار به دلیل تنوع و رنگارنگی که دارد نه تنها دانش آموزان بلکه والدین را نیز به شور و شوق وا می‌دارد و استقبال پرشور خانواده‌ها پس از تعطیلی حدود ۴ ماهه مدارس از بازار نوشت افزار هرساله جلوه‌ای خاص به آخرین ماه از فصل تابستان می بخشد اما عدم ثبات قیمت‌ها طعم این روزهای شیرین برای محصلین را به کام خانواده‌ها تلخ می‌کند.

اگر یک خانواده ۴ نفره با ۲ دانش آموز را در نظر بگیریم و سری به بازار نوشت افزار بزنیم بدون هزینه‌های ثبت نام و روپوش و سایر مواردی که ضروریات مدرسه است، حداقل ۵میلیون تومان (هر دانش آموز ۲.۵ میلیون تومان) باید برای تهیه نوشت افزار ابتدایی آغاز مدرسه در نظر گرفته شود.

محمد ابراهیمی خریدار کرمانشاهی نوشت افزار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۲ فرزند دانش آموز دارم که هرساله در شهریور ماه باید مقداری نوشت افزار اولیه را برای بازگشایی مدارس تهیه کنم.

حذف اقلام از سبد تحصیلی دانش آموزان به دلیل گرانی

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر هرساله بخشی از لوازم تحریر مورد نیاز فرزندانم را از سبد تحصیلی آنها به دلیل گرانی و به بهانه غیرضروری بودن حذف می‌کنم.

این پدر کرمانشاهی تصریح کرد: هرچه پایه تحصیلی فرزندانم بالاتر می‌رود نیازها نیز بیشتر شده و علاوه بر یک سری ضروریات تحصیلی موارد جانبی نیز به آن اضافه می‌شود.

تیغ گرانی زیر گلوی بازار نوشت‌افزار در کرمانشاه

وی افزود: با توجه به نزدیکی آغاز به کار مدارس امسال نیز برای تهیه نوشت افزار مورد نیاز به بازار مراجعه کردیم که با دیدن قیمت‌ها و افزایش نامتعارف قیمت‌ها شوکه شدیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: گرچه تنوع و فراوانی قابل قبولی در بازار نوشت افزار کرمانشاه دیده می‌شود اما قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و بعضاً در برخی اقلام غیر قابل تحمل است.

وی با گلایه از عدم نظارت‌ها بر بازار نوشت افزار به ویژه در بازار غیررسمی (دست فروشان) گفت: تفاوت قیمت‌ها در موارد یکسان نشان دهنده این است که نظارت مناسبی در این خصوص انجام نگرفته است و این تفاوت‌ها بیشتر در بین دستفروشان قابل مشاهده است.

یکی از فروشندگان نوشت افزار کرمانشاهی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: گلایه خانواده‌ها از گرانی بازار نوشت افزار و لوازم تحریر درست و بجاست.

حمایت دولتی از تولید داخلی راه کنترل قیمت نوشت افزار

وی ادامه داد: بازار نسبت به سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی در قیمت‌ها داشته و در برخی اقلام حتی شاهد دوبرابر شدن قیمت‌ها هستیم.

این فروشنده کرمانشاهی ادامه داد: بازار تولید نوشت افزار در داخل کشور متأثر از افزایش قیمت‌ها در سایر موارد است که دولت با حمایت از تولید با کیفیت و داخلی می‌تواند در کنترل قیمت‌ها کمک حال مردم باشد.

تیغ گرانی زیر گلوی بازار نوشت‌افزار در کرمانشاه

وی ادامه داد: بسته‌های تشویقی دولت در حوزه تولید نوشت افزار داخلی می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

فروشنده کرمانشاهی همچنین فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم جهت برپایی نمایشگاه‌های نوشت افزار در فصل بازگشایی مدارس را مؤثر در کنترل قیمت‌ها دانست و عنوان کرد: ۲ نمایشگاه نوشت افزار به میزبانی کانون پرورشی فکری کرمانشاه و نمایشگاه بین المللی کرمانشاه کمک کننده این حوزه بود.

عدم تنوع مشکل تولیدات داخلی نوشت افزار است

محدثه لطفی فروشنده «فروشگاه ایران من» کانون پرورشی فکری کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عموماً دفترهای داخل بازار اجناس تولید داخل هستند و مشکل عمده تولیدات داخلی عدم تنوع در اقلام فانتزی نوشت افزار است.

وی ادامه داد: قیمت‌ها نیز به نسبت سایر اقلام داخل بازار افزایش یافته است و در هر نوع نوشت افزار درصد خاصی افزایش داشته است.

این فروشنده کرمانشاهی ادامه داد: استقبال از بازار نوشت افزار در استان کرمانشاه با توجه به افزایش قیمت‌ها، کاهش یافته است و برخی خانواده‌ها به اجبار برخی اقلام را برای دانش آموزانشان خریداری می‌کردند.

وی مشکل تولید داخل را استقبال خانواده‌ها از اجناس خارجی دانست و گفت: برخی تولید کنندگان داخلی برای اجناس تولید شده خودشان برندهای خارجی و یا المان‌های خارجی را در نظر می‌گیرند که در بازار فروش عقب نیفتند.

طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در کرمانشاه

قهرمان شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان از قبیل لوازم التحریر، پوشاک، کیف و کفش و هزینه مربوط به سرویس مدارس، از اجرای طرح نظارتی ویژه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس که از ۱۰ شهریور ماه آغاز و تا ۱۵ مهر ماه سالجاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این طرح به منظور بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌ها و بازارهای عرضه و فروش کیف و کفش و لوازم التحریر، لباس، با حضور رؤسای شعب در گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی به همراهی دستگاه‌های نظارتی در مرکز و شهرستان‌های تابعه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح که با محوریت تعزیرات‌حکومتی انجام خواهد شد، رویکرد پیشگیری از وقوع تخلف در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مورد انتظار است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف از طرف دستگاه نظارتی اقدام به تشکیل پرونده و در اسرع وقت برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات‌حکومتی ارسال می‌شود.

تیغ گرانی زیر گلوی بازار نوشت‌افزار در کرمانشاه

وی در خاتمه تصریح کرد: شهروندان عزیز استان می‌توانند شکایات و گزارش‌های خود را از طریق سامانه اینترنتی https://tazirat135.ir تعزیرات حکومتی ثبت و ارسال کنند. تا پس از بررسی نتایج به اطلاع آنان برسد.

۳۰ هزار نوآوز کلاس اولی در کرمانشاه

سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید که از روز گذشته و در قالب جشن غنچه‌ها آغاز شد، ۳۷۰ هزار دانش آموز در کرمانشاه تحصیل خواهند کرد.

وی افزود: از مجموع دانش آموزان کرمانشاهی، ۳۰ هزار نوآموز کلاس اولی خواهند بود و مابقی در سایر مقاطع و پایه‌ها به تحصیل خواهند پرداخت.

تیغ گرانی زیر گلوی بازار نوشت‌افزار در کرمانشاه

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲۶ هزار معلم در استان کرمانشاه به کلاس‌های درس خواهند رفت که بیش از ۲ هزار نفر آن معلمان تازه استخدام شده هستند.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بیش از ۴ هزار مدرسه و ۱۴ هزار کلاس درس میزبان دانش آموزان خواهند بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ