عدم تخصیص ارز خطوط تولید خودروسازان را به تعطیلی می‌کشاند

اقتصاد ایران: مشکلات ارزی کشور در سال‌های اخیر اصلی‌ترین عامل و مانع تنظیم بازار خودرو به‌شمار می‌رود و حالا تعلل بانک‌مرکزی در تخصیص ارز به خودروسازان داخلی نیز مانع تحقق اهداف تولید و افت حدود ۱۰درصدی خودروسازان در ۵ ماهه امسال شده است.

در ادامه علی‌رضا قربانی‌نژاد، فعال و کارشناس حوزه خودرو به بیان نظرات خود می‌پردازد.

دلایل افت تولید از نظر برخی کارشناسان عدم تامین برق در ایام تابستان اعلام می‌شود، به نظر شما دلیل افت تیراژ در صنعت خودرو چیست؟

در کنار چالش مهم تاخیر در تخصیص ارز خودروسازان؛ دو معضل کمبود نقدینگی و اختلال در برق صنایع نیز رقم خورده است. عدم تخصیص ارز به خودروسازان در این مدت عامل مهمی است که سبب افت تولید خودروسازان در سال جاری شده زیرا خودروسازان می‌گویند تا نیمه تیرماه ارز تخصیص داده‌شده متعلق به سال گذشته است و متاسفانه ارزی که از نیمه تیرماه به بعد به خودروسازان داده شد، عملا تاثیر خاصی بر جریان تولید مردادماه نگذاشته است. البته آن‌طور که مدیران اجرایی خودروسازان عنوان می‌کنند تخصیص‌هایی که پس از نیمه تیرماه صورت گرفته نیز هنوز تامین ارز نشده است، بنابراین خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دست‌به گریبان هستند.

آیا تامین ارز موردنیاز خودروسازان می‌تواند عقب‌ماندگی تولید را تا پایان سال جبران کند؟

از نگاه خودروسازان مشکل اصلی تولید خودرو صرفا با جابه‌جایی منابع ارزی برطرف نمی‌شود بلکه دو عامل کمبود نقدینگی (ناشی‌از عدم اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها) و اختلال در برق صنایع چالش‌هایی هستند که مانع فعالیت مستمر آنان شده است. اگرچه این دو مشکل جدید نیستند اما جریان تولید خودروسازان را تحت‌شعاع قرار داده و روند تولید را نزولی کرده است.

تامین برق به صورت ژنراتوری و تولید در کارخانه‌های خودروسازی چه میزان می‌تواند مانع خاموشی خطوط تولید و افزایش تیراژ عرضه محصولات در بازار شود؟

فعالان صنعت خودرو معتقدند با کمتر شدن قطعی برق واحدهای صنعتی در شهریورماه و کاسته شدن از گرما، باز هم بهبود روند تولید خودروسازان داخلی مستلزم حل مشکل تخصیص ارز خودروسازان ازسوی بانک مرکزی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ