فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

اقتصاد ایران: نشست هم‌اندیشی حامیان مردمی «حیات جنین» و رونمایی از مستند «لابیرنت» با حضور حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی حامیان مردمی «حیات جنین» و رونمایی از مستند «لابیرنت» با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت و فعالان این حوزه برگزار شد.

این برنامه با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز شد و پس از این قاری با اشاره به آیات قرآن گفت: در جاهای مختلف قرآن آمده است که از روی فقر یا مشکلات مالی یا ترس از تنگدستی فرزندان خود را نکشید.

معرفی پویش مردمی «حیات جنین»

وی با اشاره به سیاست دستگاه فرعون ادامه داد: در آیه قرائت شده اشاره می‌شود «یذبحون ابنائکم» یعنی در آن دوران فرزندان خود را ذبح می‌کردند. فرزندکشی از مسائلی است که فرعون برای تثبیت پایه‌های حکومت خود دست به آن زد و در این آیات مژده داده می‌شود کسانی که وارثان زمین می‌شوند به مخالفت با این حرکت فرعون بر می‌خیزند و برای نمونه مادر موسی (ع) را مثال می‌زند که با این سیاست فرزندکشی مخالفت می‌کند.

فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

در ادامه مجری برنامه ضمن اعلام جزئیات پویش «حیات جنین» و مراحل آن از جمله آشنایی با همه فعالان از شهرهای مختلف، جمع آوری تجارب و خاطرات از ایجاد پایگاه اینترنتی هاما سنتر برای تجمیع موارد و مرجع رسمی این پویش خبر داد.

پس از توضیحات و صحبت‌های مجری مستند «لابیرنت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندگان مجلس، عوامل مستند و جمعی از فعالان حوزه «حیات جنین» پخش شد.

پس از پخش مستند «لابیرنت»، دختران نوجوان در قالب گروه سرودی با محوریت حیات و زندگی جنین قطعه‌ای را اجرا کردند.

در ادامه شجاعی به نمایندگی از تهیه کنندگان اثر عنوان کرد: بحث سقط از موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته شده است. ما در تجربه پزشکی قانونی، سقط قانونی را داریم ولی این درصد بسیار کمی را شامل می‌شود که مبتنی بر حکم شرعی و قانون مجلس است که البته ممکن است خطر مرگ مادر را هم در پی داشته باشد.

وی افزود: برای سقط‌های غیرقانونی ما تلاش می‌کردیم گروهی با این افراد صحبت کنند تا نظرشان را تغییر دهند. به نظرم این مستند می‌تواند شروعی برای حل این موضوع و مسائل فرهنگی مرتبط با آن باشد.

مستندی برای آگاهی سازی از معضلات سقط جنین

وی در پایان پیشنهاد کرد که مستندی با بهره گیری از نمونه‌هایی که از سقط جان سالم به در برده اند و در جامعه حضور فعال و نقش آفرینی برجسته داشته اند، ساخته شود.

پس از این محمدرضا عبدالحمیدی کارگردان مستند «لابیرنت» گفت: من از ابتدا علاقه مند به ساخت این مستند نبودم و پس از مدتی و اصرار مجدد دوستان، یک کارگران خانم را برای تولید مستند معرفی کردم اما با آن کارگردان کار پیش نرفت و من هم به واسطه مشغله‌ای که داشتم، نمی‌توانستم قبول کنم تا این که دفعه چهارم قبول کردم و خودم به این موضوع علاقه مند شدم.

وی در پایان از اعضا تیم تولید پروژه و همه افرادی که منجر به فعالیت او در این اثر شدند، تشکر کرد.

فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

در ادامه حجت الاسلام زهرایی مدیرکل زیست بوم فرهنگی استان تهران، گفت: از سیاست‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی حمایت و گسترش فعالیت‌های مردمی است. در تلاش هستیم فعالیت‌های مردمی را اثر بخش کنیم و موظفیم زمینه سازی کنیم تا جریانات مردمی بتوانند فعالیت کنند.

وی با اشاره به ضرورت و دغدغه مقام‌معظم رهبری در زمینه حمایت از فعالیت‌های مردمی، مطرح کرد: حدود یک سال و نیم پیش با یکی از این مجموعه‌های مردمی به نام هاما همراه شدیم و تلاش این مجموعه مردمی منجر شد در یک سال و نیم محصولات مختلف فرهنگی تولید شود تا به این نشست و مستند برسیم.

زهرایی با اشاره به این که تا امروز ۴۸ مجموعه مردمی در این حوزه شناسایی شده است، گفت: دوست داریم بین این مجموعه مردمی هم افزایی جهت پرکردن خلاءها شکل بگیرد و این جا مطالبات مجموعه‌ها را با حضور حاج آقا قمی می‌شنویم و ان شاءالله جلسات بعدی با مسئولان وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

در این بخش از برنامه نماهنگ صدای «قلب منو گوش بده» با صدای حسین حقیقی پخش شد.

صابر جباری مسئول ستاد جمعیت وزارت بهداشت، گفت: سقط عمدی جنین در دنیا موافقان و مخالفانی داشته است که به آن نمی‌پردازم اما برای سهل و راحت شدن آن، کارهای فرهنگی رسانه‌ای جدی و واژه سازی هایی انجام شده است.

۷۳ میلیون سقط عمدی جنین در سال!

وی افزود: سالانه حدود ۷۳ میلیون سقط عمدی جنین در دنیا انجام می‌شود و این تنها آمار ثبتی و رسمی کشورها است که نشانگر این است سالانه ۲۰۰ هزار قتل انجام می‌گیرد. در ایران سال ۱۳۸۶ آمار سقط جنین ۱۵۲ هزار و ۱۳۹۱ به میزان ۱۸۱ هزار نفر است. همچنین در سال ۹۸ با روش پرسش غیرمستقیم ۲۳۰ هزار مورد و با روش غیرمستقیم ۴۵۰ هزار مورد داریم.

فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

رئیس مرکز جوانی جمعیت ادامه داد: در پژوهش‌ها پیرامون دلیل این اقدام اولین علت نخواستن فرزند است که بیشتر از ۴۰ درصد را شامل می‌شود، مشکلات مالی ۲۰ درصد است و می‌توان گفت ۶۰ درصد افراد به این دلایل بچه نمی‌خواهند یا این که از نظرشان زمان مناسبی برای بچه دار شدن نیست و تحت تاثیر شعارهای تنظیم خانواده به این قتل دست می‌زنند. تمرکز تمام گروه‌های مردمی بر این است که مادر را از سقط منصرف کنند اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۶۸ درصد هم مرد هم زن در این اقدام دخیل هستند و زن‌ها به تنهایی ۲۸ درصد و آقایان به تنهایی ۷ درصد نقش داشته اند.

وی با اشاره به این که اقدامات مختلفی نظیر آگاهی بخشی، اصلاح دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، اصلاح متون مدارس و دانشگاه‌ها در قانون جوانی جمعیت وجود دارد، گفت: من از حاج آقا قمی در خواست دارم به این موضوع رسیدگی کنندو در حال حاضر پزشکان متخلف شناسایی شده اند و به قوه قضاییه معرفی می‌شوند اما قضات حکم بر ابطال پروانه پزشکی شان نمی‌دهند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ای در این زمینه گفت: بهتر است در رسانه ملی پزشکان متخصص و ماماها نسبت به تبیین این موضوع اقدام کنند. به عنوان نمونه کشور انگلیس آیین نامه‌های مشخصی برای این موضوع دارد مثلاً نباید عنوان شود مادر، نباید گفت جنین و باید گفت لکه خون و … از همین جهت سیاست‌های رسانه‌ای بسیار مهم است.

در ادامه و در قالب یک نماهنگ مجموعه‌های مردمی فعال در این حوزه معرفی شدند.

پس از این برخی از فعالان حوزه «حیات جنین» به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود پرداختند.

نهاد به نهاد و شهر به شهر اقدام کنیم

در ادامه فاطمه محمد بیگی نمانده مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از این برنامه و اقدامات انجام شده، گفت: این که در این مستند تابو شی‌انگاری شکسته می‌شود و از واژه قتل به جای سقط مبتنی بر قرآن استفاده می‌شود و مراحل پشیمانی و احساس گناه والدین به خوبی نشان داده می‌شود همه نشانگر خلوص و آگاهی مجموعه تهیه کننده است.

وی با قیاس قتل جنین و فاجعه غزه، عنوان کرد: به نظر می‌آید هر ۵ روز یکبار حادثه یک ساله غزه در دنیا تکرار می‌شود و اگر تمام جنگ‌های دنیا را مرور کنیم انواع سلاح‌ها و بمباران برای هیچ جنگی نظیر غزه تکرار نشده است. فرهنگستان زبان باید اقدام کند و واژگان اصلاح شود مثلاً ساکشن جایگزین قتل شده است و امروز در دانشگاه‌های آمریکایی مادر و مامایی هم حذف شده اند.

وی یادآور شد: نهاد به نهاد و شهر به شهر این مستند را در دست بگیریم و این فیلم را پخش کنیم. این مستند در ۷۰ دقیقه تلاش‌های فعالان جمعیت را به گوش همه می‌رساند. بهتر است سازمان برنامه و بودجه این فیلم را ببیند و امیدوارم در سالگرد قانون جوانی جمعیت این فیلم را برای نماینده‌ها و خانواده‌هایشان اکران کنیم.

فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

این نماینده مجلس با اشاره به این که ما داریم عوارض می‌دهیم، بیان کرد: با سقط جنین یک گناه اجتماعی رخ می‌دهد و عوارض دارد. ما در قبال این گناه اجتماعی مسئول هستیم. صندوق ذخیره حیات انسانی در حال ورشکست شدن است اما در حالی که نگران صندوق‌های بیمه هستیم نگران این موارد نشده ایم.

محمد بیگی در پایان با تشکر از وزیر بهداشت و وزیر کشور سابق به عنوان وزرای جوانی جمعیت از شهید رئیسی به عنوان رئیس جمهور حامی قانون جوانی جمعیت یاد کرد.

تلقی‌ها باید اصلاح شود

در پایان این برنامه حجت السلام قمی، ضمن تبریک ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) عنوان کرد: بیش از سه ساعت و نیم است که شنونده مباحث شما هستم و دوست داشتم ۴ دقیقه وقت خودم را نیز به شما بدهم. حتماً سقط و تقبیح سقط در سبد اولویت‌های مسئله جوانی این جامعه است و در اهمیت آن حتی یک نفر را نجات دادن معادل نجات دادن بشریت و همه انسان‌ها است. این مسئله یک مسئله حیاتی است. مجموعه‌های مردمی می‌توانند این مسائل را حل کنند و در راستای موارد عنوان شده و ظرفیت‌هایی که وجود دارد همه در خدمت شما هستند.

فرزندکشی؛ سیاستی فرعونی که ادامه دارد/ اصلاح تلقی‌ها از سقط جنین

وی با اشاره با این که این معضل یک جنگ است، افزود: حضرت آقا گفتند جریانی می‌خواهد با ریشه کن کردن خانواده به بشریت ضربه بزند. باید با اقدامات فرهنگی، پایه‌های انگاره‌های اجتماعی درباره سقط جنین تغییر کند، وقتی در ذهن‌ها سقط جنین دیه ندارد، دفن ندارد، گناه تلقی نمی‌شود، توبه ندارد و این تلقی عرفی و اولیه در جامعه مبنی بر این که این جنین، هنوز بچه نیست پس از بین بردنش ایرادی ندارد، وجود دارد باید تلاش کنیم که این ذهنیات توسط مجموعه‌های مردمی و فرهنگی اصلاح شود و تلقی مردم به اصول و ارزش‌های ایرانی نزدیک شود هرچند که کار سختی است.

در انتهای این برنامه از پوستر پویش «حیات جنین» رونمایی و توسط رئیس سازمان تبلیغات اسلامی امضا شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ