تحصیل گران دانش آموزان و تیغ مدرنیته بر گلوی لوازم التحریر

اقتصاد ایران: اردبیل- در حالی به ایام بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که به نظر می‌رسد تحصیل گران دانش آموزان و از سوی دیگر احاطه بازار لوازم التحریر با وسایل مدرنیته خانواده‌ها را در تنگنا قرار داده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – عادله جوادزاده؛ از نیمه شهریورماه بساط دستفروشان لوازم التحریر در گوشه گوشه شهر اردبیل به چشم می‌خورد و خانواده‌های بسیاری با فراغت از تعطیلات قریب به چهار ماهه تابستان خود را برای ورود فرزندان خود به مدارس آماده می‌کنند.

گرچه در نگاه اول این بازار بزرگ و رنگارنگ جلوه‌ای زیبا به شهر می‌دهد اما گرانی بازار لوازم التحریر سبب شده است که بسیاری از خانواده تنها تماشاگر این بازار بوده و تاکنون نتوانسته‌اند مایحتاج مدارس فرزندان خود را فراهم کنند.

اگر در هر خانواده دو فرزند دانش آموز را در نظر بگیریم و به طور میانگین هر دانش آموز با ۵ میلیون تومان هزینه اولیه راهی مدرسه شوند باید اذعان کرد مهرماه گرانی در انتظار خانواده هاست.

تحصیل گران دانش آموزان و تیغ مدرنیته بر گلوی لوازم التحریر

بازار در سیطره والت دیزنی

با گشتی کوتاه در بازار اردبیل و سودای گرم لوازم التحریر اولین چیزی که چشم‌ها را به خود جلب می‌کند لوازم التحریرهای رنگارنگ با تصاویر کارتونی والت دیزنی و کارتون‌های غرب است که اغلب کودکان دبستانی نیز اقبال بسیاری برای خرید این نوع لوازم التحریرها دارند.

به تبع استقبال زیاد دانش آموزان از این طرح‌های غربی به مراتب قیمت این محصولات نیز گران‌تر حساب شده به طوری که یک دفتر ۱۰۰ برگ با طرح ایرانی ۶۰ هزار تومان و کارتون‌های والت دیزنی ۹۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

یکی از خانواده‌هایی که برای خرید مایحتاج تحصیلی فرزندان خود در بازار اردبیل حضور دارد با اشاره به اینکه کاروانسرای حاج احمد بزرگترین مرجع عرضه لوازم التحریر در اردبیل است، می‌گوید: هرچند تبلیغ استفاده از لوازم التحریر ایرانی در بسیاری از مدرسه‌ها نیز توسط مدیران انجام می‌شود اما در بازار کمتر با چنین محصولاتی روبرو می‌شویم.

احمد فردی که خود پدر دو فرزند دانش آموز است، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال به سال وضعیت عرضه لوازم التحریر هم از حیث قیمت و هم از حیث کیفیت متفاوت‌تر از سال قبل است و این حجم از گرانی بر گرده خانواده‌ها سنگینی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب خریدهایمان را برای بازگشایی نمایشگاه پاییزه موکول کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: اما به نظر می‌رسد زور بازار لوزام التحریر گران فانتزی به نمایشگاه ایرانی چربیده و با وجود چنین وسایلی فرزندان ما تمایلی به حضور در نمایشگاه ندارند.

تحصیل گران دانش آموزان و تیغ مدرنیته بر گلوی لوازم التحریر

گرانفروشی لوازم التحریر ممنوع است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت مستمر و مستقیمی را بر بازار لوازم التحریر دارند، اظهار کرد: عرضه خارج از قوانین و ضوابط لوازم التحریر ممنوع است و با هرنوع گرانفروشی در این زمینه برخورد می‌شود.

مسعود ایرانی از حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان داخلی در حوزه نوشت‌افزار خبر داد و خاطرنشان کرد: معرفی شخصیت‌های بزرگ و قهرمانان کشور بر روی جلد دفترها مبنای کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به گشایش نمایشگاه پاییزه عرضه لوازم التحریر در آستانه بازگشایی مدارس بیان کرد: در این نمایشگاه تولیدکنندگان داخلی محصولات خود را به نمایش گذاشته و کیفیت محصولات ارائه شده، خوب بوده و با تخفیف ویژه ارائه می‌شود.

تحصیل گران دانش آموزان و تیغ مدرنیته بر گلوی لوازم التحریر

۱۰۰ غرفه پذیرای خانواده‌ها و دانش آموزان در اردبیل

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی اردبیل گفت: هفدهمین نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی استان اردبیل از ۲۵ شهریور با حضور ۱۰۰ غرفه در محل نمایشگاه بین‌المللی اردبیل گشایش یافته و تخفیفات ویژه هم ارائه می‌شود.

فتح‌الله کاظمی افزود: هفدهمین نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی استان اردبیل تا پایان شهریور سال‌جاری از ساعت ۱۵ الی ۲۲ شب برای بازدید عموم دایر است.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه اقلام دانش‌آموزی نظیر لوازم تحریر، کیف و کفش و پوشاک در نمایشگاه عرضه شده است.

خرید لوازم التحریر و اقتصاد کوچک خانواده‌ها

نرخ لوازم التحریر مانند بسیاری از اقلام و کالاهای موجود در بازار به نرخ ارز بستگی دارد، کاغذ موردنیاز لوازم التحریر تماماً وارداتی است و کارهای صحافی آن داخل کشور انجام می‌شود و همچنین مواد اولیه برخی کالاها مانند خودکار و قلم وارداتی است اگرچه پاک کن از مواد اولیه پتروشیمی داخلی تهیه می‌شود آن‌هم با افزایش قیمت مواجه شده است.

یکی از فروشندگان لوازم التحریر در بازار اردبیل به خبرنگار مهر، گفت: با وضعیت گرانی‌های موجود در بازار و اقتصاد کوچک خانواده‌ها رفتارهای آنان نیز تغییر کرده و اغلب بسته به بودجه خودشان اقدام به خرید می‌کنند.

مهدی حضرتی با اشاره به اینکه نرخ لوازم التحریر در یک سال اخیر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: نوشت افزار داخلی از نگاه متخصصان این حوزه دارای کیفیت قابل توجه است که می‌تواند در رقابت با کالاهای خارجی گوی سبقت را برباید و مهمتر از همه آنکه کالاهای داخلی قیمت‌های مناسب و منصفانه‌ای دارد که خرید آن برای خانواده‌های ایرانی به صرفه تر است.

وی با اشاره به اینکه رفتار مردم بسته به وضعیت معیشتی و گرانی‌های موجود در جامعه اقتصادی‌تر شده است، تصریح کرد: تورم و گرانی قدرت خرید مردم را کاهش داده و باعث شده میزان خرید آنان به حداقل برسد و مردم وسایل ضروری فرزندانشان را تهیه می‌کنند و حتی بسیاری از خانواده‌ها از خرید لوازم لوکس صرف نظر می‌کنند.

حضرتی گفت: گرانی، خرید برای یک سال تحصیلی دانش‌آموزان را به نیم سال تقلیل داده است و برخی از والدین تمایل دارند در طول سال وسایل موردنیاز دیگر را خریداری کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ