آمادگی همه جانبه دستگاه‌ها پیش از فصل بارش برای مقابله با سیلاب

اقتصاد ایران: یک مقام مسئول گفت: اهتمام دستگاه‌ها در مشارکت همه جانبه با نگاه پیشگیرانه در شرایط زمانی حاضر که آغاز بارش‌های پاییزه است، می‌تواند موجب پیشگیری حداکثری و جلوگیری از بروز تلفات و خسارات شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری آب، سیف‌الله آقابیگی مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو با اشاره به ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم توسط شرکت‌های آب منطقه‌ای در آستانه فصل بارش اظهار داشت: براساس الگوی بارش‌ها در کشور، حدود ۷۰ درصد بارش‌های ایران، غالباً در فصل پاییز و با پراکندگی‌های متفاوت رخ می‌دهد.

وی افزود: الگوهای بارش و تغییرات اقلیم موجب شده که معمولاً در انتهای فصل گرم، به دلیل فراوانی رطوبت و افزایش میزان پتانسیل بارشی ابرها، غالباً بارندگی‌های شدید در زمان کوتاه اتفاق بیفتد که اگر اقدامات همه جانبه توسط دستگاه‌های مختلف به ویژه اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، شاهد کمترین تلفات و خسارات ناشی از سیلاب‌های احتمالی خواهیم بود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو بیان داشت: خوشبختانه در کشور ما براساس اسناد جامع بالادستی مانند سند جامع کاهش خطرات و سوانح و همچنین دستورالعمل مدیریت یکپارچه سیلاب، تکالیف و وظایف همه دستگاه‌ها تصویب و ابلاغ شده است.

آقابیگی خاطرنشان کرد: مطمئناً اهتمام دستگاه‌ها در مشارکت همه جانبه با نگاه پیشگیرانه در شرایط زمانی حاضر که آغاز بارش‌های پاییزه است، می‌تواند موجب پیشگیری حداکثری و جلوگیری از بروز تلفات و خسارات برای بخش‌های مختلف چه در زمینه زیرساخت‌ها و چه در زمینه حفاظت از جان و اموال مردم شود.

وی گفت: زمانی این اقدامات می‌تواند مفید باشد که با نگاه توأمان اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای شامل همه فعالیت‌های مدیریت سیلاب، اقدامات آبخیزداری در بالادست، طرح‌های ساماندهی در داخل شهرها و خارج از شهر و روستاها و اقدمات مربوط به رفع نقاط فاقد آب گذاری ایمن، اقدامات مربوط به لایروبی و بازگشایی مجاری انتقال آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها است که باعث تسهیل عبور جریان آب می‌شود.

آقابیگی در زمینه اقدامات سازه‌ای نیز افزود: اقدامات غیرسازه‌ای نظیر مدل‌های پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع هشدار بارش‌ها و رواناب می‌تواند در جلوگیری از غفلت مردم، رهگذران و مسافران نسبت به خطرات سیلاب بسیار مؤثر باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE وزارت نیرو ادامه داد: علاوه بر این اینها لازم است برای تعیین و آماده‌سازی مکان‌های ایمن به منظور اسکان اضطراری، پیش از فصل بارش و وقوع سیلاب اقدام شود.

وی گفت: رفع تجاوزات به بستر و حریم رودخانه باید در زمان مناسب صورت گیرد. همچنین جلوگیری از تخلیه پسماند، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی که باعث ایجاد ممانعت جریان آب و تنگ شدن عرض مجاری سیلاب شده و خسارات سیلاب را شدت می‌بخشد، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

آقابیگی تأکید کرد: این اقدامات باید از بالاترین تا پایین‌ترین نقطه تخلیه سیلاب به صورت منسجم و هماهنگ انجام شود. وی گفت: بدیهی است هر قدر مشارکت و همراهی مردم در رعایت نظامات ایمنی در برخورد با سیلاب و آگاهی‌بخشی به منظور پیشگیری از اقدامات مخاطره‌آمیز، بیشتر باشد، یقیناً ضمن کاهش شدید تلفات و خسارات، علاوه بر حفظ جان خود، موجب وارد آمدن خسارات کمتر به اموال و جان دیگر شهروندان نیز می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ