گرانی نوشت افزار درآذربایجان غربی/وقتی نظارتها هم چاره سازنمی شود

اقتصاد ایران: ارومیه- تنها چند روز مانده به بازگشایی مدارس در آذربایجان غربی هم مانند سایر استان های کشور به دلیل گرانی نوشت افزار سرگردانی والدین و دانش آموزان جای خود را به شور و شوق مهرماه داده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سکینه اسمی: هرسال با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، تکاپوی مردم برای خرید لوازم‌التحریر بیشتر می‌شود، اما گرانی ناشی نوشت افزار و کیف و کفش مدرسه گریبانگیر بازار لوازم‌التحریر و نوشت افزار هم شده است.

هر سال اواخر شهریورماه به دلیل تکاپوی خانواده برای تهیه نوشت افزار و کیف و کفش رنگ و بوی بازار و حتی دست فروشان کنار خیابان‌ها نیز بوی مهر و مدرسه می‌دهند، لوازم التحریر و نوشت افزارهای رنگارنگی که نه تنها دانش آموزان بلکه والدین را نیز به شور و شوق وا می‌دارد.

اما گرانی نوشت افزار و کیف و کفش و کیفیت پایین برخی از این لوازم امسال در آستانه بازگشایی مدارس موجب سرگردانی و گلایه شهروندان و خانواده‌های آذربایجان غربی شده است.

با حضور میدانی در سطح شهر به وضوح می‌توان دید تفاوت فاحش قیمت‌ها، کیفیت پایین برخی نوشت افزار و عدم تفاوت قیمت بین مغازه‌ها و نمایشگاهی که هر سال در آستانه مهر برای تهیه نوشت افزار در ارومیه بازگشایی می‌شود بیانگر این است که نظارت‌ها هم نتوانسته چندان چاره ساز باشد.

برای اطلاع از وضعیت خرید و قیمت‌های امسال نوشت افزار ابتدای سری به نمایشگاه نوشت افزار در پارک جنگلی ارومیه می زنیم، حضور خانواده‌ها به همراه فرزندانشان چشمگیر است.

گرانی نوشت افزار درآذربایجان غربی/وقتی نظارتها هم چاره سازنمی شود

قیمت‌های امسال نوشت افزار افزایش زیادی نسبت به پارسال دارد

علیزاده، یکی از خریداران که قصد خرید لوازم التحریر برای دو فرزند دانش آموزش را داشت، می‌گوید: قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و در مقایسه با سال گذشته خیلی بیشتر شده است و به همین دلیل نمی‌توانم نیمی از وسایلی را که پارسال خرید کرده ام امسال با همان قیمت برای بچه‌ها خرید کنم.

وی با بیان اینکه هر سال بر تنوع نوشت افزار افزوده می‌شود با اینکه بیشتر نوشت افزار عرضه شده به اسم تولیدات داخلی است اما قیمت‌ها امسال زیاد افزایش دارد، ادامه می‌دهد: والدین مجبور به تهیه نوشت افزار برای فرزندان خود هستند قیمت‌ها با کیفیت‌ها همخوانی ندارد.

حاجی محمدی، خریدار دیگری که برای خرید نوشت افزار و دیگر وسایل مدرسه فرزندانش به نمایشگاه آمده است به خبرنگار مهر می‌گوید: من یک فرزند دانش آموز دارم، در کنار هزینه‌های زیادی که برای تهیه لباس فرم و دیگر وسایل مدرسه دخترم کرده ام تنها برای تهیه چند جلد دفتر و مداد رنگی و… تا الان یک میلیون تومان هزینه کرده ام.

وی ادامه می‌دهد: با حقوق یک کارمند هنوز برای تهیه وسایل مدرسه یک فرزند دچار مشکل شده ام، خانواده‌هایی که چند فرزند دانش آموز دارند می‌خواهند چگونه از عهده این هزینه‌ها بر بیایند.

وی گفت: این روزها درس خواندن بچه‌ها و خرید چند قلم لوازم التحریر آن قدر به خانواده‌ها فشار می‌آورد که باعث شرمندگی بسیاری از والدین جلوی بچه‌ها می‌شود.

گرانی نوشت افزار درآذربایجان غربی/وقتی نظارتها هم چاره سازنمی شود

قیمت نوشت افزار خارجی از مغازه‌ها خیلی افزایش دارد

قلی پور یکی از شهروندان ارومیه که دو فرزند دبستانی دارد، می‌گوید: قیمت لوازم التحریر در مقایسه با سال قبل خیلی گران‌تر شده است، امسال برای تهیه وسایل مدرسه فرزندانم چند روزی در سطح شهر به مغازه‌های زیادی سرزده ایم اما تفاوت قیمت‌ها به خصوص نوشت افزار خارجی برای خانواده‌ها قدرت خرید و انتخاب را سخت کرده است.

وی می‌گوید: به نظر من هر چند تفاوت چندانی میان کیفیت لوازم التحریرهای ایرانی و خارجی وجود ندارد، اما از لحاظ قیمت نوشت افزار ایرانی گران‌تر است و این امر باعث شده استقبال کمتری در خرید این اقلام صورت گیرد.

یوسفی از دیگر شهروندان ارومیه با اشاره به اینکه امسال خیابان‌های شهر مملو از دست فروشانی است که اقدام به فروش نوشت افزار کرده اند، می‌گوید: امسال قیمت در این زمینه نیز با مغازه‌ها تفاوت چندانی ندارد هر چند کیفیت کمی پایین‌تر است ولی برای اینکه بتوانم انتخاب بهتری و یک جا داشته باشیم امسال به نمایشگاه آمده ام اینجا هم با وجود تنوع قیمت‌ها نسبت به سال گذشته کمی زیاد شده است.

وی با گلایه از عدم نظارت بر بازار نوشت افزار می‌افزاید: هر سال وضعیت قیمت‌ها، کیفیت‌ها به این شکل است مسئولان از نظارت می‌گویند اما نظارت‌ها چندان دقیق و به روز نیست به خصوص در روزهای نزدیک به بازگشایی مدارس و اجبار خانواده‌ها به خرید وضعیت بازار آشفته‌تر می‌شود.

یوسفی با اشاره به اینکه کودکان بی خبر از قیمت‌ها و فشار بر والدین به دنبال انتخاب نوشت افزار رنگارنگ هستند، می‌گوید: تا الان نزدیک سه میلیون تومان برای دو فرزندم نوشت افزار خرید کرده ام به این مبلغ هزینه لباس فرم، سرویس مدرسه و سایر هزینه‌ها را هم اضافه کنیم تصور کنید خانواده‌ها چقدر دچار سختی می‌شوند، کاش مسئولان با نظارت دقیق کمی از بار نگرانی و هزینه‌های زیاد خانواده‌ها را در آستانه مهرماه کاهش دهند.

گرانی نوشت افزار درآذربایجان غربی/وقتی نظارتها هم چاره سازنمی شود

والدین نوشت افزار را از دست فروشان تهیه نکنند

رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی‌های آذربایجان‌غربی گفت: اغلب نوشت‌افزار عرضه شده در بازار استان شامل ۶۵ درصد مربوط به تولیدات داخلی بوده و حتی در بخش مدادرنگی و مداد، در اصالت کالا و استحکام کالاها قابل رقابت با برندهای خارجی هستیم.

جعفر جعفری افزود: افرادی که در خیابان‌های عطایی و سایر خیابان‌ها اقدام به فروش نوشت افزار در مدت زمان یک ماه می‌کنند و شغلشان میوه فروشی است، اجناس اصل و با کیفیت به فروش نمی‌رسانند و اجناس طرح و بنجل عرضه می‌کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد که از مغازه‌هایی خرید کنند که در روزهای آتی امکان مرجوع کردن کالا برایشان وجود داشته باشد و سعی کنند از محلات خودشان اجناس مورد نیازشان را تهیه کنند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی های آذربایجان غربی اضافه کرد: نظارت و بازرسی بر کتابفروشی ها و نوشت افزارها نیز از طرف اتاق اصناف، صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و یا به صورت مشترک انجام می‌شود.

جعفری ادامه داد: در زمینه قیمت و درصدهای فروش نیز نظارت‌های جدی وجود دارد و ۱۵ درصد سود و ۱.۵ درصد هزینه حمل و نقل برای فروشندگانی که اجناس خود را از تهران خرید می‌کنند، لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه برخی اجناس که از طریق ثبت سفارش از راههای قانونی به کشور وارد می‌شوند، اغلب کوله پشتی و جامدادی هستند که نسبت به سال قبل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت برای آنان داشته ایم، گفت: در زمینه کاغذ آ چهار در برخی اجناس تا ۱۰ درصد شاهد کاهش قیمت هستیم ولی دفترهای با کیفیت، امسال با افزایش قیمت ۱۵ درصدی عرضه می‌شوند.

رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی های آذربایجان غربی گفت: شماره تلفن ۱۲۴ آماده دریافت شکایت‌های شهروندان از بازار نوشت افزار است که در زمان سریعی نیز رسیدگی می‌شود.

گرانی نوشت افزار درآذربایجان غربی/وقتی نظارتها هم چاره سازنمی شود

نظارت بر بازار فروش ملزومات تحصیلی تا ۱۵ مهرماه ادامه دارد

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از تشدید نظارت بر بازار فروش ملزومات تحصیلی از دهم شهریور تا پانزدهم مهرماه خبر داد و گفت: این طرح به منظور بازرسی و نظارت بر فروشگاه‌ها و بازارهای عرضه و فروش کیف و کفش و لباس مدارس و لوازم تحریر با محوریت تعزیرات حکومتی و در قالب گشت‌های مشترکی با حضور رؤسای شعب گشت سیار تعزیرات حکومتی و همراهی دستگاه‌های نظارتی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه برگزار می‌شود.

حسین نجف زاده گفت: این طرح به منظور پیشگیری از وقوع تخلفات احتمالی به ویژه گران فروشی و در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با حضور میدانی در سطح بازار انجام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برای متخلفین در محل پرونده تشکیل و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

وی ضمن اعلام آمادگی تعزیرات حکومتی استان جهت دریافت و رسیدگی فوری به شکایات و گزارش مردمی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی وصنفی، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و دارو و درمان موضوع را از طریق سامانه اینترنتی www.tazirat۱۳۵.ir و یا تلفن ۳۳۴۶۶۸۰۳-۰۴۴ به تعزیرات حکومتی استان گزارش نمایند تلفن ۳۳۴۶۶۸۰۳-۰۴۴ به تعزیرات حکومتی استان گزارش کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ