کاهش عرضه بنزین‌ سوپر موجب افزایش درخواست اکتان‌ بوستر می‌شود

اقتصاد ایران: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بارها اعلام کرد که فروش مکمل در جایگاه‌های سوخت کشور غیرقانونی است و هموطنان برای ثبت شکایت می‌توانند با شماره «۰۹۶۲۷» (شرکت پخش فرآورده‌های نفتی) تماس بگیرند.

این شرکت در آخرین اطلاعیه‌ خود اعلام کرد: درپی اعلام روابط‌عمومی منطقه ساری مبنی‌بر اینکه در یکی‌ از روستاهای‌ شهرستان آمل، انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی کشف شده، تاکید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر این موضوع است که باتوجه به انتشار اطلاعیه‌های متعدد در رسانه‌ها و تبلیغات محیطی در جایگاه‌ها، همچنان فروش مکمل‌ها در جایگاه‌ها ممنوع بوده و شرکت کیفیت و کمیت این مکمل‌ها را تایید نمی‌کند و فاقد استاندارد است. گفتنی است به‌تازگی انبار تولید مکمل‌های بنزین تقلبی در آمل ازسوی بازرسان‌ اداره‌ صمت‌ و پلیس آگاهی‌ کشف و ضبط شد که متخلفان در حال‌ آماده‌کردن مکمل‌ بنزین‌ تقلبی بودند. در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم.

یک مکمل و هزار مشکل!

این روزها بازار فروش مکمل‌های سوخت در برخی جایگاه‌ها داغ است و حتی شاید برخی جایگاه‌داران اقدام به فروش اجباری این کالا کنند. مشکل دیگری که در زمینه مکمل‌ها وجود دارد، فروش مکمل تقلبی به مردم است. به دنبال نبود بنزین‌سوپر در جایگاه‌ها، فروش اکتان‌بوسترها در جایگاه‌ها رواج پیدا کرده، این در حالی است که در برخی جایگاه‌ها به اسم مکمل خارجی، مکمل تقلبی به مردم عرضه می‌شود. برای بسیاری از مردم، تشخیص مکمل تقلبی از اصل کار دشواری است و همین موضوع خود مشکلات متعددی در روند سوخت‌رسانی خودروها به وجود می‌آورد.

نکته قابل‌توجه این است که موتورهایی با تکنولوژی توربوشارژ و پاشش مستقیم سوخت که حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت سوخت دارند، به دنبال عرضه‌نشدن بنزین باکیفیت در جایگاه‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند. به دلیل توزیع نشدن بنزین‌سوپر در بسیاری از جایگاه‌ها، بسیاری از شهروندان نگران استهلاک زودهنگام موتور خودرویشان هستند و از این رو اقدام به استفاده از اکتان‌بوستر می‌کنند.

برخی جایگاه‌داران نیز به دنبال سوءاستفاده از این وضعیت، اقدام به فروش اکتان‌بوستر تقلبی و البته با قیمت‌های بسیار بالا می‌کنند. بالغ بر یک‌سال است که عرضه بنزین‌سوپر در بسیاری از شهرهای کشور، متوقف شده در تهران نیز چندماه است که بنزین سوپر کمیاب شده؛ حال این سوال مطرح می‌شود اگر بنزین سوپر عرضه می‌شد آیا اساسا بازار سیاه اکتان‌بوسترها شکل می‌گرفت؟

نبود قیمت‌گذاری و استاندارد برای مکمل‌های سوختی

چند روز قبل، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: فروش اجباری مکمل بنزین در جایگاه‌ها پیگرد قضایی دارد. رضا نواز با بیان اینکه فروش اجباری مکمل در جایگاه‌ها پیگرد قضایی دارد، اظهار کرد: نبود قیمت‌گذاری و استاندارد برای مکمل‌های سوختی موجب شده است سودجویی در این امر چه در جایگاه‌ها و چه سایر مراکز افزایش یابد.

وی ادامه داد: درصورتی‌که گزارش رسمی شکایت واصل شود اقدام قضایی و تعزیراتی در دسترس است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران بیان کرد: تقاضای مردم برای خرید مکمل افزایش یافته و عدم تعیین‌تکلیف این محصول موجب تناقض ها و رواج سودجویی شده است.

نواز گفت: هم‌اکنون در سایت‌های معتبر اینترنتی و مغازه‌ها به وفور مکمل به فروش می‌رسد و میزان آن بسیار بیشتر از جایگاه‌هاست.

وی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد مکمل‌ها را تایید نمی‌کند و فروش آن ممنوع است، البته برخی پرسنل جایگاه‌ها اکثرا بدون اطلاع مالک اقدام به فروش اجباری مکمل می‌کنند که مردم نباید وجه را پرداخت کنند و با متوقف کردن خودرو با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند و از پلیس بخواهند مشخصات پرسنل متخلف را در گزارش بنویسد، سپس به‌راحتی می‌توانند اقدام قضایی و تعزیراتی را حتی به‌صورت اینترنتی و غیرحضوری انجام دهند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران ادامه داد: بارها این موضوع اطلاع‌رسانی شده است پس مردم باید دقت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: چون نهادهای نظارتی بدون‌توجه به اصل شخصی بودن جرم و مجازات گاه مالک جایگاه را جریمه می‌کنند بنابراین حاشیه امن برای پرسنل متخلف ایجاد شده که درتلاشیم این مساله رفع شود و هر یک از پرسنل که تخلف داشته باشند باید پاسخگو باشند.

سخگوی صنف جایگاه‌داران ادامه داد: کاهش عرضه بنزین سوپر هم موجب افزایش درخواست مکمل توسط مردم می‌شود.

کشف بیش‌از ۱۲ هزار لیتر مکمل سوخت تقلبی

چندی پیش رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ نیز از کشف بیش‌از ۱۲ هزار لیتر مکمل سوخت تقلبی از کارگاهی در جنوب تهران خبرداد.

سرهنگ مهدی افشاری در تشریح جزئیات این خبر گفت:‌ ماموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با انجام اقدامات فنی و پلیسی موفق به کشف کارگاه تولید و بسته‌بندی مکمل سوخت یا همان اکتان تقلبی در محدوده کهریزک شدند. رسیدگی به این پرونده درپی اقدامات اطلاعاتی ماموران این پلیس در دستورکار قرار گرفت و در جریان آن مشخص شد که سودجویان در یک کارگاه غیرمجاز در محدوده کهریزیک اقدام به تولید و بسته‌بندی مکمل سوخت تقلبی کرده‌اند.

وی با اشاره به هماهنگی قضایی و اخذ مجوز برای بازدید از این واحد کارگاهی گفت: ماموران در جریان بازرسی انجام شده از محل مشاهده کردند در کارگاه مذکور اقدام به تولید و بسته‌بندی اکتان تقلبی شده است. همچنین بررسی‌ها نشان داد واحد تولیدی مذکور فاقد هرگونه مجوز قانونی اعم‌از مجوز استاندارد، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، آدرس تولیدی و ... بوده و انبار آن نیز جزو انبارهای غیرمجاز محسوب می‌شود.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ با بیان اینکه در مجموع بیش‌از ۱۲ هزار لیتر مکمل سوخت تقلبی و غیرمجاز از این محل کشف شد، ادامه داد: کارشناسان ارزش ریالی سوخت کشف‌شده را بیش‌از ۵۰میلیارد ریال اعلام کردند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ