ایجاد توازن بین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی

اقتصاد ایران: در آیین تکریم و معارفه معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا که با حضور وزیر نیرو و مدیران ارشد صنعت برق برگزار شد، محسن طرزطلب به عنوان رئیس جدید سازمان، معرفی و از محمود کمانی تقدیر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، محسن طرز طلب، رئیس جدید سازمان ساتبا ضمن تقدیر از تلاش‌های محمود کمانی برای ریل گذاری خوب صورت گرفته در جهت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر در ایران خاطرنشان کرد: در قالب برنامه هفتم توسعه و با همکاری دولت، مردم و اعضای ساتبا تلاش خواهیم کرد به نتیجه برسیم.

وی تاکید کرد: باید بین توسعه تجدید پذیر و بهینه سازی مصرف انرژی توازن بیشتری برقرار شود و البته منابع خوبی برای این موضوع پیش بینی شده تا حوزه بهینه سازی مصرف انرژی به سرعت شکل گیرد.

طرز طلب بر توجه بیشتر به ظرفیت تابلوی برق سبز تاکید کرد و گفت: مدل‌های مالی طراحی شده در ساتبا اتکای بیشتری بر منابع دولت دارد که باید از این موضوع فاصله گرفت و به تابلوی برق سبز در بورس انرژی تعمیق بخشیده شود.

معاون وزیر نیرو عنوان کرد: شرایط ویژه ای برای ساتبا ایجاد شده چرا که هم نیاز کشور به برق زیاد است و هم به دلیل فضای ایجاد شده در کشور، با سرمایه گذاری بر روی پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی می‌توان زودتر به نتیجه رسید؛ می‌طلبد با تلاش حداکثری اعضای ساتبا و پشتیبانی دستگاه‌های ذیربط همچون وزارت کشور، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، وزارت صمت و ستاد وزارت نیرو از ساتبا، فعالیت‌ها زودتر به نتیجه برسد.

همچنین محمود کمانی رئیس پیشین سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری برق (ساتبا) در این آئین، اقدامات انجام شده در طول سه سال خدمت در ساتبا برای اخذ مجوزهای متعدد و پایه گذاری مدل‌های جذاب برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر در ایران را تشریح کرد و گفت: مدل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از جمله این موارد است که در نتیجه آن سه بسته سرمایه‌گذاری ساخت ۴۵۰۰ و ۴۰۰۰ نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی در مراحل مختلف پیشرفت و اجرا قرار دارند. بخشی به بهره برداری رسیده و بخش نیز در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارد.

وی عنوان کرد: استقبال از برگزاری مناقصات برای جذب سرمایه گذاران در ساختگاه‌های تعیین شده و دارای مجوز ساخت به قدری زیاد شدکه مجوزی برای پاسخ به متقاضیان نیست و از دیگر فرایندها، سرمایه گذاری‌ها در حال پیگیری است. همچنین پیگیری‌های بسیاری برای رفع موانع ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر انجام شده که از جمله آن می‌توان به کوتاه شدن مسیر اختصاص زمین و تسهیل در واگذاری آن در دولت اشاره کرد.

کمانی از رونق فعالیت تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت و اینکه راه‌اندازی این تابلو با دخالت کمتر دولت و قیمت‌های جذاب برق تجدید پذیر به خصوص در تابستان پس از یکسال فعالیت با استقبال بسیاری مواجه شده و از این محل بیش از ۱۵۰۰ مگاوات پروانه ساخت نیروگاه تجدید پذیر صادر شده است.

رئیس سابق سازمان ساتبا خاطرنشان کرد: مدل‌ها و فرایندهای سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر برای سرمایه گذاران جذاب شده و در نتیجه این امر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه توسط بخش‌های مختلف از شرکت‌های حوزه نفت و پتروشیمی گرفته تا مساجد و مدارس و خانواده‌های محروم در حال فعالیت برای ساخت هستند.

وی درباره مزایای سرمایه گذاری در شهرک‌های خورشیدی، بیان کرد: ایجاد شهرک‌های خورشیدی با مزیت بسیار برای ایجاد نیروگاه با کمک وزارت صمت از دیگر اقدامات انجام شده است که از این محل تاکنون حدود ۱۵۰ مگاوات در حال ساخت است و بخش عمده آن در حال پیگیری است.

کمانی درباره اقدامات انجام شده در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی، عنوان کرد: تأمین فاینانس برای اجرای ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر توسط سرمایه گذاران خارجی در ساتبا در حال پیگیری است که در نتیجه آن، ساتبا با چهار شرکت خارجی به مرحله عقد قرارداد نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه مسیرهای خوبی برای توسعه تجدیدپذیرها بدون دخالت دولت ایجاد شده است، اضافه کرد: هم اینک از محل ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت نیز صنایع در حال ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر برای تأمین برق مورد نیازشان هستند که می‌توان به بهره برداری از ۲۰ مگاوات از ۱۰۰۰ مگاوات در حال ساخت توسط صنایع ملی مس اشاره کرد؛ در مجموع ۴۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر از این محل توسط صنایع در حال اجرا هستند.

معاون پیشین وزیر نیرو افزود: ساخت نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی بخش خانگی و نیز بهره‌برداری از بیش از ۱۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی از محل تفاهم‌نامه ساخت ۵۵۰ هزار سامانه‌های خورشیدی ویژه اقشار کم برخوردار جامعه از دیگر اقدامات انجام شده در ساتباست.

وی، پیگیری برای تأمین انرژی شهرهای کوچک از محل انرژی‌های تجدید پذیر را خواستار شد و اظهار کرد: ۳۰ درصد کل انرژی مورد نیاز و حدود ۵۰ درصد برق در پیک روز شهر کوچکی همچون راور در استان کرمان با انرژی تجدید پذیر تأمین می‌شود که می‌تواند الگوی خوبی برای تأمین انرژی در شهرهای کوچک باشد

کمانی با بیان اینکه بر اساس مأموریت ساتبا برای بهینه سازی مصرف انرژی اقدامات بزرگی انجام شده اما نیازمند کمک هستیم تا این بخش بتواند به رفع ناترازی انرژی کمک کند، افزود: در همین راستا ارتقای استانداردهای کالا و فرایندها صورت گرفته و قرار است مشابه تابلوی سبز، تابلویی برای بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی راه اندازی شود تا شاهد تحول در این بخش باشیم.

وی ظرفیت‌سازی برای اصلاح روشنایی معابر در حدود ۸۰۰ مگاوات را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساتبا برای حوزه بهره وری دانست و خاطرنشان کرد: فرایند اصلاح و ارتقای استاندارد موتور ۲۰ میلیون موتر کولر آبی با موتورهای BLDC در حال پیگیری است که در صورت تحقق، معادل ۸۰۰۰ مگاوات در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود و به ثمر نشستن آن نیازمند تصمیمات وزارتخانه است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ