نشست کمیته برگزاری «سال فرهنگی ایران و ترکیه » برگزار شد

اقتصاد ایران: رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور درباره برگزاری «سال فرهنگی ایران و ترکیه» گفت: این برنامه به پیشنهاد وزیر فرهنگ ترکیه به صورت عمومی در ۱۶ استان این کشور برگزار می‌شود و پرمخاطب‌ترین برنامه در استان‌های ترکیه است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست کمیته برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه، به ریاست رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور در این نشست با اشاره سفر اخیر خود به ترکیه و رایزنی با مقامات بلندپایه فرهنگی این کشور، گفت: به دلیل اهمیت جمهوری اسلامی ایران نزد کشور ترکیه و توافقات ضمنی که شهید رئیسی در سفر خود به ترکیه داشت، سبب شد تا رییس جمهوری این کشور، با برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه موافقت کند. از این رو، در دیداری که با وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و سایر مقامات فرهنگی این کشور داشتم، مباحث مهمی درباره برگزاری این رویداد مهم و بزرگ صورت گرفت و طرف ترکیه هم استقبال خوبی از این موضوع داشتند.

وی ادامه داد: پیشنهاد طرف ترکیه‌ای، برگزاری سال فرهنگ ایران و ترکیه در قالب برنامه «راه فرهنگ» بود که به صورت عمومی در 16 استان این کشور برگزار می‌شود و پرمخاطب‌ترین برنامه در استان‌های ترکیه است. از این رو، می‌توان پیش بینی کرد که مخاطبان پرشماری در این کشور، جذب این رویداد شوند.

ایمانی‌پور با اشاره به ناترازی گردشگر ایران و ترکیه گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این راستا با مقامات ترکیه‌ای مورد بحث قرار گرفت، نحوه معرفی ایران و داشته‌های فرهنگی آن، نزد ترکیه‌ای‌ها بود. این مقامات اذعان کردند که تصویر کشور ایران در ترکیه، آنچنان که باید شناخته شده است و پیشنهاد کردند که در این زمینه، هزینه‌های قابل توجهی باید در عرصه تبلیغات از سوی ایران صورت گیرد. با این حال، مسوولان ترکیه ای اعلام آمادگی کردند که داشته‌های کشورمان را به مردم شان، معرفی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور، با بیان اینکه هم اکنون بین دو و نیم تا سه میلیون گردشگر از ایران به صورت سالیانه به ترکیه سفر می‌کنند، اضافه کرد: در چنین شرایطی، با برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه، فرصت های جدیدی پیش روی ما قرار خواهد کرد. این فرصت بی نظیر است و تکرار نمی‌شود. ما در گذشته، تجربه برگزاری هفته، ماه و فصل فرهنگی با کشورهای مختلف داشتیم، اما تا به حال سال فرهنگی با کشوری برگزار نکرده بودیم که اینک می‌توانیم از این موضوع، استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: برخی از طرح‌هایی که قرار است در سال فرهنگی ایران و ترکیه اجرایی شود، در سطح ملی و برخی هم در سطح استانی باید طراحی شود. برخی استان‌ها هم باید میهمان و برخی دیگر هم میزبان می‌توانند میزبان باشند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همچنین با تأکید بر اینکه برای تأمین بودجه برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه، همه دستگاه‌ها باید دست به دست دهند، گفت: کشور ترکیه از هر نظر برای ما حائز اهمیت است. از این رو، لازم داریم که برنامه‌های ما، متنوع باشد. از برنامه ‌های مرتبط با کتاب و موزه تا گفت‌وگوهای فرهنگی و جشنواره‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای، باید در این سال فرهنگی گنجانده شود.

ایمانی‌پور افزود: مأموریت مدیریت سال فرهنگی ایران و ترکیه، بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گذاشته شده است، اما همه دستگاه‌ها مسئول هستند که از ظرفیت‌های خود برای برگزاری باشکوه این رویداد، بهره ببرند و به ما کمک برسانند. ترکیه‌ای‌ها این فرصت بزرگ را از دست نخواهند داد ما نیز نباید از دست دهیم.

وی درباره آغاز برگزاری سال فرهنگی ایران و ترکیه توضیح داد: من به وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه پیشنهاد دادم که با روزهای ملی ایران در دهه فجر شروع شود که خوشبختانه، موافقت شد. بنابراین برنامه‌‎های پرشکوهی را باید در این ایام طراحی کنیم. گروه‌های متعدد و مختلفی هم تا پیش از آغاز رویداد، از سوی دولت ترکیه به ایران سفر خواهند کرد تا برنامه ریزی دقیق و مؤثری در این زمینه انجام شود.

لزوم معرفی دستاوردهای فناورانه ایران به مردم ترکیه

رئیس دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشور تأکید کرد که دستاوردهای فناورانه به ویژه در بخش فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را در سطح عالی به مردم ترکیه معرفی شود و افزود: در این راستا، انتظار از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه‌های ذیربط، بالاست. شرکت های خلاق و دانش بنیان می‌باید که حضوری پررنگی در این رویداد داشته باشد.

ایمانی‌پور، به برگزاری نمایشگاه هفت هزار سال تمدن ایران در ترکیه در گذشته، اشاره کرد و گفت: مسوولان این کشور، هنوز این رویداد را در خاطر دارند چراکه یک نمایشگاه باشکوه و حساب شده بود. بنابراین انتظار این است که سال فرهنگی ایران و ترکیه نیز در سطح بالا و بالاتر از همه برنامه‌هایی که تاکنون بین دو کشور، انجام شده است، برگزار شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انتخاب شعار برای سال فرهنگی ایران و ترکیه را یک ضرورت دانس و در ادامه ابراز کرد: لازم است که ما در رویدادهای بین‌المللی کشورمان، طرف ترکیه را به عنوان میهمان ویژه دعوت کنیم و در مقابل نیز از ما به عنوان میهمان ویژه در رویدادهای بین‌المللی آنان دعوت شود.

وی همچنین، طراحی رویدادهای ورزشی در حوزه آقایان و بانوان را امری لازم در راستای برگزاری سال فرهنگی دانست و گفت: در حوزه جوانان، طراحی برنامه‌های مشترک می‌تواند بر جذابیت رویداد بیافزاید. بنابراین انتظار داریم که همه دستگاه‌ها، تمام قد در این رویداد حضور داشته باشند. در همین راستا، از نهادهای دیگری همچون وزارت کشور و معاونت زنان ریاست جمهوری نیز دعوت خواهیم کرد تا در نشست‌های بعدی، حضور موثری داشته باشند.

تحولات شگرف بین روابط دو کشور

در ادامه، محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست، اظهار کرد: رویدادهای فرهنگی متقابل بین روابط دو کشور، تحولات شگرفی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، اقتصاد فرهنگ در رویداد سال فرهنگی ایران و ترکیه، نقش موثری دارد، ادامه داد: در طراحی این رویداد که یک امر فرابخشی است و اهمیت بالایی دارد همراهی همه دستگاه ها را خواستار هستیم.

بهره مندی از دستگاه‌های متناظر فرهنگی

سیدقاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه که به صورت برخط در این نشست حضور داشت، اظهار کرد: از آنجا که عمده فعالیت ها در سال فرهنگی ایران و ترکیه در سال 1404 برگزار می شود، لازم است که در بودجه بندی، نگاه ویژه ای به این رویداد شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها و استانداری های کشور به ویژه شهرهای مرزی، انگیزه بالایی برای حضور موثر در سال فرهنگی ایران و ترکیه دارند، ادامه داد: اگر بتوانیم نیروها را در استان ها برای برگزاری این رویداد، بسیج کنیم اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

ناظمی همچنین، گفت: آمادگی داریم دستگاه های متناظر فرهنگی و هنری در ترکیه را به میدان بیاوریم، به شرط آنکه برنامه ها براساس امکانات دستگاه ها تعریف شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، با تاکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی و دستگاه دیپلماسی فرهنگی کشورمان آماده گسترش و تعمیق ارتباط با ترکیه است، بیان کرد: پیشنهاد می کنم افتتاحیه سال فرهنگی ایران و ترکیه که در دهه فجر خواهد بود، در یک کشور و اختتامیه آن نیز در کشور مقابل برگزار شود.

حسن دیده بان وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول در کشور ترکیه نیز، به صورت برخط در این نشست حضور داشت و ضمن تاکید بر مشخص شدن اختصاص میزان بودجه به این رویداد، پیشنهاد کرد که بازارچه فروش فیلم های ایرانی در شهر استانبول راه اندازی شود.

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ