کرسی متزلزل گالانت در کابینه اسرائیل؛ جنگ وزیر جنگ برای بقا

اقتصاد ایران: در سایه شکست اسرائیل در رسیدن به اهداف خود در نوار غزه رسانه‌های عبری زبان فاش کردند، احتمال برکناری یوآف گالانت از وزارت جنگ از هر زمانی بیشتر شده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری وای نت در گزارشی اعلام کرد، تغییر یوآف گالانت از وزارت جنگ امری حتمی است و تنها دلیل تاخیر در صدور این حکم نیز مخالفت و اعتراض حلقه اطرافیان نتانیاهو نسبت به نام جانشین او می‌باشد.

منابع آگاه سیاسی به این رسانه عبری زبان خبر دادند، برخی از نزدیک‌‌ترین افراد به نتانیاهو از جمله سارا همسر او با انتصاب گدعون ساعر به عنوان وزیر جنگ مخالف هستند.

سارا نتانیاهو به صراحت به شوهر خود گفته است که نباید به ساعر اعتماد کند، این در حالی است که نخست وزیر به اطرافیان خود تاکید می‌کند که اعطای این پست به ساعر می‌تواند موجب توسعه ائتلاف شده و به دستیابی به توافق مبادله اسرا هم در صورت برچیده شدن اختلافات با حماس، کمک خواهد کرد.

در ادامه این گزارش تاکید شده است، تاخیر به وجود آمده در مذاکرات جاری با گدعون ساعر بیشتر به دلیل مخالفت نزدیک‌‌ترین حلقه اطرافیان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر است، آنها به هیچ عنوان حاضر به موافقت با اعطای کرسی امنیتی به ساعر نیستند و به صراحت اعلام می‌کنند که به وی اعتماد ندارد.

به گفته منابع سیاسی سارا نتانیاهو به یکی از اصلی‌‌ترین مخالفان ساعر تبدیل شده و تمام تلاش خود را برای توقف پیوستن وی به ائتلاف به کار می‌گیرد، از دیدگاه سارا نتانیاهو ساعر یک بار در گذشته به شوهر خیانت کرده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده هم این کار را تکرار نکند.

در حال حاضر مذاکرات اطرافیان نتانیاهو در این رابطه در حاشیه نشست‌های امنیتی که در "کریا" مقر وزارت جنگ برگزار می‌شود، صورت می‌گیرد و جالب تر اینکه این مذاکرات و رایزنی‌های گاها در حالی انجام می‌شود که شخص گالانت هم در آنجا حضور داشته و سخنان آنها را می‌شنود.

اصلی‌‌ترین طرف مذاکره کننده با سعر در حال حاضر یاریو لیوین وزیر دادگستری است در حالی که منابع آگاه در لیکود اعلام کردند علاوه بر ساعر، زئیف الکین هم از حزب ساعر به لیکود خواهد پیوست.

روزنامه یسرائیل هیوم هم در این رابطه گزارش داد، ظاهرا نتانیاهو به زودی گالانت را اخراج و ساعر را به جای او منصوب می‌کند.

این رسانه به نقل از مسئولین لیکود خبر داد، امروز دوشنبه شاهد پیشرفت زیادی در مذاکره با گدعون ساعر بودیم، اما مانع اصلی موجود آن است که نتانیاهو هنوز تصمیم قطعی خود را برای برکناری یوآف گالانت با وجود تمامی تنش‌های فیما بین نگرفته است.

منابع آگاه در لیکود همچنین فاش کردند که یکی از دلایل عدم تصمیم گیری تردید نتانیاهو در انتصاب ساعر است از اینرو، احتمال اینکه اسرائیل کاتس (وزیر خارجه فعلی رژیم صهیونیستی) هم وزیر جنگ شود وجود دارد و رایزنی‌های در رابطه با تناوبی شدن این پست بین ساعر و کاتس وجود دارد، در این بین زئیف الکین هم به عنوان وزیر بهداشت منصوب خواهد شد.

در میان تایید و تکذیب این خبر توسط طرف‌های مرتبط با این امر روزنامه اقتصادی کالکالیست از سقوط آزاد شیکل و اقتصاد اسرائیلی در سایه جنگ و انتشار این اخبار، سخن گفت.

این رسانه عبری زبان امروز دوشنبه در خبر خود اعلام کرد، دلار 1 و یورو 1.3 درصد گران تر شد، علت این گرانی هم افشای رایزنی‌ها برای انتصاب گدعون ساعر به جای گالانت به عنوان وزیر جنگ است (که خود بیانگر شکست طرح نظامی اسرائیل در جنگ فعلی است).

به گزارش این رسانه عبری زبان، شاخص تورم هم در ماه گذشته میلادی (ماه اوت) جهش بالایی داشت امری که باعث شد احتمال کاهش قیمت‌ها کلا کنار برود.

رشد در اسرائیل در سه ماهه دوم از سال بدتر از ارقام اعلام شده است.

در ادامه گزارش آمده است، اعلام پیشرفت مذاکرات با گدعوت ساعر برای جانشین یوآف گالانت در وزارت جنگ، باعث تضعیف مجدد شیکل شد، این در حالی است شاخص‌های اقتصادی هم ناامید کننده است، امروز قیمت هر دلار در بازار با یک درصد افزایش به 3.74 شیکل رسید در حالی که قمیت هر یورو از مرز 4.16 شیکل گذشت.

نوام لاندمن نویسنده این گزارش تاکید کرد، هرچه احتمال وقوع جنگ وسیع در شمال افزایش پیدا می‌کند، این شرایط بدتر هم می‌شود، گالانت وزیر جنگ چندی پیش به آمریکایی خبر داده بود که فرصت بازگشت شهرک نشینان به شمال به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند، گالانت با اوستن همتای آمریکایی خود در این رابطه گفتگو کرده و خبر داد که اسرائیل خود را ملزم به دور کردن حزب الله از مرزها می‌بیند.

اما در این شرایط دیروز شاخص قیمت‌ها برای ماه اوت (ماه گذشته میلادی) منتشر شد و خبر زا افزایش 0.9 درصدی قیمت‌ها و جهش 3.6 درصدی تورم داد.

براساس گزارش دفتر مرکزی آمار، شاخص رشد در سه ماه دوم سال بدتر از سطح پیش بینی شده بود و حداکثر به 0.2 درصد رسید.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ