معاون وزیر صمت: وزارت صمت موافق گشایش در موضوع واردات آیفون است

اقتصاد ایران: برادران درباره تصمیم‌گیری برای واردات آیفون اعلام کرد وزارت صمت با انحصار داخلی و خارجی همراه است و نمی‌توان مردم را از خرید موبایل خاصی محروم کرد.

امروز، ۲۶ شهریور، مراسم افتتاحیه‌ی دومین کنگره‌ی موبایل ایران در حالی برگزار شد که این روزها با رونمایی آیفون‌های جدید و تغییر دولت موضوع رفع ممنوعیت واردات و رجیستری سه نسل آخر گوشی‌های شرکت اپل داغ‌تر از همیشه شده است. همین موضوع باعث شد تا بخشی از صحبت‌های معاون وزیر صمت در این مراسم و در جمع خبرنگاران به واردات آیفون مربوط شود.

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه‌ی کنگره‌ی موبایل ایران درباره‌ی رویکرد وزارت صمت در مسئله‌ی ممنوعیت واردات آیفون اعلام کرد: «نمی‌توانیم مردم را از خرید موبایل‌های خاصی محروم کنیم. ما با هیچ انحصار داخلی و بیرونی همراهی نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.»

او توضیح داد: «تأمین منافع ملی به‌معنای کاهش ارزبری و افزایش عمر موبایل‌ها است. علاوه‌بر‌این، برای اینکه فعالان حوزه‌ی تجارت موبایل بتوانند به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنند و بهترین خدمات و کیفیت را به مشتریان ارائه دهند، باید تلاش کنیم.»

معاون وزیر صمت در حاشیه این مراسم نیز به موضع همیشگی وزارت صمت در‌خصوص واردات آیفون اشاره کرد و گفت:

حوزه‌ی معاونت صنایع عمومی موافق گشایش در این موضوع است و ما در اردیبهشت‌ماه امسال هم برای آخرین‌بار درخواستمان را همراه با برنامه‌ی مکتوب مشخصی ارسال کردیم؛ اما من تعیین‌کننده در این حوزه نیستم و مراجع دیگری باید تصمیم‌گیری کنند.
- محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

برادران به خبرنگار جی‌اس‌ام گفت که دلیل اصلی ممنوعیت واردات آیفون ارزبری این گوشی‌ها بوده است. بااین‌حال، وزارت صمت در درخواستی که به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده، برای این موضوع هم نکاتی را در نظر گرفته است: «در اردیبهشت‌ماه، بعد از چند ماه که این موضوع را به‌صورت شفاهی پیگیری می‌کردیم، به‌صورت مکتوب نظر خودم و معاونت ذی‌ربط را درباره‌ی آیفون و اینکه در این حوزه گشایش شود، به مراجع ذی‌صلاح گفتیم. اگر این گشایش صورت بگیرد، می‌توانیم با برخی روش‌ها کمک کنیم تا دغدغه‌ی بانک مرکزی و حوزه‌های ذی‌صلاح در حوزه‌ی تجارت بین‌الملل کاهش پیدا کند.»

رئیس انجمن تلفن همراه: اگر آیفون رجیستر شود، تعرفه واردات ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهد داشت
رئیس انجمن تلفن همراه: اگر آیفون رجیستر شود، تعرفه واردات ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهد داشت
مطالعه '6

او با تأکید دوباره بر این موضوع که «حوزه‌ی معاونت صنایع عمومی وزارت صمت موافق گشایش در این موضوع است»، این نکته را هم یادآوری می‌کند که این حوزه و شخص او در این مسئله تعیین‌کننده نیستند و مراجع دیگری باید تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند. معاون وزیر صمت هم‌چنین گفت:

پیشنهاد ما این است در موضوعی که مردم به آن توجه می‌کنند، محدودیت‌ها را به گونه‌ی دیگری دنبال کنیم. شاید منفعت‌های بیشتری بتوانیم از رفع این محدودیت حاصل کنیم. من جزو افرادی هستم که معتقدند استفاده از تکنولوژی‌های برتر جهان به‌نفع اقتصاد ملی است.
- محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

در روزهای اخیر، اخبار مختلفی درباره‌ی قطعی‌شدن برداشته‌شدن ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون منتشر شده؛ اما معاون وزیر صمت این اظهارنظرها را تکذیب کرد و گفت: «صحبت‌های مطرح‌شده در این حوزه شایعه است. مراجع ذی‌ربط در این حوزه تصمیم نهایی را می‌گیرند و ما هم موضعمان همانی است که قبلاً به‌صورت کتبی اعلام کرده‌ایم.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ