انتظار نهایی برای اصلاح قیمت خودرو

اقتصاد ایران: هرچند سازمان حمایت در دولت سیزدهم قیمت‌های جدید خودرو را استخراج کرد، با این حال اصلاحی صورت نگرفت. حالا بعد از فریز ۱۷ ماهه، اصلاح قیمت‌ها در دستور کار هیات‌دولت قرار گرفته است.

هم‌زمان بازوی پژوهشی مجلس نیز از سه شیوه تقاضامحور، هزینه‌محور و بازارمحور در قیمت‌گذاری خودرو رونمایی کرد که به‌نظر می‌رسد تمایل دولت، قیمت‌گذاری بر اساس هزینه‌های ثابت، مستقیم و غیرمستقیم تولید و فروش محصول است.

یک منبع آگاه از طرح اصلاح قیمت خودرو در جلسه هیات‌دولت خبر داد. اواخر ماه گذشته مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور به‌همراه نماینده شورای‌رقابت در جلسه‌ای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند. در این زمینه گزارشی تهیه و به‌دفتر معاون اول رئیس‌جمهور ارسال شد. حالا به‌نظر می‌رسد گزارش مذکور با تاییدیه معاون اول رئیس‌جمهور، قرار است در هیات‌دولت مطرح شود تا قیمت خودروها در نزدیک‌ترین زمان ممکن اصلاح شود.

اصلاح قیمت خودرو در شرایطی در دستور کار دولت قرار گرفته است که دولت سیزدهم قیمت‌های تعیین‌شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را ابلاغ نکرد. حالا خودروسازان به‌دنبال اعمال قیمت‌هایی برای محصولات خود هستند که سازمان حمایت با توجه به‌صورت‌های مالی تولیدکنندگان، آن را تهیه کرده است. به‌گفته برخی منابع آگاه، قیمت‌های مورد نظر را سازمان حمایت بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ای که خودروسازان به‌بورس ارائه دادند، استخراج کرده است.

خودروسازان نیز در کمیسیون اقتصادی دولت اعلام کردند عدم‌اصلاح قیمت از ابتدای سال تاکنون، مغایر با دستورالعمل شورای‌رقابت مبنی بر اصلاح قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی است. ظاهرا کمیسیون اقتصادی این موضوع را که قیمت‌های استخراج‌شده توسط سازمان حمایت، مسیر قانونی را طی کرده و براساس صورت‌های مالی انتهای اسفند ۱۴۰۲ است، مورد تایید قرار داده است.

فعالان خودرو عنوان می‌کنند طبق دستورالعمل شورای‌رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی باید مطابق با آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آن‌ها که به‌بورس ارائه شده، اصلاح شود و وزارت صمت نیز باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند.

همان‌طور که عنوان شد، دولت سیزدهم زیر بار اصلاح قیمت خودرو نرفت؛ این درشرایطی است که دولت چهاردهم با توجه به‌فریز طولانی‌مدت قیمت خودرو ظاهرا چاره‌ای در این زمینه ندارد. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی خودروسازان به‌بورس، تولید خودرو در ۵ ماه گذشته ۹.۵ درصد و نسبت به‌تیرماه ۱۸ درصد افت را به‌خود دیده که بخش اعظم کاهش تولید به‌کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز برمی‌گردد.

آن‌چه مشخص است اصلاح قیمت خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اگر طبق صورت‌های مالی خودروسازان انجام شود، نقطه‌عطفی در قیمت‌گذاری خودرو خواهد بود. پیش از این شورای‌رقابت قیمت محصولات تولیدی را با توجه به‌هزینه‌های تولید همراه با محاسبه بهره‌وری و ارتقای کیفیت تعیین می‌کرد.

به‌گفته مسئولان شورای‌رقابت فرمول به‌کاررفته در تعیین قیمت فرمول کاست‌پلاس بوده؛ به‌این معنا که قیمت‌گذاری به‌همراه هزینه‌گذاری یا کاست پلاس (Cost Plus Pricing) صورت می‌گرفت. در این روش مجموع هزینه‌های ثابت، مستقیم و غیرمستقیم تولید و فروش محصول برای تعیین قیمت نهایی لحاظ می‌شد. بااین ‌حال اگرچه با این فرمول قیمت نهایی خودرو واقعی می‌شد، اما با دو آیتم ارتقای کیفیت و بهره‌وری که خودروسازان هیچ‌گاه به‌آن پایبند نبودند، قیمت‌ها کاهش محسوسی به‌خود می‌گرفت و تولید را ضررده می‌کرد.

حالا سازمان حمایت با روش کاست پلاس و بدون هیچ شرط و شروطی قیمت خودروها را تعیین کرده است؛ روشی که ظاهرا قیمت‌ها را تا بالای ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. باید منتظر ماند و دید که آیا دولت چهاردهم به‌اصلاح قیمتی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان آن را ‌تهیه کرده است، پایبند خواهد بود یا خیر؟

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۱۹ میلیون‌تومان، کوییک پلاس اتومات (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۲۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۴ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۹۴۰ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۷۰۵ میلیون‌تومان و سهند (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان افزایش ۴۹۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۳۵ میلیون‌تومان و تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۲۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی تنها ۳ مدل خودرو بودیم. جایی که قیمت نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و جی‌ای‌سی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسیدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ