پست‌های کارمند اینتل دردسرساز شد؛ افشای برنامه‌های آینده تیم آبی برای معماری پردازنده‌های Core

اقتصاد ایران: گوشه‌ای از برنامه‌های آینده‌ی اینتل برای تولید پردازنده‌ها و نام‌گذاری معماری‌های جدید فاش شده است.

به‌نظر می‌رسد که اینتل با وجود خبرهای ناگوار پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ و همچنین صرف‌نظر کردن از فناوری 20A در تولید پردازنده‌های ارو لیک، برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد که برخی از آن‌ها به‌طور تصادفی توسط یکی از کارمندانش فاش شده‌اند.

می‌دانیم که پردازنده‌ اینتل سری Arrow Lake از معماری Lion Cove برای هسته‌های پرقدرت و Skymont برای هسته‌های کم‌مصرف استفاده خواهد کرد. همین هسته‌ها در پردازنده‌های تازه‌نفس لونار لیک نیز یافت می‌شود.

تیم آبی نقشه‌هایی برای به‌روزرسانی معماری Core دارد تا پردازنده‌های x86 آینده‌اش بتوانند عملکرد بالایی ارائه دهند. بخشی از برنامه با هسته‌هایی موسوم‌ به Royal Core محقق می‌شود. اولین محصولی که به‌طور کامل از این طراحی پیروی خواهد کرد، Nova Lake نام دارد که احتمالاً در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ روی پلتفرم‌های لپ‌تاپ و دسکتاپ روانه‌ی بازار خواهد شد.

برنامه اینتل برای هسته های پردازنده نسل آینده
عکاس: Gamma0burst

اینتل همچنین روی معماری دیگری به نام Cobra کار می‌کند. مشخص نیست که Cobra Core در کدام خانواده‌ از پردازنده‌ها قرار خواهد گرفت، اما احتمالاً بعد از نسخه‌های Royal Core خواهد بود.

براساس مشاهده‌ی وب‌سایت Gamma0Burst در پروفایل لینکدین یکی از کارمندان اینتل، جزئیاتی درباره‌ی Royal Core و Cobra Core وجود دارد. ظاهراً Cobra Core معماری جدید چیپلت‌محوری برای پردازنده‌های x86 خواهد بود و به‌طور خاص برای دستیابی به توان مصرفی بالاتر و عملکرد بهتر طراحی شده است.

براساس نقشه‌ی راه فاش‌شده، پردازنده‌‌ی لپ‌تاپی پنتر لیک که جانشین لونار لیک خواهد شد، از معماری Couger Cove در هسته‌های قدرتمند و معماری Darkmont در هسته‌های کم‌مصرف خود استفاده خواهد کرد. از طرفی، نسل اول Nova Lake که جانشین پنتر لیک می‌شود، از هسته‌های Panther Cove و Arctic Wolf بهره می‌برد.

اینتل زمان بیشتری را برای توسعه‌ی Cobra Core صرف خواهد کرد و به‌نظر نمی‌رسد که آن را در نسل بعد از پنتر لیک معرفی کند. در نتیجه احتمالاً این معماری را در پردازنده‌های Nova Lake که در سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد، نخواهیم دید.

مقالات مرتبط
  • مشخصات پردازنده‌های پنترلیک Core Ultra 300 اینتل فاش شد
  • پردازنده‌های Nova Lake اینتل با فرآیند ۲نانومتری TSMC یا 14A تیم آبی تولید می‌شوند

گفته می‌شود که نسخه‌های مختلف معماری Royal Core در دو یا سه نسل از پردازنده‌های دسکتاپی اینتل قرار خواهند گرفت. بنابراین، پردازنده‌های Nova Lake به Royal Core 1.0 مجهز خواهند بود، در حالی که نسل بعدی آن که Beast Lake نام دارد، از Royal Core 1.1 استفاده می‌کند.

برخی منابع گفته‌اند که Cobra Core به‌روزرسانی Royal Core خواهد بود. بر این اساس، چند سال پس از عرضه‌ی سری Nova Lake امکان خرید CPU مبتنی‌بر معماری Cobra Core فراهم می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ