صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق در دسترس است

اقتصاد ایران: رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صادرات ۱۲ میلیارد دلاری به عراق گفت: اگر کمی زیرساخت های حمایتی و قانونی بیشتری فراهم شود تا سقف ۲۰ میلیارد دلار نیز توان صادرات به این کشور را داریم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صمد حسن زاده گفت: سفر دکتر پزشکیان به عراق به عنوان اولین سفر پس از ریاست جمهوری در راستای سخنان انتخاباتی ایشان در خصوص اهمیت رابطه دوستانه و مبادلات اقتصادی بیشتر با کشورهای همسایه صورت گرفت.

وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس توصیه های مقام معظم رهبری اولین برنامه اقتصادی خود را به خصوص با کشورهای همسایه باید توسعه دهد. ایشان در سفر به عراق دیدارهایی با مسئولان کشور عراق برگزار کردند و در بیشتر زمینه های اقتصادی و اجتماعی و امنیتی و ارتباطی تفاهم نامه هایی بین وزرا و مسئولان دو کشور انجام شد.

حسن زاده اظهارکرد: با توجه به ظرفیت های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران و نیازی که در کشور عراق وجود دارد، فرصت بسیار خوبی وجود دارد که فعالین اقتصادی ما از باب حضور در بازارهای عراق و خدمات مهندسی و مشارکت در پروژه های کشور عراق و همچنین بازار صادراتی این کشور ظرفیت های کشور را برای صادرات به این کشور افزایش دهند.

رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: یک سوم صادرات غیر نفتی ایران در حدود 10 تا 12 میلیارد دلار به کشور عراق انجام می شود و در شش ماهه امسال نیز حدود 6 میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است. محصولاتی که به عراق صادر می شود در حوزه صنایع غذایی، پتروشیمی پلاستیک و لاستیک، مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی و... است.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم که اگر کمی زیرساخت های حمایتی و قانونی بیشتری فراهم شود تا سقف 20 میلیارد دلار نیز توان صادراتی به این کشور را داریم.

وی در واکنش به اظهار نظرهایی در خصوص رویکرد ملی گرایی در حوزه اقتصادی در عراق گفت: طبیعی است که کشور عراق به دنبال منافع ملی خود است و به دنبال آن است که زیرساخت ها را برای کشور خود فراهم کند ولی مطالعاتی که در اتاق بازرگانی انجام دادیم و از نزدیک ظرفیت های این کشور را بازدید کردیم اعتقاد داریم که این کشور هنوز زیرساخت های مناسبی در حوزه زیرساختی چه در زمینه شبکه انرژی و.. در این کشور وجود ندارد ولی این کشور به دنبال جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

وی تصریح کرد: در همین راستا مشاهده می کنیم که چند کشور بزرگ آسیایی و کشورهای دیگر مایل به سرمایه گذاری در این کشور هستند که شامل ترکیه و چین و اندونزی و مصر و.. هستند.

حسن زاده اظهارکرد: چین حضور بسیار پررنگی در عراق دارد. کشور عراق سالها است با مشکلات جنگ و تروریسم داعش مواجه بوده است و نیازمندی های زیادی دارد و معتقدم که عراقی ها با توجه به علاقه ای که به ایران دارند ظرفیت خوبی را برای ما فراهم ساخته اند که بتونیم در حوزه های سرمایه گذاری و صادراتی گام های موثری در این زمینه برداریم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ