طوفان الاقصی نقطه عطف مقاومت فلسطین و بیداری جهانی است

اقتصاد ایران: مشهد- عضو هیئت مؤسس مدرسه فلسطین، با اشاره به عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، این رویداد را نقطه عطفی در تاریخ مقاومت فلسطین و جهان توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی کوچکی در نشست سی و یکم با موضوع سالگرد عملیات طوفان الاقصی اظهار کرد: در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳، یک رویداد بی‌سابقه در جهان به نام عملیات «طوفان الاقصی» رخ داد، این عملیات، به طور ویژه‌ای نقطه عطفی در تاریخ مقاومت فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی بود. پس از این واقعه، جهان به دو بخش قبل و بعد از طوفان الاقصی تقسیم شد. این عملیات توانست تأثیری بزرگ بر جهان بگذارد و مقاومت در برابر استکبار جهانی را بازتعریف کند.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین بیان کرد: مردم غزه، که در بزرگترین زندان روباز دنیا زندگی می‌کنند، در این عملیات موفق به شکستن دیوارهای بلند و مستحکم امنیتی رژیم صهیونیستی شدند. این دیوارها که به سامانه‌های پیشرفته امنیتی و نظامی مجهز بودند، با وجود پهپادها و سنسورهای زیرزمینی، قادر به مهار مقاومت مردم غزه نبودند.

وی تصریح کرد: این عملیات به قدری مؤثر بود که نیروهای مقاومت توانستند به عمق سرزمین‌های اشغالی نفوذ کنند و ۱۵۰۰ نفر را به اسارت بگیرند. این اتفاق نشان داد که حتی در محاصره و محدودیت‌های شدید، مقاومت می‌تواند پیروز شود و به رژیم صهیونیستی ضربه‌ای سخت وارد کند.

کوچکی افزود: طوفان الاقصی نه تنها باعث خشم و وحشت رژیم صهیونیستی شد، بلکه در مقیاس جهانی هم توجه بسیاری را به خود جلب کرد. حتی افرادی که ممکن است در گذشته تمایلی به حمایت از مقاومت نداشتند، تحت تأثیر این رویداد قرار گرفتند.

طوفان الاقصی توانست بسیاری از افراد را به سمت حقیقت ماجرای فلسطین بکشاند

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین تصریح کرد: یکی از مثال‌های جالب این است که یک فرد ثروتمند و مشهور آمریکایی که در زندگی خود هر نوع لذت و امکاناتی را تجربه کرده بود، در یک مصاحبه علناً از فلسطین حمایت کرد و اسرائیل را به نسل‌کشی متهم نمود. این تغییرات نشان می‌دهد که طوفان الاقصی توانست بسیاری از افراد را به سمت حقیقت ماجرای فلسطین بکشاند.

وی عنوان کرد: در سطح جهانی نیز این عملیات توانست موجی از بیداری را به وجود آورد. اعتراضات و حمایت‌های مردمی در سراسر دنیا، به ویژه در آمریکا، گواه این واقعیت است که وجدان جهانی نسبت به جنایات اسرائیل بیدار شده است. این بیداری به ویژه در میان دانشجویان و جوانان کشورهای غربی به چشم می‌خورد.

کوچکی افزود: طوفان الاقصی همچنین به بازتعریف مشروعیت اسرائیل و نقش آن در منطقه منجر شد. در حالی که برخی کشورهای خلیج فارس در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل حرکت می‌کردند و به نوعی مشروعیت این رژیم را پذیرفته بودند، طوفان الاقصی این فرآیند را متوقف کرد و دوباره مشروعیت اسرائیل را به چالش کشید.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین بیان کرد: اکنون این سوال مطرح شده که آیا وجود اسرائیل می‌تواند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند؟ بسیاری معتقدند که پاسخ این سوال منفی است. از نگاه فرهنگی و اجتماعی، عملیات طوفان الاقصی به عنوان یک نقطه عطف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: هر مجموعه فرهنگی و اجتماعی که به دنبال پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است، باید طرح‌ها و برنامه‌های خود را باز طراحی کند و در مسیر حمایت از فلسطین قرار بگیرد. اگر این مجموعه‌ها نتوانند به تحولات پس از طوفان الاقصی واکنش نشان دهند، در واقع مسیر درستی را طی نکرده‌اند.

کوچکی بیان کرد: مدرسه فلسطین با هدف گسترش آگاهی و فهم صحیح از مساله فلسطین تأسیس شده است. ضرورت دارد که مردم، به ویژه جوانان، با حقیقت ماجراهای فلسطین و مقاومت آن آشنا شوند.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین گفت: بسیاری از افراد هنوز از واقعیت‌های ماجرای فلسطین بی‌خبرند و نیاز به یک روایت صحیح و دقیق دارند. به همین دلیل، باید قصه فلسطین را به گوش همه رساند تا فهم صحیحی از این مساله به وجود بیاید.

وی افزود: فهم درست از مساله فلسطین منجر به افزایش کنش‌های اجتماعی و فرهنگی در حمایت از مردم فلسطین خواهد شد. این کنش‌ها، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی، می‌توانند نقش مؤثری در تغییرات جهانی ایفا کنند. افزایش کنش‌های مردمی در نهایت منجر به آزادی فلسطین و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، کلید حل مشکلات امت اسلامی خواهد شد.

کوچکی ادامه داد: نیاز به یک نهضت سوادآموزی مقاومت داریم. این نهضت باید به مردم ایران و جهان آگاهی دهد که مقاومت تنها راه مقابله با ظلم و ستم است. فهم درست و روایت صحیح از مقاومت می‌تواند نسلی آگاه و مقاوم تربیت کند که در برابر ظلم و بی‌عدالتی بایستند و از حق خود دفاع کنند.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین تصریح کرد: مدرسه فلسطین با هدف آگاهی‌بخشی و ترویج روایتگری موضوع فلسطین و مسئله مقاومت، به ویژه در میان نسل جوان، تأسیس شده است. در این مدرسه تلاش می‌شود تا افراد علاقه‌مند به مسائل فلسطین، به عنوان «راویان فلسطین» آموزش دیده و توانمند شوند.

وی بیان کرد: این دوره‌ها با هدف ارائه زاویه دیدی نو به شرکت‌کنندگان برگزار می‌شوند و محتوای دوره‌ها شامل سخنرانی‌ها و مستندات با حضور اساتید برجسته‌ای است که تحقیقات و مطالعات گسترده‌ای درباره یهودیت و ماجرای فلسطین داشته‌اند.

کوچکی ادامه داد: در این مدرسه، آموزش در سه لایه فردی، تشکیلاتی و بین‌المللی سازماندهی شده است. در لایه فردی، هر فرد به عنوان راوی داستان فلسطین، از نزدیکان خود شروع به روایت می‌کند.

انتقال پیام فلسطین از طریق شبکه‌های بین‌المللی رسانه‌ای و پویش‌ها به مخاطبان جهانی

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین اضافه کرد: سپس در لایه تشکیلاتی، افراد در گروه‌های فرهنگی خود به مساله فلسطین پرداخته و آن را در برنامه‌های خود جای می‌دهند. در نهایت، در سطح بین‌المللی، تلاش می‌شود تا پیام فلسطین از طریق شبکه‌های بین‌المللی رسانه‌ای و پویش‌ها به مخاطبان جهانی منتقل شود.

وی بیان کرد: این مدرسه با هدف ایجاد هم‌افزایی میان مسلمانان و مردم منطقه غرب آسیا تأسیس شده و تأکید دارد که مردم این منطقه سرنوشت مشترکی دارند. رویکرد مدرسه فلسطین این است که مخاطب را از دریچه‌ای ضد استعماری وارد مسئله فلسطین کند و نشان دهد که چگونه استعمار و امپریالیسم این منطقه را تکه تکه کرده و با ایجاد ناآرامی، سود خود را تضمین کرده‌اند.

کوچکی تصریح کرد: مدرسه فلسطین همچنین تلاش می‌کند با تربیت معلمان، مبلغان و مربیان، این افراد را به عنوان حلقه‌های اتصال به جامعه معرفی کند. در این دوره‌ها نه تنها به محتوا بلکه به زاویه نگاه و درک عمیق‌تر از جنگ تمدنی حاضر تأکید می‌شود.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین تصریح کرد: افراد بعد از شرکت در این دوره‌ها، به عنوان راویان فلسطین شناخته شده و همچنان تحت حمایت مدرسه قرار می‌گیرند تا در عرصه‌های مختلف از جمله مدارس، مساجد و مراکز تربیتی به روایتگری بپردازند.

وی افزود: مدرسه فلسطین پویش‌ها و فعالیت‌های مختلفی نظیر «هر مسجد، یک خیمه مقاومت» را راه‌اندازی کرده و در تلاش است تا با همکاری نهادهای مردمی و حاکمیتی، فشارهای جهانی را بر کشورهایی که به صورت مخفیانه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، افزایش دهد. هدف نهایی این است که شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی قطع شود و این رژیم از طریق بسیج مردمی و دیپلماتیک به زوال برسد.

کوچکی ادامه داد: برای پیشبرد این هدف مهم، به نظر می‌رسد اولین و ضروری‌ترین گام این است که روایت صحیح و منسجم از وقایع منطقه، به‌ویژه مساله فلسطین، به گوش مردم برسد. همان‌طور که مطرح شد، هر چقدر این روایت‌گری با قدرت و سرعت بیشتری انجام شود، ما می‌توانیم قدم‌های بعدی را محکم‌تر و با اطمینان بیشتری برداریم.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین بیان کرد: تحولات امروز در جبهه حق و باطل با سرعتی بی‌سابقه در حال وقوع هستند و فتنه‌ها یکی پس از دیگری رخ می‌دهند. فلسطین در این پازل جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد که نباید از آن غافل شویم. مسئله فلسطین، بخشی از همان پازلی است که به دیگر وقایع مرتبط با جهان اسلام، از جمله مشکلات داخلی ما، پیوسته است.

وی ادامه داد: برای مثال، ماجرای اتباع افغانستانی که برخی با نفرت‌پراکنی در فضای مجازی به آن دامن می‌زنند، همانند یک بمب ساعتی در کشور است که نیازمند مدیریت و دقت است. ما باید با ارائه روایت صحیح از قصه فلسطین، به مخاطب ایرانی کمک کنیم تا جایگاه خود را در این منطقه بفهمد.

کوچکی افزود: این فهم متقابل از امت اسلامی و جایگاه خود در این تمدن عظیم که توسط انبیا پایه‌گذاری شده است، کلید اصلی برای واکنش درست به مسائل و فتنه‌های پیش روست. درک درست از این نقش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به شکل صحیح‌تری با مسائل ملی و بین‌المللی برخورد کنیم.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین تصریح کرد: یکی از نکات مهم این است که هرچه سریع‌تر، یک نهضت رسانه‌ای قوی برای روایت‌گری صحیح آغاز شود. برخی از دوستان این کار را شروع کرده‌اند، اما نیاز داریم تولیدات رسانه‌ای خود را به طرز چشمگیری افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر شما یا مجموعه‌ای تحت مدیریت شما، در حوزه رسانه یا هنر ظرفیت‌هایی دارید، این‌ها را به کار بگیرید و با ما هماهنگ کنید. این می‌تواند قدم مهمی برای تقویت گفتمان مقاومت و رساندن پیام حق به گوش مردم باشد.

کوچکی بیان کرد: تأکید ما بر روایت‌گری از این جهت است که تنها از طریق یک روایت صحیح می‌توانیم دل‌های مردم را با مساله فلسطین گره بزنیم و حمایت مردمی را جلب کنیم. حمایت مردمی همان سوخت اصلی مقاومت است و بدون آن، هر اقدامی ممکن است بی‌اثر یا حتی زیان‌بار باشد. برای اینکه مردم ما در لحظه‌ای که تصمیمی بزرگ گرفته می‌شود، با ما همراه باشند، لازم است که از قبل با واقعیت‌ها و اهمیت مساله فلسطین آشنا شوند.

عضو هئیت مؤسس مدرسه فلسطین بیان کرد: ما از همه دوستان می‌خواهیم که در این مسیر همراه شوند و هر کدام ایده‌ها و ظرفیت‌های خود را به کار گیرند. همچنین، ثبت‌نام در دوره‌های تربیت راوی قصه فلسطین می‌تواند قدم مهمی باشد برای آن دسته از افرادی که دغدغه‌ای واقعی نسبت به این مساله دارند و می‌خواهند سهمی در این حرکت بزرگ داشته باشند. این دوره‌ها به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید روایت صحیحی از فلسطین داشته باشید و بتوانید این روایت را به دیگران منتقل کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ