مسجد کازرونی اصفهان زیر چرخ بولدوزر تخریب شد

اقتصاد ایران: اصفهان- ضلع جنوبی شبستان مسجد تاریخی کازرونی واقع در خیابان عباس آباد به رغم مخالفت میراث فرهنگی بار دیگر توسط هیات امنای این مسجد مورد حمله قرار گرفت و زیر چرخ های بولدوزر تخریب شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود تاکید مقام عالی وزارت میراث فرهنگی مبنی بر حفاظت از مسجد کازرونی عباس آباد اصفهان و انجام هر گونه فعالیت جهت نوسازی و ایمن سازی این مسجد با نظارت نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، بامداد امروز سه شنبه ۲۷ شهریورماه ساعت ۳:۴۵ دقیقه هیأت امنای مسجد کازرونی با آوردن بولدوزر در محل مسجد اقدام به تخریب تنها ستون باقی مانده ضلع جنوبی شبستان مسجد و بخشی از دیوار آن کردند که با حضور اهالی محل و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی این امر متوقف شد.

دستور تخریب شبستان را از شهرداری داشتیم
سید رضا حکیم فعال در توضیح به سرهنگ قربان پور، فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی اظهار کرد: ما از آقای رضی زاده، شهردار منطقه یک دستور تخریب شبستان و ایمن سازی مسجد را داشتیم و وی به ما گفت می‌توانید کار تخریب شبستان را شروع کنید چرا که با مدیر کل میراث فرهنگی و ناظر میراث هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است.
وی ادامه داد: نامه‌ای که هیأت امنای از شهردار منطقه یک دارند، مبنی بر هماهنگی شهردار با دادستان محترم جهت تخریب و گودبرداری شبستان است و ما هیچ کار غیر قانونی مرتکب نشده‌ایم.

مسجد کازرونی اصفهان زیر چرخ بولدوزر کامل تخریب شد


این عضو هیأت امنای مسجد در پاسخ به پرسش فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی مبنی بر اینکه چرا نیمه شب این عملیات را انجام دادید، پاسخ داد: شهرداری منطقه یک در طول روز مجوز تخریب و آوردن بولدوزر را نمی‌دهد و فقط شب می‌توانیم این عملیات را انجام دهیم به همین خاطر اقدام به این کار در این ساعت صورت گرفت.
وی در ادامه تاکید: شهردار منطقه یک به ما گفت هماهنگی با میراث شده است و کرم زاده مدیر کل میراث فرهنگی به ما گفت با آقای موسوی موحد، ناظر میراث در بحث مسجد کازرونی هماهنگ شده است.

در ادامه سرهنگ قربان پور فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: با فرض اینکه هیأت امنای مجوز برای تخریب داشتند چرا این کار بدون هماهنگی ناظر پروژه صورت گرفت و اگر هم می‌خواستند اقدام برای این کار کنند چرا در ساعات پایانی نیمه شب؟ و تا زمانی که مدیر کل میراث و ناظر پروژه دستور ادامه کار را ندهند، انجام هر گونه اقدامی در مسجد متوقف می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی: هیأت امنای مسجد خلف وعده کردند

امیر اکرم زاده، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: هیأت امنای خلف وعده کردند مگر قرار نبود طرح خود را پیش مهندس احمد منتظر، معمار و عضو شورای ثبت میراث فرهنگی ارائه کنند؟ مگر قرار نبود هر اقدامی که قرار است در این مسجد صورت گیرد با هماهنگی سید مهدی موسوی موحد، ناظر پروژه باشد، چرا این کار صورت نگرفت؟
وی ادامه داد: این اقدام هیأت امنای تخلف بوده و من دستور قطع عملیات تا تعیین تکلیف پروژه را می‌دهم، هیأت امنای حق نداشتند بدون هماهنگی با ناظر پروژه دست به این اقدام بزنند.

مسجد کازرونی اصفهان زیر چرخ بولدوزر کامل تخریب شد

سید مهدی موسوی موحد، ناظر پروژه مسجد کازرونی عباس آباد، با گلایه از این اقدام هیأت امنای اظهار کرد: مگر قرار نبود به خاطر اینکه مسجد در روند ثبت ملی است هر گونه اقدام حتی شبستان مسجد با هماهنگی و نظارت من باشد، چرا این کار صورت نگرفت.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر که آیا میراث فرهنگی و شهرداری در خصوص عملیات امروز هماهنگ کرده بودند، گفت: هیچ هماهنگی با من توسط هیچ شخص و نهادی نشده بود و نامه‌ای که هیأت امنای به آن استناد می‌کنند صرفاً مجوز دادستانی و شهرداری برای ایمن سازی بوده که آن هم باید با نظارت ناظر پروژه صورت گیرد.

مسجد کازرونی اصفهان زیر چرخ بولدوزر کامل تخریب شد


خبرنگار مهر برای بررسی بیشتر با رضی زاده، شهردار منطقه یک تماس گرفت، وی در پاسخ اظهار کرد: شهرداری منطقه یک طی نامه‌ای که به دادستانی زده و سپس نظر دادستان و شهرداری در خصوص انجام عملیات در مسجد کازرونی به اعضای هیأت امنای مسجد ابلاغ کرد، نگفته بود عملیات تخریب صورت گیرد فقط ما تنها از هیأت امنای خواستیم نخاله‌های تخریب مسجد را جمع و با فنس یا دیوار کسی فضای این منطقه را امن نگه دارند و همه این موارد باید با نظارت ناظر پروژه میراث فرهنگی باشد.
به گزارش خبرنگار مهر، با ورود نیروی انتظامی، نماینده شهرداری و میراث قرار شد نخاله‌های مسجد جمع آوری و حصاری برای محل تخریب شده جهت حفاظت کشیده است و انجام هر گونه عملیات با حضور ناظر میراث و کارشناس فنی شهرداری اصفهان باشد.

مشروح این گزارش طی روزهای آتی در خبرگزاری مهر منتشر خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ