چالش بزرگ نظام سلامت توزیع نامتوازن پزشکان است

اقتصاد ایران: معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران تأکید کرد که مشکل فعلی کشور کمبود پزشک نیست، بلکه توزیع نامتوازن آن‌ها است. رضا لاری‌پور با اشاره به وجود بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در کشور، هشدار داد که چالش‌های جدی در آینده نزدیک به دلیل توزیع ناعادلانه تخصص‌های پزشکی بروز خواهد کرد و نیاز به اصلاحات اساسی در نظام سلامت و تعرفه‌گذاری وجود دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که مشکل فعلی کشور کمبود پزشک نیست، بلکه توزیع نامتوازن آن‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز از مهر، رضا لاری‌پور توضیح داد که در حال حاضر وضعیت خدمات پزشکی در کشور مناسب است، اما نگرانی‌ها درباره چند سال آینده جدی است و باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به حضور بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در کشور، اظهار داشت: چالش اصلی نه کمبود پزشک، بلکه توزیع نامتوازن آنهاست. برای بهبود این وضعیت، علاوه بر افزایش تعداد پزشکان، باید چگالی نظام سلامت و کیفیت ارائه خدمات نیز به تناسب افزایش یابد.

لاری‌پور همچنین به مشکل کمبود تخصص‌های پزشکی خاص مانند جراحی قلب کودکان اشاره کرد و گفت که در این حوزه لیست انتظار بالای دو سال است. وی افزود که دشواری این رشته‌ها نیازمند دریافتی‌ها و مشوق‌های متناسب است؛ امری که در حال حاضر به دلیل عدم جذابیت تعرفه‌ها و نبود تسهیلات آموزشی کافی، پزشکان کمتری به این تخصص‌ها جذب می‌شوند.

وی با اشاره به فرهنگ درمانی مردم کشور گفت: در هیچ کجای دنیا بیمار به محض احساس ناراحتی به بالاترین سطوح درمانی دسترسی ندارد، اما در ایران این روند خلاف اصول اولیه اقتصاد سلامت است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی همچنین بر ضرورت اصلاح مکانیزم تعرفه‌گذاری تأکید کرد و گفت که در کشورهای مختلف، تعرفه‌ها متناسب با شرایط اقتصادی و تشویقی تعیین می‌شود، اما در ایران این مکانیزم توسط دولت و به صورت دستوری انجام می‌گیرد، در حالی که باید به استانداردهای بین‌المللی تعرفه‌گذاری توجه کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ