نتیجه تبلیغ صحیح گرایش مردم به دین است

اقتصاد ایران: قزوین- امام جمعه قزوین گفت: اگر طلاب رسالت ایمانی و تبلیغی خود را درست انجام دهند و اثرگذار باشند، نتیجه آن را در گرایش مردم به دین و آماده شدن زمینه برای ظهور مصلح کل خواهیم دید.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه استان قزوین که در مدرسه علمیه امام صادق (ع) برگزار شد، اظهار کرد: اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول را میلاد پیامبر (ع) می‌دانند، شیعیان ۱۷ ربیع‌الاول را میلاد آن حضرت می‌دانند، امام (ره) این بازه زمانی را هفته وحدت نامیدند، این هفته را خدمت همه مسلمانان جهان تبریک عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: چقدر زیبا که آغاز سال تحصیلی با آغاز این هفته عجین شده است، خدای متعال در آیه ۲ سوره جمعه می‌فرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، یعنی (اوست خدایی که میان عرب امّی (یعنی قومی که خواندن و نوشتن نمی‌دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان مردم برانگیخت که بر آنان آیات وحی خدا تلاوت می‌کند و آن‌ها را از لوث جهل و اخلاق زشت پاک می‌سازد و شریعت و احکام کتاب سماوی و حکمت الهی می‌آموزد و همانا پیش از این همه در ورطه جهالت و گمراهی آشکار بودند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: رسالت مهم حوزه‌های علمیه تزکیه و تعلیم است، اول باید جانمان را از شرک، گناه، وابستگی به هر کس و هر چیز در این دنیا پاک کنیم، خودمان را بنده خدا بدانیم و خالص شویم، وقتی ظرف وجودمان پاک و خالص شد لیاقت پیدا می‌کنیم برای اینکه معارف نورانی اهل بیت عصمت و طهارت و قرآن را فرا بگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر آن پاکی نباشد، آن علم و دانشی که در ظرف ناپاک و آلوده برود خسارت به بار می‌آورد، زمینه شخصیت انسان با پاک بودن دل فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال وقتی زمینی خوب شخم زده شود و کاملاً آماده باشد، خاک مناسب هم داشته باشد، اگر در چنین زمینی نهال کاشته شود، در این صورت این نهال به خوبی رشد می‌کند، معارف نورانی دین هم مانند نهال‌هایی هستند که ما در وجودمان می‌کاریم، اگر این وجود آلوده باشد این نهال هم ضایع می‌شود و خسارت به بار می‌آورد، اما اگر وجودمان پاک باشد این نهال به خوبی رشد می‌کند و تبدیل به شجره طیبه می‌شود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: بنابراین اگر این نهال سالم در دل سالم کاشته شود، نتیجه آن افرادی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، امام (ره)، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، ملاصدرا، علامه حلی، علامه طباطبایی و شخصیت‌های با خیر و برکت دیگری می‌شود که دنیا این‌ها را شناخته و افکار و اندیشه بشریت به این سمت حرکت می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در روزهای اخیر خبری را خواندیم که در کشور رواندا علمای مسلمان با علمای مسیحی جلسات مناظره برگزار می‌کنند، مردم هم این جلسات را تماشا می‌کنند، نتیجه این جلسات این بوده که ماهیانه حداقل هزار نفر از مسیحیت به اسلام می‌پیوندند، این خبر بسیار مسرت‌بخش و تماشایی است و فقط مختص رواندا نیست، این همان تحقق «و یدخلون فی دین الله افواجا» است.

وی یادآور شد: این رسالت حوزه‌های علمیه است، خدای متعال در آیه ۱۵۸ سوره اعراف به رسول اکرم (ص) فرمود «قُلْ یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمِیعًا»، یعنی پیامبر (ص) برای هدایت همه مردم دنیا آمده است، این را حوزه‌های علمیه و پیروان راستین رسول اکرم (ص) باید اجرایی کنند، جهان منتظر این معنا است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر ما رسالت ایمانی و تبلیغی خود را درست انجام دادیم و اثرگذار بودیم، نتیجه آن را در گرایش مردم به دین و آماده شدن زمینه برای ظهور مصلح کل خواهیم دید.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در قرآن ۴ آیه داریم که بحث تزکیه و تعلیم در آن‌ها آمده است، در ۳ مورد از این آیات «یزکیهم و یعلمهم» و در یکی از آن‌ها «یعلمهم و یزکیهم» آمده است، این یکی هم کلام حضرت ابراهیم (ع) است، به این معنا که تزکیه در اولویت است.

وی بیان کرد: برخی‌ها آمدند در حوزه‌های علمیه وقت گذاشتند و حتی شهرتی هم پیدا کردند اما عاقبت‌بخیر نشدند، اگر این‌ها را ریشه‌یابی کنیم می‌رسیم به اینکه «یزکیهم» در کارشان نبوده است، یعنی علم را در ظرف تزکیه نشده ریخته‌اند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: کمیل می‌گوید امیرالمؤمنین (ع) دست مرا گرفت و وارد صحرایی در بیرون شهر شدیم، حضرت آهی از عمق جان کشید و فرمود یا کمیل این دل‌ها ظرف هستند، بهترین ظرف آن ظرفی است که گنجایش بیشتری داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: هر طلبه‌ای باید احساس کند رسالت موسایی دارد، همان طور که خدا به موسی (ع) فرمود به سوی فرعون برو زیرا او طغیان کرده است، همچنین خدای متعال رسالت حوزوی هم بر عهده موسی (ع) گذاشت و به او فرمود برو به فرعون تذکر بده، شاید او لیاقت گرفتن حرف تو را داشته باشد.

وظیفه حوزه‌های علمیه تذکر است

وی تصریح کرد: وظیفه حوزه‌های علمیه تذکر است، یعنی به مردم نسبت به دین، قرآن، قیامت، حق، عدالت، نماز و هر نوع عبادتی تذکر بدهند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امام صادق (ع) در زیارت اربعین فرموده است خدایا امام حسین (ع) خون دلش را در راه تو بذل کرد، یعنی همه چیزش را بدون هیچ چشمداشتی به تو داد تا نجات غریق شود و نگذارد مردم در نادانی، جهالت، شرک، معصیت، گناه، اختلاف، دو دستگی، کینه‌توزی و هر نوع بدی غرق شوند؛ حوزه علمیه این وظیفه و رسالت را دارد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید مردی خدمت رسول اکرم (ص) آمد و سؤال کرد علم چیست؟ حضرت فرمود یک نوع سکوت و تفکر برای قبول کردن یک مطلب است، مجدد پرسید بعد از این چه کاری کنیم؟ حضرت فرمود استماع.

وی افزود: ما یک سمع و یک استماع داریم، سمع این است که یک چیزی به گوش ما بخورد، استماع این است که با همه وجودمان و با فعال شدن عقل و فکرمان یک مطلب را درک کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در ادامه روایت فوق آمده این مرد پرسید سپس چه کنیم؟ حضرت فرمود حفظ کردن؛ یعنی آن چیزی که یاد گرفته‌ایم را نگه‌داری کرده و به خاطر بسپاریم، آن مرد عرض کرد بعد چه کنیم؟ حضرت فرمود سپس تصمیم به عمل بگیریم.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: اگر ما بخواهیم حرفمان در دل‌ها اثر بگذارد باید بدانیم که قدرت نفوذ کلام ما به اخلاص ما برمی‌گردد، اگر اخلاص در کار باشد کلاممان تأثیرگذار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه روایت فوق آمده آن مرد پرسید مرحله بعدی چیست؟ پیامبر (ص) فرمود چیزی که یاد گرفتی را نشر بده.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: یکی از چیزهایی که باعث می‌شود علم عمق پیدا کند، تدریس و بیان کردن برای دیگران است، آن چیزی که یاد می‌گیریم مثل یک نهال است، وقتی این نهال را می‌کاریم و آبیاری می‌کنیم تبدیل به یک درخت تنومند می‌شود، هر چیزی که یاد می‌گیریم مانند نهال‌هایی است که در اختیارمان قرار می‌گیرد، اگر به این‌ها عمل کنیم و آن را به دیگران هم یاد بدهیم هر روز آن قانون و قاعده علمی که یاد گرفته‌ایم زیبایی، عمق و ثمر بیشتری خواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام باقر (ع) فرموده‌اند اگر هر کس به آن چیزی که می‌داند عمل کند، خدای متعال علم و دانشی را که ندارد هم به او یاد می‌دهد؛ حوزه‌های علمیه نیز این‌گونه باید به‌دنبال معارف دینی باشند، یعنی باید به چیزهایی که می‌دانیم برای رضای خدا عمل کنیم، در این صورت خدا راه‌های نرفته را هم به ما نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۶۹ سوره عنکبوت می‌فرماید «وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ»، یعنی (و کسانی که در راه ما کوشیده‏‌اند به یقین راه‌‏های خود را بر آنان می‌نماییم و در حقیقت ‏خدا با نیکوکاران است).

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن کسی که در راه ما حرکت کند، ما درهای بسته را به روی او باز می‌کنیم و چیزهایی که نمی‌داند را به او یاد می‌دهیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: رسول خدا (ص) فرموده‌اند اگر خدا بخواهد به بنده‌ای خیر برسد، چشم‌های دلش را باز می‌کند، سپس این بنده چیزهایی را می‌بیند و می‌فهمد که دیگران نمی‌بینند و متوجه نمی‌شوند، خدا اگر خیر کسی را بخواهد کاری می‌کند که او نسبت به دنیا بی‌رغبت باشد؛ ابزار موفقیت در طلبگی این‌هاست.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) فرمودند اگر خدا تصمیم بگیرد کسی را موفق کند و به او خیر بدهد او را دین‌شناس می‌کند، یعنی عمیقاً دین را درک می‌کند، چنین کسی آیات قرآن را فقط برای ثواب نمی‌خواند، بلکه برای این می‌خواند که بفهمد خدا چه چیزی از او می‌خواهد، بنابراین طلبه ما باید دنبال فهم عمیق دینی باشد.

تیزهوشی مخالف شکم پرستی است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در روایات آمده تیزهوشی (فطانت) و زیرکی با بطانت و شکم‌پرستی یک جا جمع نمی‌شوند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: پیامبر (ص) فرمودند اگر خدا کسی را بخواهد کاری می‌کند او نسبت به دین عمیق می‌شود، نسبت به دنیا علاقمندی نشان نمی‌دهد و عیب‌های خودش را می‌بیند.

وی تصریح کرد: این از زرنگی‌های ایمانی و ارزشمند یک طلبه است که حواسش باشد که خودش باید خودش را رصد کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: در حدیثی آمده که امام صادق (ع) به عنوان بصری فرمود علم این نیست که یک چیزی را حفظ کنی، علم یک نور است، این نور را خدا در دل هر کسی که بخواهد هدایتش کند می‌تاباند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: طلبه یعنی کسی که تابیدن و گرمای آن نور را در وجودش احساس کند، در ادامه روایت فوق آمده امام صادق (ع) فرمود اگر علم می‌خواهی باید به آن‌چه می‌دانی عمل کنی و از خدا درخواست کنی به تو فهم علم بدهد.

وی عنوان کرد: هر کج‌روی ما را از عم دور می‌کند و زمینه و پذیرش علم را از ما می‌گیرد، بنابراین باید کاری کنیم که دل‌های ما برای درک معارف نورانی دین آماده باشد.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۳۵ سوره نور می‌فرماید خدا نور آسمان‌ها و زمین است، در نهایت هم می‌فرماید هر کس نزد خدا خواستنی باشد خدا با نورش او را هدایت می‌کند، سپس پای ائمه (ع) و قرآن را به میان می‌آورد، در آیه ۴۰ این سوره هم می‌فرماید خدا درون هر کس را روشن و نورانی نکند او هیچ نوری نخواهد داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ