ایرانی‌ها بیشتر به کدام کشورها مهاجرت می کنند؟

اقتصاد ایران: همه جای دنیا از بلاروس و مقدونیه گرفته تا بورکینافاسو و ماداگاسکار، یا حتی در دورافتاده‌ترین جزایر هم اگر فارسی صحبت کنید، باز یک هموطن پیدا می‌شود که به فارسی جوابتان را بدهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، شاید باورش سخت باشد اما طبق آماری که دبیرخانه شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور منتشر کرده، مردم ایران در خیلی از کشورها پراکنده‌اند و حتی در ساحل عاج هم می‌توانید ۶۵ایرانی مهاجر را پیدا کنید که خودشان را با شرایط آب و هوایی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنجا خود را وفق داده‌اند و روزگار می‌گذرانند.

براساس آمارها، در حال حاضر حدود ۴ میلیون ایرانی در سراسر جهان در قاره‌های آمریکا، اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند. از این تعداد، حدود نیمی از ایرانیان در قاره آمریکا (۴۷درصد)، حدود یک سوم در اروپا (۲۹درصد)، نزدیک به ۱۴ درصد در آفریقا و کشورهای عربی و حدود ۱۰ درصد در کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه رخت مهاجرت بر تن کرده‌اند.

همه جای دنیا خانه ماست | مهاجران ایرانی کجای دنیا به سر می برند؟

طبق آمارها بیشترین تعداد مهاجران ایرانی با یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت مربوط به کشور آمریکاست. عمده ایرانیان مقیم آمریکا در جنوب کالیفرنیا ساکن هستند و تعداد آنها درحدود ۶۰۰هزار نفر است. بقیه مهاجران هم بیشتر در ایالات تگزاس، ویرجینیا، نیویورک، مریلند و شهرهای سیاتل و آتلانتا سکونت دارند.

کانادا و کویت با ۴۰۰هزار، امارات عربی با ۳۶۰هزار، آلمان با ۳۰۵هزار و ترکیه با ۱۲۷هزار ایرانی مقصدهای بعدی مهاجران ایرانی بوده‌اند. در هرکدام از کشورهای چک، ایرلند و تانزانیا هم هزار نفر از هموطنان‌مان زندگی می‌کنند و در تعدادی از کشورها مانند کره‌شمالی، کوبا، مالی و سیرالئون برخلاف آمریکا تعداد ایرانی‌ها یک رقمی و از یک تا ۶نفر متغیر است.

کشورهای استرالیا با ۱۲۶هزار مهاجر ایرانی، انگلیس با ۱۱۳هزار، عراق با ۱۱۰هزار، فرانسه با ۹۰هزار، سوئد با ۸۶هزار، هلند با ۵۲هزار، اتریش با ۴۰هزار، دانمارک با ۳۳هزار، مالزی با ۳۰هزار، نروژ، سوئیس، بلژیک و قطر با ۲۰هزار، گرجستان با ۱۷هزار، ایتالیا با ۱۴هزار، هند با ۱۳هزار و در نهایت نیوزیلند با ۱۲هزار مهاجر ایرانی، مقصدهای مهاجران ایرانی بعد از آلمان و ترکیه هستند.

کشورهایی مانند، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و... که یا همسایه و دارای مرز مشترک با ایران و یا بسیار به ایران نزدیک هستند، به‌طور تخمینی در مجموع بیش از ۱۵۰هزار نفر ایرانی را در خود جای داده‌اند. منتهی از آنجایی که تقریبا همه‌ کشورهای نامبرده اکثراً از دید عموم، کشورهای محبوب برای مهاجرت نیستند، حضور ایرانیان در این کشورها در طول تاریخی طولانی‌تر به دلایل خاص و شخصی مثل کار، ازدواج و... شکل گرفته است.

نکته جالب شاید این باشد که تعداد بسیار معدودی از کشورهای پیشرفته مثل عربستان حتی یک مقیم ایرانی هم ندارند و در عوض در جزیره «موریس» که روزگاری محل تبعید رضا پهلوی بود، ۴۱ایرانی خوش و خرم زندگی می‌کنند. اطلاق تبعیدگاه به یک جزیره، احتمالا بیابانی بی‌آب و علف را در ذهن تداعی کند اما برخلاف تصور، جزیره موریس یکی از زیباترین جزایر قاره آفریقاست که سواحل شنی، آب لاجوردی رنگ و جنگل‌های انبوه بارانی‌اش، می‌تواند هرکسی را برای مهاجرت و ساکن شدن در این جزیره ترغیب کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ