جایزه جهانی شعر شهر مهمترین رویداد ادبی حوزه شعر خواهد شد

اقتصاد ایران: میلاد عرفان‌پور گفت:جایزه جهانی شعر شهر به نوعی مهمترین رویداد ادبی در حوزه شعر در کشور خواهد شد چراکه در حافظه خودم طی دو دهه فعالیت، چنین جشنواره‌ای را سراغ ندارم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری جایزه جهانی شهر شعر ظهر امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

میلاد عرفان‌پور دبیر اجرایی این جشنواره، محمدمهدی سیار دبیر علمی و مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاست‌گذاری این جشنواره در این نشست حضور داشتند.

میلاد عرفان‌پور دبیر اجرایی این جشنواره در ابتدای این نشست گفت: شعر در سرزمین ما و در این کهن بوم و بر شناسنامه و هویت ماست، شعر بدون تعصب اولین هنر و مهمترین هنر ایرانیان است و هنری است که ایرانیان قله‌های آن را فتح کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هویت ما با شعر درآمیخته افزود: در کشور ما به رغم اینکه نخستین هنر مادر، شعر محسوب می‌شود اما در بودجه ریزی جایگاه خوبی برای آن در نظر گرفته نشده، سهم شعر از بودجه فرهنگی تعجب‌برانگیز است، بودجه چه آنچه در وزارت ارشاد یا حوزه هنری مصروف شعر می‌شود و چه آنچه در شهرداری صرف می‌شود، مجموعاً شاید در بهترین حالت بودجه یک فیلم سینمایی و حتی یک سوم آن هم نمی‌شود.

عرفان‌پور گفت: در کنار این فخر و مرتبه بلند در شعر، نتوانسته‌ایم شعر را از غربت خارج کنیم، رهبر انقلاب بارها تاکید کرده‌اند شعر سرمایه و شاعر سرمایه راهبردی است اما متأسفانه برخی مدیران فرهنگی وانمود می‌کنند علاقه رهبری به شعر به دوران کودکی مرتبط است در حالی که اینگونه نیست اما علاقه و انس شخصی ایشان به شعر راهبردی است و این علاقه پیشران هر تحول فرهنگی در کشور است و این پیشران اگر اقبال و اعتنایی در خط و مشی عمومی نداشته باشد کم کم این جایگاه بلند را از دست خواهیم داد.

وی افزود: جایزه جهانی شعر شهر به نوعی مهمترین رویداد ادبی در حوزه شعر در کشور خواهد شد چراکه در حافظه خودم طی دو دهه فعالیت، چنین جشنواره‌ای را سراغ ندارم. رویدادهای ادبی چند شاخص به دلیل اعتبار دارند، اول شورای سیاستگذاری جشنواره‌هاست، دومین شاخص به نوعی سطح جوایز و هدایایی است که برای برگزیدگان در نظر گرفته، در این مسیر آن چیزی که پیش‌بینی شده هم به لحاظ تعداد و کیفیت و میزان خوب است و شاخص سوم بعد ترویجی است. در جایزه جهانی شهر شعر دو بخش عمده و کلان محور خواهیم داشت؛ جوایز ویژه همای زرین است در این بخش یازده حوزه و موضوع برای مشارکت شاعران پیش بینی شده مثل غزل مثنوی شعر سپید کوتاه نیمایی طنز ترانه و تصنیف بلند و منظومه کودک و نوجوان و بخش ویژه‌ای بنام نگاه نو، بخش شعر با گویش‌های محلی و بین‌الملل که طی هماهنگی با رایزنان فرهنگی قرار است با حضور شاعران برجسته از نقاط مختلف جهان این جایزه را برپا کنیم.

دبیر اجرایی این رویداد گفت: امیدواریم ورود شاعران برجسته به ایران افزایش یابد و شاهد حضور شاعران توانمند از سراسر جهان باشیم و بخش جانبی این جشنواره با محوریت ایده‌پردازی برای فضای شهری با محوریت شعر برگزار شود. شهر تهران به لحاظ بصری نیازمند اخذ هویت ادبی است، ما کوچه و ایستگاه‌های مترو با نام ادبی داریم اما در این بخش هنرمندان می‌توانند برای طراحی فضای شهری ایده‌پردازی کنند تا با شعر گره بخورد.

عرفان‌پور گفت: موضوع آزاد در بخش اصلی و در بخش ویژه به دلیل اهمیت موضوع غزه پیش‌بینی شده تا شاعران برای مظلومیت غزه شعر بسرآیند.

عرفان پور در در پاسخ به سوالی درباره انتشار و معرفی آثار منتخب این رویداد و معرفی آن به صورت بصری در فضای شهری گفت: یکی از از برگزار کنندگان این جشنواره سازمان زیباسازی تهران است. دلیل مشارکت هم همین ضرورت بود که حتماً باید نمود این رویداد بزرگ را در فضای شهری ببینیم از این رو تفاوت‌هایی را به لحاظ بصری شهر تهران قبل و بعد از جشنواره خواهیم دید، که شامل این اتفاق باشد.

وی درباره جوایز این رویداد افزود: میزان جوایز قطعی نشده اما به محض نهایی شدن اعلام می‌شود اما بازه زمانی اختتامیه اواخر آذر و شب یلدا خواهد بود

وی ادامه داد: کتاب برگزیده آثار نیز منتشر می‌شود و تجلیل از شاعران برگزیده انجام می‌شود.

مرتضی امیری اسفندقه عضو شورای سیاستگذاری این رویداد در ادامه این نشست گفت: خاصیت شعر محمدی است، خوشخو، خوش بو و شعر وحدت آفرین است. اگر قرار باشد بین یک شهر و شهری دیگر و استان و استانی دیگر یا کشور و کشوری دیگر ارتباط زمینی و هوایی برقرار شود چقدر باید هزینه کرد؟ شعر پارسی هزار سال عهده دار این وظیفه بوده است.

محمد مهدی سیار نیز در بخش پایانی این نشست گفت: شعر مزیت و وجه تمایز انسان از بقیه موجودات است، دانستن نام‌ها و بهره مندی از زبان است بنابراین زبان جایگاه مهمی دارد. همچنین انسان میل به زیبایی دارد.

وی افزود: شعر پیوند زبان و زیبایی است و زبان را وقتی به اوج برسانی شعر می‌شود، بنابراین شعر اصل حیات آدمی است و همانطور که راه ساخته است خانه هم ساخته است.

سیار ادامه داد: یکی از مسائلی که کلان شهر را ناپسند کرده است، گم شدن عاطفه و یکدست شدن همه چیز است. بازگشت شهر به ارمانشهر که می‌تواند کار شاعران باشد یک مسؤولیت بزرگ است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ