سرود فجر در ایستگاه پایانی/ جشنواره‌ای که بین‌المللی می‌شود

اقتصاد ایران: نخستین جشنواره ملی سرود فجر در حالی به ایستگاه پایانی رسید که برگزیدگانش مشخص شدند و قرار است این جشنواره در سطح بین‌المللی برگزار شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایین اختتامیه نخستین جشنواره ملی سرود فجر با حضور امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و دبیر جشنواره ، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری مدیرعامل بنیاد رودکی و‌ داوران و گروه‌های سرود شرکت‌کننده در جشنواره سرود بیست و ششم شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد.

جلیلی در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از مدیران همکار و داوران گفت: دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال پس از روی کار آمدن دولت مردمی رئیس‌جمهور شهید به لطف وزیر سابق آقای اسماعیلی و همت آقای سالاری و آقای الهیاری در معاونت هنری این وزارتخانه تأسیس شد. رهبری معظم انقلاب، در سال‌های اخیر بارها و به انحاء مختلف بر ارتقاء، پیشرفت و استفاده از ظرفیت سرود تأکید داشتند و در واقع تأسیس این دفتر نیز در راستای عمل به منویات ایشان بوده است.  

وی در ادامه گفت: بنده نیز از بدو تأسیس تا به امروز در این جایگاه فرهنگی هنری خدمتگذار مردم و اهالی موسیقی و سرود هستم. ما مأموریت خود را در دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تغییر و ارتقاء سطح ذائقه شنیداری عمومی به سمت سرود قرار دادیم به طوری‌که سرود به عنوان یک عنصر مؤثر در سبد فرهنگی-موسیقیایی خانواده‌های ایرانی (از کودک تا بزرگسال) قرار بگیرد. چرا که در این صورت می‌توان ادعا کرد، سرود به مثابه هوای تازه در دل جامعه نقش اصلی خود یعنی جریان‌‌سازی و امیدآفرینی را ایفا کرده است.

جلیلی اظهار داشت: ما در دفتر سرود سعی کردیم ضمن حمایت از برخی آثار تأثیرگذار مثل سلام فرمانده، به جوانب دیگر ارتقاء سرود نیز بپردازیم از جمله ارتقای کیفی سرود از طریق طراحی دوره‌های مربیگری سرود به صورت مجازی با حضور اساتید مطرح کشوری و به صورتی که براحتی در اختیار تمام مربیان گروه‌های سرود کشور باشد، ما معتقدیم اگر مربی سرود تخصص خودش را ارتقاء دهد و با روش‌های به روز و درست موسیقی و آواز، گروه سرود خود را راهبری کند، سطح کیفی سرودهای کشور چندین درجه بالاتر می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر تلاش کردیم دفاتر سرود در برخی از استان‌هایی که زیرساخت لازم را دارند تأسیس کنیم تا بتوانند حامی گروه‌های سرود و به نوعی تسهیلگر فعالیتهای گروه‌ها باشند. موضوع دیگری که متأسفانه این سالها نسبت به ان غفلت شده است، حل برخی از دغدغه‌های مربیان سرود است متأسفانه اهالی سرود در تمام این سالها خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی تلاش کردند و برخی از دوستان نه تنها هیچ حمایتی نشدند بلکه خیلی از مواقع به صورت شخصی هزینه کردند، ما در تلاش هستیم و رایزنی‌های خوبی هم انجام دادیم تا ان‌شاءالله اهالی سرود و مربیان بتوانند مانند دیگر هنرمندان از مزیّت‌های صندوق اعتباری هنر استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر در سال 1364 برای اولین بار با عنوان جشنواره سراسری سرود و آهنگ‌های انقلابی فعالیت خودش را آغاز کرد ، یاداور شد: بعد از چهار دوره برگزاری با همین عنوان، نام و نشان و آرم جدید طراحی شد و از دوره پنجم با عنوان فعلی یعنی جشنواره موسیقی فجر به فعالیت خود ادامه داد. متأسفانه در همه این سالها با سیاست‌های اتخاذ شده رفته رفته نه تنها برای سرود بلکه برای گروه‌های کُر نیز عرصه حضور در جشنواره موسیقی تنگ شد و به شدت حضورت آنها کمرنگ و حتی کاملا حذف شد. از سال 1401 که اولین سال تاسیس این دفتر بود، ما با وجود موانع زیرساختی و مالی تلاش کردیم سرود مجدد به صحنه جشنواره موسیقی فجر برگردد و چندین شب، اجرای گروه‌های سرود را با استقبال خوب مخاطبان بر روی صحنه جشنواره موسیقی فجر داشتیم، حتی در شب اختتامیه جشنواره نیز اجرای گروه‌های سرود بی‌بهره نماندیم اما به زعم ما همچنان این جایگاه در شأن سرود نبود به همین دلیل در مهرماه 1402 دبیرخانه نخستین جشنواره ملی سرود فجر رو دایر کردیم. 

 وی توضیح داد: این جشنواره در 4 مرحله برگزار شد، مرحله نخست با ثبت نام بیش از 800 گروه برگزار شد و در نهایت با 80 گروه وارد مرحله اجرایی منطقه‌ای شدیم؛ در مرحله منطقه‌ای‌ نیز در چهار شهر اصفهان، مشهد، میناب و تهران از سراسر ایران گروه‌ها حضور یافتند و به صورت زنده در مقابل داوران اجرا کردند، 28 گروه منتخب این مرحله حدود 5 ماه تحت راهبری دبیرخانه جشنواره آثار ویژه خود برای جشنواره ملی سرود فجر را تولید کردند چون طبق اصول اختتامیه جشنواره قرار بود در اوایل تیرماه برگزار گردد که به دلیل شرایط کشور و انتخابات ریاست جمهوری به اواخر شهریور و هم اکنون انتقال یافت. نکته قابل توجه این است که برای اولین بار در جشنواره‌های کشور، گروه‌های سرود موظف‌اند همراه با ارکستر و موسیقی زنده، اجرا داشته باشند.

جلیلی توضیح داد: الحمدلله با تمام سختی‌ها و کاستی‌های مالی و با همراهی و کمک دوستان یک گروه ارکستر کاملاً حرفه‌ای برای همراهی با تمام گروه‌های تشکیل شد به طوری‌که این گروه موسیقی تمام آثار را دقیق و کامل مسلط شدند و حتی چند روز قبل از اجرای اصلی نیز به صورت واقعی هر گروه سرود، با گروه ارکستر تمریناتی داشتند. و به لطف خدا طی سه روز 23،24،25 شهریور مرحله پایانی جشنواره با حضور داوران عزیز برگزار شد. 

وی توضیح داد: امیدواریم این جشنواره آغازی باشد بر نگرش حرفه‌ای و تخصصی به سرود به عنوان یکی از زمینه‌های حرفه‌ای موسیقی، آن‌گونه که در خور این هنر جریان‌ساز و امیدآفرین است. با توجه به سخنان ارزشمند رهبر گرانقدر ایران، سرودی جریان‌ساز است که بتواند بر زبان مخاطب جاری شود، مخاطب را با خود همراه کند و به قدری ذهن و ذوق هنری وی را درگیر سازد که فرد را به زمزمه سرود وادارد! به طوری‌که شوق موسیقیایی خود را سرود اغنا کند. البته ما معتقد به حذف سبک‌های دیگر موسیقی نیستیم بلکه معتقدیم ضروری است که جمع‌خوانی اعم از سرود، کُر و … را در کنار باقی عرصه‌های موسیقی داشته باشیم، به همین دلیل با وجود جشنواره سرود، همچنان سال گذشته در جشنواره موسیقی، حضور گروه‌های سرود را شاهد بودیم و اجرای آنها را بر روی صحنه جشنواره بردیم. 

وی در پایان گفت: ما به همین میزان بسنده نمی‌کنیم ما به دنبال برگزاری جشنواره‌های سرود بین‌المللی هستیم و حتی رایزنی‌هایی هم انجام دادیم دفتر سرود معتقد است ظرفیت سرود را حتی می‌توان به عنوان یک عنصر فرهنگی در دل خانواده دید و در آینده به دنبال برگزاری پویش‌ها و رویدادهای هنری مرتبط با خانواده و سرود با شعار هر خانواده یک سرود هستیم.

در ادامه سه گروه سرود به اجرا پرداختند.

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌هایی با تشکر از همکاران دفتر سرود و‌ موسیقی گفت: دوره های قبل جشنواره سرود را دوستان ما برگزار کردند اما حقیقتاً سال‌هاست جای این جشنواره در معاونت هنری خالی بود، باید برویم به این مسیر هرچند ابتدای راه اشکالاتی در میزبانی و برنامه‌ریزی است بود که امیدوارم به من ببخشید. 

وی با بیان اینکه سرود یعنی جامعه اسلامی و هیچ گروهی سراغ ندارم که اگر یک همراهی اشتباهی خواند، او را اشکار کند، این یعنی جامعه اسلامی ، افزود: هیچ گروهی نیست که اعضاء برای کارخرابی تلاش کند، اگر کسی ضعیف‌تر است بقیه او را خراب نمی‌کنند و دستاوردهای سرود این است که تربیتی باشد و وحدت و همدلی ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: ان‌شاءالله برسیم به اینجا که گروه‌های سرود ما جامعه آرمانی شوند،  این کارکرد تربیتی سرود است قطعاً وقتی رهبری که هنرشناس و فرهنگ‌شناس است، آنقدر به سرود تأکید داشتند، علتی دارد. من در تحقیقاتم ندیدم کشوری سرود ملی‌اش تک‌خوانی باشد. سرود ملی جمع‌خوانی است تا همدلی، نشاط و وحدت و استتار و پوشیدگی خطا را در خود دارد.

در بخش دیگری از این مراسم از هادی آرزم هنرمند پیشکسوت موسیقی توسط محمود سالاری تقدیر و تجلیل شد.

 سالاری پشت تریبون گفت: استاد آرزم استاد ادب و معنویت و تواضع است. او مدیرهنرستان صداوسیما بودند و تربیت نسلی را برعهده داشتند که امروز به آنها افتخار می‌کنیم. 

آرزم پشت تریبون گفت: من خودم را در این حد نمی‌دانم که در برابر این گروه‌ها جایزه بدهم، لطف شماست ان‌شاءالله این جشنواره آخری نباشد و شاید به پشتیبانی مسئولین دومین را هم داشته باشیم. البته رسانه مسئول است که روی این سرودها تلاش کند و ما این را کم داریم و شاهد آثار بهتری در این عرصه باشیم.

در ادامه حجت اشرف‌زاده به اجرای قطعاتی درباره تو نفسی، وطن، ماه و‌ ماهی پرداخت. 

اشرف‌زاده پیش از اجرای قطعه وطن خطاب به هنرمندان سرود درباره اهمیت ماندن در وطن گفت و عنوان کرد: همه بچه‌های گروه من بچه‌های شهرهای مختلف هستند و خوب است همه بمانیم و وطن را بسازیم.

سپس سیدجواد هاشمی نماینده هیئت داوران بیانیه هییت داوران را قرائت کرد. 

در ادامه گروه سرود کوش میناب به اجرای برنامه پرداختند. 

برگزیدگان جشنواره با حضور هیئت داوران، امیرحسین سمیعی، محمود سالاری، محمد اله یاری، حجت الاسلام خانی ، رضا مهدوی، حامد جلیلی بدین شرح اعلام شدند؛

-برنده بخش هم آوازی سرود گروه زهراییون از اهواز استان خوزستان

-برنده بخش هم آوازی کر گروه کرال خراسان رضوی  از مشهد

-برنده بخش هم آوازی آکاپلا گروه آداک از گلستان و گروه یاقوت از اصفهان شایسته تقدیر

-در بخش صداما گروه مهرآوا از مشهد استان خراسان رضوی شایسته تقدیر

-در بخش صداما گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال  و  بختیاری و گروه کوش از میناب از استان خوزستان

-برنده بخش جایزه ایران گروه آفاق از آزادشهر استان گلستان 

-برنده بخش جایزه نور گروه موعود از مشهد استان خراسان  رضوی 

-برنده بخش سرو سرود گروه جوانه‌ها از مشهد استان خراسان رضوی 

-برنده بخش بهترین رهبری گروه امین زینعلی از گروه آرشه از استان اصفهان

-برنده بخش خلاقیت و نوآوری گروه آوای میناب از میناب استان هرمزگان 

-برنده جایزه رویش گروه سرود اسوه از استان تهران

-برنده جایزه بهترین شعر محمدرضا داوری از گروه نوای مهر از شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری 

- جایزه تک خوان پوریا اسدی از گروه شهید فانی لارستان استان فارس

در پایان از آرمان مهربان رهبر ارکستر نیز تقدیر شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ