اینتل چگونه قرارداد پول‌ساز سونی برای پلی‌استیشن ۶ را به AMD باخت؟

اقتصاد ایران: برای اولین‌بار دلیل ناکامی اینتل در بستن قرارداد پرسود با سونی و موفقیت AMD فاش شده است.

گفته می‌شود که اینتل در سال ۲۰۲۲ در رقابت برای طراحی و ساخت تراشه‌ی پلی‌استیشن ۶ سونی شکست خورد که به تلاش‌های این شرکت برای ایجاد کسب‌وکار نوپای تولید تراشه‌ی قراردادی آن (اینتل فاندری) ضربه‌ی شدیدی وارد کرد.

تلاش اینتل با غلبه‌ بر AMD و TSMC در مناقصه‌ای که برای طراحی و تولید تراشه‌ی پلی‌استیشن ۶ انجام گرفت، به‌احتمال زیاد می‌توانست به درآمد چند‌میلیارد‌دلاری و تولید هزاران ویفر در هر ماه منجر شود و پیروزی بزرگی برای کسب‌وکار اینتل فاندری رقم بزند.

معمولاً کنسول‌های سونی در نیم‌ دهه بیش از ۱۰۰ میلیون واحد فروش دارند. طراحی و تولید پردازنده برای کنسول‌ بازی سود کمتری از محصولاتی مانند پردازنده‌های هوش مصنوعی به‌همراه دارد؛ اما کسب‌وکار پایدارتری محسوب می‌شود که می‌تواند از فناوری‌ای که شرکت قبلاً توسعه داده است، بهره ببرد.

به‌گزارش رویترز، اختلاف بر سر قیمت پردازنده، مانع از توافق اینتل با سونی شد. بحث‌ها بین دو شرکت در سال ۲۰۲۲ به‌مدت چند ماه طول کشید و جلسات متعددی بین مدیران عامل و تیم‌های اجرایی برگزار شد. در‌نهایت، AMD موفق شد در مناقصه برنده شود و تیم آبی را کنار بزند.

سخن‌گوی اینتل درباره‌ی ناکامی این شرکت به رویترز گفت: «به‌شدت با این توصیف مخالفیم؛ اما قصد نداریم درباره‌ی هیچ‌یک از گفت‌وگوهای فعلی یا بالقوه با مشتریان اظهار نظر کنیم.»

نسل جاری کنسول‌ بازی سونی با تراشه‌های سفارشی AMD تغذیه می‌شود. سونی هفته‌ی گذشته پلی‌ استیشن ۵ پرو را رونمایی و اعلام کرد که در سال مالی ۲۰۲۳، نزدیک‌ به ۲۱ میلیون دستگاه از نسل اول پلی‌ استیشن ۵ را فروخته است.

مقالات مرتبط
  • در سراشیبی سقوط؛ اینتل چگونه جایگاه برترش در صنعت تراشه را از دست داد؟
  • پلی استیشن ۵ پرو رونمایی شد؛ پرقدرت‌تر، پیشرفته‌تر و گران‌تر از PS5

طراحان پردازنده‌ی کنسول بازی معمولاً سعی می‌کنند سازگاری با نسخه‌های قبلی را حفظ کنند تا کاربران بتوانند بازی‌های قدیمی را روی سخت‌افزار جدید اجرا کنند. انتقال از پردازنده AMD در پلی‌ استیشن ۵ به پردازنده‌ی اینتل خطر ناسازگاری را به‌همراه داشت؛ موضوعی که محل بحث بین مهندسان و مدیران اینتل و سونی بود.

تیم آبی در تلاش است تا قرارداد چرب و نرمی برای نخستین فرایند تولید 18A (نود ۱٫۸ نانومتری) خود پیدا کند. گفته می‌شود که اگر اینتل تولید پردازنده‌ی پلی‌استیشن ۶ را برنده می‌شد، می‌توانست کارخانه‌ی تراشه‌سازی‌اش را برای بیش از پنج سال بیمه کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ