رکورد تولید و خرید گندم در استان آذربایجان شرقی شکسته شد

اقتصاد ایران: تبریز-سرپرست استانداری آذربایجان شرقی گفت: رکورد تولید و خرید گندم در استان آذربایجان شرقی شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تراب محمدی در دیدار سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی و جمعی از معاونان و مدیران این سازمان و اعضای کانون سنگرسازان بی‌سنگر با وی افزود: آقای شهرام شفیعی جز نخبه‌های سازمان جهاد کشاورزی هستند که به مسائل بخش کشاورزی اشراف دارند. بهترین گزینه‌ای هستند که وزیر محترم انتخاب کردند و با همکاری معاونان و مدیران اتفاقات مثبتی در استان را شاهد خواهیم بود.

وی گفت: امیدواریم با به‌کارگیری افراد متخصص، جوانان و همچنین افراد مجرب زمینه پیشرفت بخش کشاورزی استان را فراهم کرده و انتظارات لازم را برآورده کنید.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت وظایف کارکنان بخش کشاورزی بیان کرد: امنیت غذایی کشور وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است و بایستی تلاش کنیم امنیت غذایی تقویت شود.

محمدی با بیان اینکه جهاد کشاورزی در تمامی زمینه‌ها موفق عمل کرده است گفت: باید آموزش و ترویج بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد تا انتقال دانش و استفاده از فناوری‌های جدید در بخش کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت مراکز تحقیقاتی کشاورزی در استان ادامه داد: باوجود این دانش و فناوری ما باید سعی کنیم، ارقام جدید را با آموزش و ترویج به کشاورزان معرفی کنیم تا وابسته به کشورهای دیگر نباشیم. به طور مثال در گندم، مؤسسه تحقیقات دیم ۵۱ گونه گندم جدید را معرفی کرده که با انتقال این گندم‌ها به مزارع می‌توانیم از واردات گندم جلوگیری کنیم.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی به مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و دامپروری نیز اشاره کرد و افزود: باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا این فارغ‌التحصیلان در شغل‌های مختلف کشاورزی بتوانند مشغول شوند.

وی با اشاره به خرید تضمینی ۶۰۰ هزار تن گندم در سطح استان آذربایجان شرقی و خرید بذری ۲۵ هزار و ۷۱۰ تن در سال زراعی جاری، آن را رکوردی تاریخی در تولید و خرید گندم در استان آذربایجان شرقی دانست و گفت: افزایش ۳۸ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به مشابه سال گذشته مرهون تلاش دسته جمعی، مشارکت و انسجام و همدلی همه مدیران و تولید کنندگان این بخش می‌باشد.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بخش کشاورزی استان گفت: هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی است و برای دستیابی به این هدف باتوجه‌به محدودیت منابع به‌خصوص منابع آب‌وخاک ضرورت دارد به ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی توجه شود. تغییر کاربری‌های غیرمجاز آسیب جدی برای بخش کشاورزی است و امکان توسعه با این منابع محدود فراهم نیست و در برنامه هفتم توسعه و برنامه‌ای که وزیر محترم ارائه کرده است به ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی تأکید شده است. ارتقای بهره‌وری نیز نیازمند بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و مجرب، روش‌ها و فناوری‌های جدید و دانش‌بنیان و انجام کارهای ترویجی است.

شهرام شفیعی گفت: ما سعی کردیم فناوری جدید را به بخش کشاورزی استان در زمینه دام، طیور، شیلات، زراعت و باغبانی و… وارد کنیم و فعالیت حدود ۳۷۵ هکتار گلخانه در استان حاکی از این مسئله است و این گلخانه‌ها به افزایش بهره وری کمک زیادی می‌کند.

وی گفت: حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان شرقی زیر پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفته است و این سیستم‌ها زیرساخت را تا حدودی آماده کرده است تا در اراضی آبی به بهره برداری بهینه دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید استان ۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و فرآوری‌های کشاورزی است بیان کرد: ۸۱۴ واحد فرآوری و بسته بندی در استان فعالیت می‌کنند. این محصولات شامل ۵۶ درصد زراعت، ۲۴ درصد باغی ،۲۰ درصد دام و طیور و شیلات است.

شفیعی با بیان اینکه رکورد ۱۴ ساله تولید و خرید گندم در استان شکسته شد گفت: یک حرکت بزرگی بود که با طرح جهش تولید در دیمزارها که مورد تأکید مقام معظم رهبری است محقق شد و برای آئین جشن شکرگزاری گندم در استان نیز برنامه‌ریزی کردیم که در اوایل پاییز این جشن برپا می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ