مولودنامه شمس قریشی مستند به قرآن و سنت رسول اکرم است

اقتصاد ایران: سنندج-امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج گفت: مولودنامه شمس قریشی نیاز به بررسی و کارشناسی علما دارد، چرا که ابیات آن مستند به قرآن و سنت رسول است.

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا عبدالرحمن یوسفی شامگاه دوشنبه در بیستمین یادواره عارف نامی کرد سید بهاالدین شمس قریشی در مسجد جامع سنندج اظهار کرد: باید بابت جشن ولادت حضرت نبی (ص) و توفیق حضور در جنین مراسمی عرفانی و معنوی که به دست عالم ازل چینش یافته است، تبریک گفت.

وی افزود: برپایی این چنین مراسم ماندگاری برای دنیا و سندیت برای آخرت نسبت به حضور علاقمندان در چنین محفلی است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج اذعان کرد: این مراسم به دلیل جایگاه عارف کرد سید بهاالدین شمس قریشی مراسمی ویژه است و کردستان که مهد علم و دارالاسلام بوده جایگاه تربیت چنین علمایی بوده است.

ماموستا یوسفی عنوان کرد: سنندج مهد علم و عرفان بوده و علمای زیادی برای آمدن و تعلیم یافتن در دارالاسلام سنندج تلاش کردند و آوازه علم و فضل سنندج در دور دست‌ها هم پیچیده شده است.

وی بیان کرد: سید بهاالدین شمس و آثار ایشان سوز دل و چکش سه قطب رهبانیت در قلب وی بوده که تأثیر آن در آثارشان نمایان است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج خاطرنشان کرد: خداوند منت هیچ نعمتی را بر بنده نمی‌گذارد اما نعمت ایمان و وجود پیامبر که سعادت بشر است و ماورای تمام نعمت‌ها است را بر سر بندگان می‌گذارد.

ماموستا یوسفی تصریح کرد: مولودی خوانی نقش مؤثری در ایمان، ایمانداران داشته و ۸ قرن در جامعه مولودی خوانی قرائت شده و بدعت نبوده است.

وی افزود: درجه ایمان در حدی است که خدا و بعد پیامبر را باید از همه بیشتر دوست داشته باشیم و این راه و رسم اصحاب پیامبر است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج خاطرنشان کرد: نقش اساسی مولودخوانی با شرایط خاصی که دارد ویژه و عرفانی است.

ماموستا یوسفی گفت: مولودنامه شمس قریشی باید با آب طلا نوشته شود و نیاز به بررسی و کارشناسی علما دارد، چرا که ابیات آن مستند به قرآن و سنت رسول است و دارای سندیت است.

وی ادامه داد: ابیات شمس قریشی دارای علم کلام و مبدا و معاد، تقوا، سیره نبی اکرم، راه و روش پیامبر، شجره و سختی راه پیامبر و به اقتدار نبی اکرم رسیدن در آن بیان شده است.

ماموستا یوسفی یادآور شد: لازم است که ادیبان و مولودخوان‌ها از اضافه کردن ابیات جدید و خودجوش درونی به ابیات حضرت شمس قریشی پرهیز کنند چون برخی معانی را تغییر می‌دهد.

وی گفت: دلیل خلقت انس و جن عبادت خدا است و نیز اینکه اگر پیامبر نبود، خداوند جهان را خلق نمی‌کرد.

ماموستا یوسفی افزود: در شب معراج پیامبر اکرم به حضرت جبرئیل می‌فرمایید آیا تو راهنمای من هستی یا من راهنمایی تو و به فرمان خداوند روح نامفهوم راهنمایی جبرئیل با شمایل پیامبر بر حضرت جبرئیل نمایان شد که در همان لحظه حضرت جبرئیل تشهد می‌خواند و این در ابیات فصل اول کتاب مولودنامه شمس قریشی تشریح شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ