۱۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی با تولید "قیچی جراحی دوقطبی"

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید و بومی‌سازی قیچی جراحی دوقطبی (هندپیس انسداد عروق) شده است که سالانه چیزی حدود سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو ارزآوری دارند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید و بومی‌سازی قیچی جراحی دوقطبی (هندپیس انسداد عروق) شده است که سالانه چیزی حدود سالانه 10 تا 15 میلیون یورو ارزآوری دارند.

این وسیله در جراحی کار را هم برای پزشک و هم برای بیمار راحت‌تر می‌کند. برای پزشک از این باب که تجمیع چند وسیله پزشکی است و برای بیمار از این جهت که نیازی به بخیه ندارد و زمان بیهوشی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

عبدالرضا اسرار؛ مدیرعامل شرکت فناوری نوین سلامت اردیبهشت درباره زمینه کاری این شرکت گفت: این شرکت فناوری انجام دو طرح کلان ملی را در دستور کار خود دارد؛ نخست، طرح کلان آندوسکوپی انعطاف‌پذیر بود که 1399 آغاز شد و 1401 به اتمام رسید. دوم، طرح هندپیس انسداد عروق است که 1401 شروع شد و در حال حاضر مراحل پایانی خود را می‌گذراند و بالای 95 درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: در طرح کلان قیچی جراحی دو قطبی، نمونه‌سازی‌ها به اتمام رسیده است. بسیاری از تست‌ها انجام و تقریباً تمامی استاندارد‌های انجام شده است و به زودی مجوز نهایی را دریافت خواهیم کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در توضیح کاربست طرح‌های کلان این شرکت افزود: طرح‌های ما در حوزه تجهیزات پزشکی قرار می‌گیرد. واقعیت این است که آینده تمامی جراحی‌ها به سمت آندوسکوپی انعطاف‌پذیر در حال حرکت است. در این شیوه، کمترین میزان آسیب به بدن را شاهد هستیم و تلاش بر این است که تا جایی که امکان دارد انجام امور جراحی، تشخیصی و نمونه‌برداری، از طریق مجاری طبیعی بدن یا از طریق ایجاد شکاف‌های کوچک روی پوست انجام بگیرد.

اسرار ادامه داد: هند پیس‌های انسداد عروق، وسیله‌ای است که در جراحی کار را هم برای پزشک و هم برای بیمار راحت‌تر می‌کند. برای پزشک از این باب که تجمیع چند وسیله پزشکی است و بعضی از عمل‌های جراحی که بعضا سه ساعت زمان می‌برد را به 20 دقیقه کاهش می‌دهد. مزیت این محصول برای بیمار هم این است که دیگر نیازی به بخیه ندارد و زمان بیهوشی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه یک طرح زمانی به صفت کلان ملی متصف می‌شود که High Tech باشد، افزود: از دیگر مؤلفه‌های طرح کلان شدن برخورداری از صرفه‌جویی ارزی بالا است. برای مثال؛ همه طرح‌های کلان ما در شرکت فن‌آوری نوین سلامت اردیبهشت، سالانه 10 تا 15 میلیون یورو ارزآوری دارند. ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت هم از دیگر مؤلفه‌ها است این در حالی است که ما در حال حاضر در بخش تجهیزات پزشکی و آندوسکوپی‌ها خدمات پس از فروش ضعیفی داریم و با هزینه‌های بسیار بالا و زمان بر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی دانش این محصولات بومی شود طبیعتا با هزینه‌ها و زمان کمتر قابل ارائه است و برای قشر تحصیلکرده ایجاد اشتغال می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص تعداد افراد شاغل در این دو طرح کلان گفت: در حال حاضر به طور رسمی 30 نفر و به طور غیر مستقیم حدود 40 نفر در گیر این دو پروژه هستند. با مجوز گرفتن طرح کلان دوم و در واقع اتمام آن و رفتن در فاز صنعتی این تعداد به دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما سالانه ظرفیت تولید 200 دستگاه اندوسکوپی انعطاف‌پذیر در انواع مختلف را داریم، تصریح کرد: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صورت اخذ مجوز و جذب سرمایه در فاز اول سالانه تولید حداقل 10 هزار هندپیس انسداد عروق و بسته به نیاز چیزی حدود 200 تا 500 ژنراتور که بخشی از آن دستگاه است را در برنامه کاری خود داریم.

اسرار ادامه داد: در فاز دوم برآورد ما این است که ظرفیت تولیدمان را به نیاز کشور نزدیک کنیم. در حال حاضر، نیاز کشور به این هند پیس‌ها بیش از 50 هزار عدد در سال است که در تلاش هستیم تا ظرفیت خود را به این میزان برسانیم.

وی نهایتاً در خصوص وضعیت صادرات این محصولات خاطرنشان کرد: طبیعتا برنامه صادرات برای هر دو محصول را هم در دستور کار داریم، ولی برای اینکه بحث جا افتاده‌تر جلو برود، طبیعتا ترجیح می‌دهیم که نخست نیاز‌های داخلی پوشش داده شود، تمام انتقادات و پیشنهاد‌ها که به بهبود عملکرد این دستگاه کمک می‌کند گرفته شود و در نهایت وارد فاز صادرات شویم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ